بدون خط خوردگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

بدون خط خوردگي

كارشناس صنعت خودرو: دولت با خصوصی سازی قصد دارد فشارهای روانی بر شرکت‌های خودروسازی را کاهش دهد

کریمی سنجری درباره اقدام دولت برای خصوصی سازی بیان کرد: دولت قصد دارد فشارهای روانی که از طرف جامعه بر روی این شرکت ها و دولت است از بین ببرد یا کاهش دهد و به همین جهت این بار به ظاهر در امر خصوصی سازی جدی است.

1398/05/08
|
16:45
|

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص طرح دولت برای خصوصی سازی دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا و در ارتباط تلفنی با مهندس حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به روی آنتن رفت .

کریمی سنجری در آغاز با بیان اینکه در حال حاضر نیز شرکت های ایران خودرو و سایپا از نظر قانون تجارت، خصوصی محسوب می شوند، گفت: رفتار دولت با این شرکت ها مشابه رفتار با شرکت های خصوصی است. بنابراین شاید منظور دولت از خصوصی سازی این است که این شرکت ها را به خودشان واگذار کند و سهام داری خودش را کنار بگذارد. البته در مورد سهام خواهی دولت باید از واژه سهم خواهی استفاده کرد زیرا با قدرتی که دارد، در شرکت های خودروسازی دخالت می کند و تمام مدیران را دولت تعیین می کند. دولت همچنین در نرخ گذاری قیمت خودرو دخالت بیش از حد دارد.

وی تصریح کرد: دولت اگر واقعا به دنبال خصوصی سازی است همین الان هم این شرکت ها خصوصی هستند و کافی است دولت دخالت خود را قطع کند و در حقیقت دولت باید رفتار خودش را در مدیریت این شرکت ها تغییر دهد.

این کارشناس صنعت خودرو درباره اقدام دولت برای خصوصی سازی تصریح کرد: دولت قصد دارد فشارهای روانی که از طرف جامعه بر روی این شرکت ها و دولت است را از بین ببرد یا کاهش دهد و به همین جهت این بار به ظاهر در امر خصوصی سازی جدی است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بنگاه داری باید در اختیار بخش خصوصی باشد، گفت: ساده ترین دلیل این موضوع آن است که بخش خصوصی می داند چگونه سودآوری ایجاد کند و در همه دنیا این اتفاق افتاده است.

کریمی سنجری در عین حال تاکید کرد: خصوص سازی باید هوشمندانه باشد یعنی سوابق خصوص سازی ها در جمهوری اسلامی نشان داده است خیلی در این عرصه موفق نبوده ایم کما اینکه شرکت های سودآور دولتی را به بخش خصوصی واگذار کردیم و آن ها را به خاک سیاه نشاندیم.

وی افزود: شرکت های خودروسازی شرکت های پر سرمایه با فرآیندهای پیچیده و با یک برند قابل قبول داخلی هستند اما در حال حاضر این شرکت ها زیان انباشته ای معادل 15 میلیارد تومان و معوقاتی بیش از 60 میلیارد تومان دارند و این موضوع را باید در امر خصوصی سازی مورد توجه قرار داد.

دسترسی سریع
بدون خط خوردگی