صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19:00 به مدت 60 دقیقه

عبدالرضا عزیزی درباره آثار سوء تصمیم دولت برای گران کردن بنزین، عنوان کرد: مهمترین اثر این اقدام، کاهش اشتغال مردم و در نتیجه افزایش آسیب های اجتماعی است. گران کردن بنزین بدون ایجاد زیرساخت ها و بر اساس عجله، سودی ندارد.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو در خصوص سهمیه بندی بنزین با دکتر عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و دکتر احسان خان دوزی کارشناس مسائل اقتصادی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

عبدالرضا عزیزی در آغاز اقدام دولت برای گران کردن بنزین را شتاب زده و بدون کار کارشناسی توصیف کرد و گفت: این اقدام آثار منفی زیادی از منظر اجتماعی دارد که ممکن است بعضی از این آثار جبران ناپذیر باشد.

وی تصریح کرد: گران کردن بنزین در چنین شرایطی، شرایط نشاط اجتماعی را تبدیل به یاس و نا امیدی می کند زیرا به دنبال گران شدن بنزین، بسیاری از اجناس نیز گران می شود. با این تصمیم شتاب زده قدرت خرید مردم پایین می آید و از طرف دیگر اجاره بها، قیمت کالاها و حمل و نقل افزایش پیدا می کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره آثار سوء دیگر تصمیم دولت برای گران کردن بنزین، عنوان کرد: مهمترین اثر این اقدام، کاهش اشتغال مردم و در نتیجه افزایش آسیب های اجتماعی است. گران کردن بنزین بدون ایجاد زیرساخت ها و بر اساس عجله، نه تنها سودی ندارد بلکه ضرر خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور مدتی قبل، لایحه گران کردن بنزین را پیشنهاد داد و به مجلس آورد و مجلس آن را رد کرد زیرا مجلس معتقد است مردم تحمل رنج بیش از این حد را ندارند. مردم دارای مشکلات زیادی هستند و واقعا نمی دانیم با چه زبانی دولت را متوجه این موضوع کنیم. متاسفانه مجلس در جلسه سران قوا دور زده شد و به صورت ناگهانی و در شب میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) این اقدام را انجام دادند.

این نماینده مجلس از اقدام مجلس در برابر گران کردن بنزین توسط دولت گفت و اظهار داشت: مجلس و کمیسیون اجتماعی مخالف این اقدام دولت است و در این راستا طرح سه فوریتی برگشت قیمت ها به حالت قبل را امضا کرده ایم و فردا یکشنبه این طرح در مجلس کلید خواهد خورد و دولت باید بداند حق ندارد بدون اجازه مجلس اقدام به گران کردن بنزین کند.

احسان خان دوزی در ادامه با بیان اینکه باید از دو سال قبل تغییراتی در قیمت های حامل های انرژی ایجاد می شد، در عین حال تصریح کرد: این شیوه تعیین قیمت و اعلام آن بدون طی نکردن تمام مقدمات قانونی لازم، کار «نوبری» است و اصلا شایسته نظام سیاست و قانون گذاری کشور نیست.

وی بیان کرد: اگر دولت بنای افزایش قیمت بنزین مشابه سال 89 انجام دهد، می توانست صریح و شفاف، با مشارکت کارشناسان و طی مراحل قانونی، اقتصاد کشور را آماده کند تا در زمان مناسبی این اتفاق بیافتد.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره افزایش قیمت بنزین در سال 89 خاطرنشان کرد: در آن سال دولت افزایش قیمت بنزین را طی یک لایحه به مجلس ارائه داد و پس از تصویب مجلس، خود دولت دهم نیز حدود 9 ماه زمان گذاشت تا مقدمات و بستر لازم جهت اجرای آن را فراهم کند و مشاهده کردیم، آن اقدام نیز ثمر بخش بود.

وی تصریح کرد: دولت دوازدهم می توانست با درس گرفتن از اتفاقاتی که در این سال ها رخ داده است، با اشتباهات کمتری سیاست تغییر قیمت بنزین را اعمال کند اما متاسفانه این کار را بدون طی کردم مراحل قانونی انجام داد.

خان دوزی با اشاره به مخالفت مجلس شورای اسلامی برای گران کردن بنزین در ماه های گذشته، عنوان کرد: وقتی مجلس مخالف این اقدام است اما دولت چنین کاری را انجام می دهد، نقض تبصره 14 قانون بودجه 98 است.

مرتبط با این خبر

  • هیچ کس حق افزایش قیمت کالا و خدمات را ندارد

  • رکود شدید در بازار لوازم یدکی و تعمیرات خودرو

  • راه حل اصلی برای کاهش مصرف بنزین، قیمت نیست

  • دلیل اقتصادی برای دخالت دولت در قیمت گذاری وجود ندارد

  • درآمد 37 هزار میلیاردی دولت درپی افزایش قیمت حامل های انرژی +صوت

  • قیمت سوخت بر اساس درآمد مردم، پایین نیست

  • کاهش عبور و مرور آسیب پذیری راه ها را به حداقل می رساند

  • افزایش 100درصدی قیمت حامل ها تنها 20درصد به نفع بودجه98 است

  • با احیای کارت سوخت افکار را به سمت سهمیه بندی منحرف می کنند!

  • اقتصاد انرژی در سال آینده مسئله ای حیاتی است