رواق تماشا یكشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

كامران سبزمیدانی خبرداد: 886سمن در بانک‌اطلاعاتی وزارت میراث‌فرهنگی ثبت شده است

معاون دفترمجامع وتشکلهای مردم‌نهاد درمعاونت سرمایه‌گذاری وزارت میراث‌فرهنگی ازثبت 886سمن در بانک‌اطلاعاتی دفتر تشکلهای وزارت میراث‌فرهنگی خبرداد.

1399/04/16
|
10:50

کامران سبزمیدانی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه "رواق تماشا" متولی ثبت تشکل ها را وزارت کشور معرفی کرد و گفت: این وزارتخانه با ایجاد سامانه، افراد حقیقی و حقوقی را با اساسنامه ای خاص وارد میدان کرده که این جامعه از روستا تا شهر گسترش دارد.
به گفته این مقام مسئول هر کس ایده ای خاص در ذهن داشته باشد، قادر به فعالیت و ثبت تشکل در وزارت کشور است و شمار افراد حاضر در این تشکل نیز حداقل باید به عدد 7 برسد.
وی افزود: این افراد اساسنامه موجود در سامانه وزارت کشور را تکمیل کرده و هدف و موضوع مورد فعالیت خود را ثبت می کنند و روش اجرایی آن نیز منجر به ارجاع این تشکل به سازمان یا وزارتخانه ای خاص می شود.

*میراث فرهنگی دارای 206تشکل مردم‌نهاد است

سبزمیدانی در بخشی دیگر از این گفت وگوی رادیویی تصیح کرد: دفتر امور مجامع و تشکل ها صرفا حوزه مردم نهاد را پوشش می دهد و کار خود را از سال 92 آغاز کرده است و در حال حاضر تشکل ها برای هر سه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعال هستند.
وی از وجود 206 تشکل در حوزه میراث فرهنگی خبر داد و افزود: در حوزه صنایع دستی 71 تشکل و در حوزه گردشگر ی 171 تشکل در بانک اطلاعاتی ما به ثبت رسیده است.
سبزمیدانی گفت: 438 سمن هم به صورت اشتراکی این سه حوزه را پوشش می دهد و در مجموع 886 سمن در این بانک اطلاعاتی در دفتر تشکل های وزارت میراث فرهنگی ثبت شده است.

*دغدغه ما توانمندسازی سمن هاست

معاون دفتر مجامع و تشکل های مردم نهاد در معاونت سرمایه گذاری وزارت میراث فرهنگی گفت: مسئله حائز اهمیت برای ما، آموزش است که یکی از دغدغه های ما در راستای توانمندسازی و تقویت تشکل ها بوده و هست ولی متاسفانه برای دستیابی به این هدف، [با کاستی هایی روبرو هستیم]
تشکل ها برای دنبال کردن یک هدف گرد هم می آیند ولی ساختار و تعریف سازمانی تشکل های مردم نهاد و مدیریت، هدایت و نحوه ایجاد آن و یا دستیابی به درآمدزایی و... [نکات مغفول مانده ای در حوزه سمن هاست].

*چه کسانی عضو سمن ها می شوند؟

در ادامه رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل اسبق میراث فرهنگی و صنایع دستی استان تهران در رابطه با دو دسته افراد که عضو سازمان های مردم نهاد می شوند، گفت: بخش اول علاقمندان به این حوزه هستند که انتفاعی از آن نمی برند و بخش دوم به واسطه موضوع کاری یا شغلی گرد هم می آیند که شامل هتلداران، راهنمایان گردشگری، رستوران ها و... می باشد.
وی افزود: این گروه مشکلات یا اهدافی مشترک دارند که در راستای تشکیل گروه های مردم نهاد سعی در مرتفع کردن مسائل خود دارند.
به گفته خسرآبادی گاه فعالان حاضر در این تشکل ها از یک سو سخنی در راستای علاقمندی به موضوع گردشگری یا میراث فرهنگی بیان می کنند و در مقابل پاسخی از گروهی دیگر می گیرند که تامین کننده منافع آن گروه است.

*منافع هر دو گروه باید تامین شود

وی بهره مندی از ادبیاتی مشترک که منجر به ارتقای منافع هر دو بخش شود را بهترین رویه در سازمان های مردم نهاد دانست و افزود: سال 77 از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوزی برای تاسیس "کانون توسعه گردشگری ایران" دریافت کردیم و در نظر داشتیم هر بخش که در حوزه گردشگری موثر است –اعم از آژانس داران، هتلداران، واحدهای پذیرایی، هواپیمایی، حمل و نقل، قطار، سوغات و غیره- در این کانون نماینده ای داشته باشند.
خسرآبادی گفت: وظیفه خود می دانستیم با حمایت از این تشکل، بخش خصوصی و دولت را بعنوان دو بال گردشگری در کنار یکدیگر حرکت دهیم؛ چراکه هر کدام به هر دلیل دچار ضعف شوند، توسعه گردشگری با ضعف روبرو خواهد شد.
خسروآبادی افزود: این اتفاق بعد از چند ماه از تشکیل این کانون، رخ نداد چراکه در زمان تشکیل هیئت مدیره برسر تعیین ریاست و اعضا به انسجام نرسید. این ماجرا متعلق به 2 دهه گذشته است و امروز هم اگر علت را از بین نبریم، معلول همواره تکرار می شود.
این کارشناس حوزه گردشگری معقد است اگر آژانس داران تصور کنند جامعه هتلداران موجب ضرر و زیان هستند، قطعا قدم پیش نمی گذارند چون مقدور نیست منافع ملی و صنفی در کنار هم تامین شود.

*لزوم آموزش برای جوامع محلی

همچنین امیرعدنان سپهری، کارشناس گردشگری در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی از جمله خلأ های سازمان های مرم نهاد را ناتوانی در فرهنگ سازی و آگاه سازی دانست و گفت: این آگاه سازی بهترین اثر را در سنین پایین می گذارد و باید این رویه بیشتر بر کودکان و نوجوانان اثرگذار باشد.
وی افزود: این آگاهی بخشی باید طی نسل های مختلف اتفاق افتد ولی کمتر شاهد چنین مسئله ای در حوزه گردشگری بوده ایم.
سپهری گفت: شایسته است موزه ها در حوزه دانش آموزی ترویج یابند؛ بعنوان مثال مناطق دیدنی یک شهر یا روستا موضوعی مغفول مانده در میان جوامع محلی است. این افراد در وهله نخست باید نسبت به شناسایی و معرفی این مناطق توجیه باشند و از طرفی قشر دانش آموز بایستی با زیبایی های طبیعی و تاریخی و نیز آداب و سنن محل سکونت و زندگی آشنا شوند.

*دانش آموزانی که توریست گردان می شوند

این کارشناس گردشگری ادامه داد: این دانش آموزان با رسیدن به سنین بالاتر، قادر خواهند بود آموزش و توضیحات لازم را در اختیار توریست ها بگذارند. بارها مشاهده کرده ایم وقتی گردشگران خارجی با حضور در نقاط مختلف کشور خواستار دریافت اطلاعات از جوامع محلی هستند، افراد نه تنها آشنایی لازم را با منطقه و نقاط برجسته تاریخی و طبیعی ندارند، بلکه قادر به برقراری ارتباط مناسب هم نیستند.
سپهری گفت: حفظ، نگهداری و عرق فرهنگی نسبت به این اماکن از دیگر پیش نیازهایی است که جوامع محلی بایستی در خود نهادینه سازند و چگونگی پیاده سازی این امر خطیر، موضوعی است که از دل تشکل های مردم نهاد باید استخراج گردد.
وی تصریح کرد: از این رو در دوره کنونی نباید شاهد نوشتن یادگاری بر جسم و روح آثار تاریخی باشیم و حتی از لحاظ زیست محیطی حفظ و نگهداری شایسته ای به عمل نمی آید.
سپهری افزود: این فرهنگ باید چنان نهادنیه شود که با حضور مسافران، کمتر کسی به خود اجازه ی تخریب یا بی توجهی به نظافت این اماکن تاریخی و طبیعی را بدهد!
انتهای پیام/

دسترسی سریع
رواق تماشا