بدون خط خوردگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

بدون خط خوردگي

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی: بدهی ایران خودرو و سایپا از جیب مردم پرداخت می شود!

علیلو گفت: دو شرکت ایران خودرو و سایپا، بدهی های خود از جمله جرایم وام ها را به قیمت تمام شده خودرو اضافه می کنند و متاسفانه مردمی که قصد خرید خودرو دارند، باید تاوان این سوء مدیریت‌ها و ریخت و پاش‌ه را پرداخت کنند.

1398/06/17
|
09:45
|

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص مهمترین استراتژی التزام بازار خودرو و قیمت گذاری کالای مصرفی با دکتر علی علیلو نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

علی علیلو در آغاز ضمن اشاره به وعده های مدیران خودروساز و همچنین وزارت صنعت در خصوص کاهش 30 الی 40 درصدی قیمت خودرو، گفت: این موضوع امکان پذیر است، قیمتی که در گذشته برای خودرو اعلام می شد، واقعی نبود و شرایط ایران خودرو و سایپا ارتباطی به وضعیت اقتصادی کشور ندارد. البته وقتی مواد اولیه افزایش قیمت دارد، قیمت خودرو هم باید افزایش پیدا کند تا خودروساز نیز سود ببرد.

وی در عین حال تصریح کرد: در ساختار مالی و قیمت گذاری خودروها در دو شرکت خودروساز یک اشکال اساسی وجود دارد که به مرور زمان بیشتر نیز شده است؛ خودروسازها زیان های انباشته و بدهی هایی که به دلیل سوء مدیریت بدهکار شده اند در قیمت تمام شده قرار می دهند در حالی که این مسائل نباید هیچ ربطی به قیمت خودرو نداشته باشد. دولت باید زیان های انباشته دو خودروساز را به شکلی درمان کند و راهکارهای آن نیز موجود است.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه قیمت تمام شده خودرو از فرمولی استاندارد تبعیت می کند که در جهان مرسوم است، عنوان کرد: این فرمول شامل قیمت مواد اولیه، حقوق و دستمزد نیروی انسانی و 5 تا 20 درصد سود است. شاخص در سود نیز میزان رقابت است که در این مرحله موضوع بازار مطرح است. در حقیقت اگر یک خودروساز قدرت رقابت داشته باشد، می تواند تا 15 الی 20 درصد سود دریافت کند اما اگر نتواند، به پایین ترین سود قانع می شود و تلاش می کند بازار را برای خود حفظ کند.

وی اضافه کرد: دو شرکت ایران خودرو و سایپا، بدهی های خود از جمله جرایم وام ها را به قیمت تمام شده خودرو اضافه می کنند و متاسفانه مردمی که قصد خرید خودرو دارند، باید تاوان این سوء مدیریت ها و ریخت و پاش های مالی در 20 سال گذشته را پرداخت کنند و این موضوع هر روز بیشتر می شود.

علیلو به راهکارهایی که در این خصوص توسط مجلس ارائه شده بود اشاره کرد و بیان داشت: حدود 6 سال پیش در مجلس پیشنهاد اصلاح ساختارهای مالی، فنی، منابع انسانی و تشکیلاتی را ارائه دادیم. ده ها شرکت در زیر مجموعه این دو شرکت خودروساز فعالیت می کنند در حالی که اکثر آن ها زیان ده هستند. اگر این دو شرکت خودروساز، این هزینه ها را کاهش دهند، قطعا قیمت خودرو تا 30 الی 40 درصد کاهش پیدا می کند.

دسترسی سریع
بدون خط خوردگی