بدون خط خوردگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

بدون خط خوردگي

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس: همکاری با کشورهای توانمند، صنعت خودروسازی ایران را کیفی‌تر خواهد کرد

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا به همکاری با چین در حوزه خودروسازی اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم در مشارکت‌های جدی در این حوزه شرکت کنیم و هرچه طرف مقابل توانمندتر باشد، قطعاً شتاب خودروسازی را بیشتر خواهد کرد.

1399/04/26
|
12:00
|

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص همکاری‌های ایران و چین در حوزه خودروسازی با حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا با اشاره به اینکه وقتی از همکاری با چین صحبت می‌کنیم، کالاهای نه چندان با کیفیت به ذهن متبادر می‌شود، گفت: چین در همه بخش‌ها هم تولیدات خوب و هم تولیدات با کیفیت پایین دارد. یکی از همین تولیدات نیز خودروهای چینی هستند و در واقع بعضی از خودروهای چینی کیفیت بسیار بالا است.

*به دنبال قراردادی همانند رنو با چینی‌ها هستیم

وی درباره همکاری چین با ایران در حوزه خودرو تصریح کرد: همان‌طور که در قرارداد با رنو متذکر شدیم که 20 درصد از تولیدات محصولاتی که در ایران انجام می‌شود باید در کشور فرانسه نیز به فروش برسد، درباره چین نیز معتقد هستیم اگر این کشور می‌خواهد در این حوزه با ایران همکاری کند، باید الزامات فنی و استانداردها را رعایت و ایران نیز باید چین را ملزم کند 20 درصد از تولیدات در کشور چین مورد استفاده قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره نتایج این نوع قرارداد تصریح کرد: این قرارداد سبب می‌شود خودرویی تولید شود که استانداردهای به روز داشته باشد و خودروی ارزان قیمت رقابت‌پذیری خواهد شد که قدرت رقابت در دنیا را دارد.
وی بر ضرورت توجه به حوزه «R&D» و پژوهش تأکید و اظهار کرد: در دنیا به این بخش توجه زیادی می‌شود و به عنوان نمونه در آلمان صد در صد سود خودروسازی در آرندی هزینه می‌شود و امروز شاهد هستیم آلمان یکی از کشورهای برتر در خودروسازی است.

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا با بیان اینکه ایران کمتر از دو درصد در بخش پژوهش هزینه می‌کند، عنوان کرد: نتیجه این کم توجهی عقب ماندگی در صنعت خودروسازی است. به عنوان نمونه امروز که ذائقه مردم به سمت خودروهای شاسی بلند رفته است، هنوز پلتفرمی در این حوزه نساخته‌ایم.

* انحصار علت عقب ماندگی در حوزه تولید داخل

وی درباره علت عقب‌ماندگی در حوزه تولید داخل تصریح کرد: متأسفانه تاکنون الزامی در پشت صحنه برای حرکت به سمت تولید محصولات جدید با استانداردهای برتر وجود نداشته است و دلیل آن وجود بازار انحصاری برای خودروسازان است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به همکاری با چین در حوزه خودروسازی اشاره و تصریح کرد: باید بتوانیم در مشارکت‌های جدی در این حوزه شرکت کنیم و هرچه طرف مقابل توانمندتر باشد، قطعاً شتاب خودروسازی را بیشتر خواهد کرد.

دسترسی سریع
بدون خط خوردگی