بدون خط خوردگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

بدون خط خوردگي

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشیمی: برای برند سازی بنزین باید شرکت ملی پخش به بخش خصوصی واگذار شود

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: شرکت ملی پخش باید به بخش خصوصی واگذار شود زیرا نمی توان فقط بخشی از ساختار را خصوصی کرد و بقیه آن دولتی بماند.

1396/03/02
|
14:45
|

برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع بایدها و نبایدهای برند سازی بنزین و جایگاه های آن و با حضور ناصر رئیسی فرد صاحب جایگاه اختصاصی بنزین و حسن تاجیک عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی و کارشناس نفت و انرژی به روی آنتن رفت.

حسن تاجیک در تعریف برند گفت: برند یعنی مجموعه ای که صاحب محصول یا خدمت است و می خواهد از برند محصول یا خدمت خودش دفاع کند.

وی با اشاره به بنزین تصریح داشت: یک جایگاه دار تولید کننده نیست و به همین دلیل نمی تواند برند محسوب شود. کسی که برند را در اختیار دارد از استاندارد و نوع محصولی که می خواهد عرضه کند، دفاع کند اما جایگاه دار اساسا محصولی تولید نمی کند که از آن دفاع کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: در دنیا مجاری عرضه به عنوان یک توزیع کننده خرده فروش، بخشی از تولید کننده است. در واقع پالایشگاه و مجموعه ای که تولید می کند، خودش نیز توزیع کننده است.

وی با اشاره به ایران گفت: سابق بر این در ایران جایگاه های بنزینی که وجود داشت، جایگاه های شرکتی بودند و بخشی از روند تولید محسوب می شدند. امروز که سیاست های دولت بر محوریت اصل 44 و مردمی کردن اقتصاد است باید زنجیره را واگذار کنید. نمی توان حلقه انتقال و توزیع را از تولید جدا کرد؛ بنابراین شرکت ملی پخش باید به بخش خصوصی واگذار شود زیرا نمی توان فقط بخشی از ساختار را خصوصی کرد و بقیه آن دولتی بماند.

تاجیک درباره شبکه توزیع اظهار داشت: شبکه توزیع در ایران صرفا شبکه جاده ای و حمل و نقل است و شبکه توزیع خطوط لوله در اختیار دولت است. این وضعیت در بخش های ریلی و دریایی نیز صادق است و این بخش ها در اختیار دولت ها هستند.

در ادامه ناصر رئیسی فرد با تاکید بر اینکه در گام نخست باید نگاه به اقتصاد را تغییر دهیم، عنوان داشت: این اصلی ترین پایه در مسیر برند سازی است یعنی باید نگاه به بخش خصوصی، اقتصاد آزاد و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه باشد و باید از نگاه دولتی بسته خارج شویم. این نگاه دولتی بعد از 70 سال امتحان خود را پس داده است.

وی افزود: توسعه اقتصادی و اجتماعی بر اساس یافته های جدید علمی در هیچ جامعه ای جز از طریق بخش خصوصی و اقتصاد آزاد اتفاق نیافتاده است و اساسا اقتصاد دولتی از بین رفته است.

رئیسی فرد صاحب جایگاه اختصاصی بنزین با اشاره به دولتی بودن اقتصاد ایران گفت: اساس برند از کیفیت شروع می شود و اصلا تعریف برند جلب رضایت مندی و اعتماد مشتری است و این مهم با دولتی بودن اقتصاد امکان پذیر نیست.

قابل ذکر است، برنامه "مناظره" از یکشنبه تا چهارشنبه ساعت 16 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.

دسترسی سریع
بدون خط خوردگی