رواق تماشا یكشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

کسب رتبه 100 گردشگری برای ایران قابل قبول نیست

عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی، ایران را جز 10 کشور برتر دنیا در حوزه تاریخی فرهنگی و 5 کشور اول در زمینه تنوع اقلیم دانست و نسبت به کسب رتبه 100 از نظر گردشگری در جهان اظهار تاسف کرد.

1400/10/29
|
11:01
|

ارشک مسائلی در مصاحبه با برنامه "رواق تماشا" با اشاره به مفهوم برند ملی گردشگری اظهار کرد: برند مولفه متمایز کننده یک شرکت، کشور، محصول یا مقصد گردشگری است تا آگاهی، وفاداری، کیفیت درک شده و ارتباط تجاری خوبی را برقرار سازد.

وی برند را دارای بعدی مشهود از جمله طراحی، شیوه نگارش، علامت یا شعار دانست و بعد دیگر را ناظر بر زیباشناسی، استدلال، مهارت، شعور اجتماعی و... عنوان کرد.
وقت گردشگری به صورت عملیاتی صورت می گیرد، می بایست یکسری پتانسیل برای مدیریت صحیح و بر نامه ریزی در نظر گرفت تا خروجیِ آن به گردشگری منجر گردد.

مسائلی ادامه داد: از نظر ابنیه، دارایی های تاریخی و فرهنگی ایران جز 10 کشور اول دنیاست و از نظر میراث طبیعی و تنوع اقلیمی در میان 5 کشور واقع شده است ولی از منظر ورود گردشگر خارجی صرفا در سال هایی که با افت ارزش پول ملی رو به رو شدیم، شاهد افزیش بودیم ولی در سال های متوالی رتبه کشورمان 100 بود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: ایران دارای جاذبه و پتانسیل هایی است که متاسفانه نتوانسته از آن بهره لازم را در زمینه ازرآوری و توسعه فرهنگی ببرد.

وی همچنین به ویژگی رقابت پذیری در بازار گردشگری اشاره کرد که نیازمندِ انحصارِ هویت یک جانبه به منظور برتری جاذبه های گردشگر پذیرِ یک کشور می باشد؛ یعنی اگر ایران در رقابت جهانی انحصاری را برای خود ایجاد کند، در توسعه گردشگر موفق خواهد بود.

ولی نبود سیاست های مداوم منجر می شود عوامل بیرونی بر صنعت گردشگری سوار شوند. از جمله اینکه ورود توریست ها از سال 98 تا امروز کاهش یافته است و این مشکل در برندینگ شهرهای گردشگری بروز و ظهور می یابد.

مسائلی از طرفی تاکید کرد جهان امروز منتظر هیچ کشوری نمی ماند تا خود را هم سطح سایرین در حوزه اقتصاد بالا بکشد. این جهان رقابتی است و لذا تعیین استراتژی های رقابتی در محورِ گردشگری اصلی ترین بخش است.

ر سال های اخیر اما آرام آرام مسئولان نیز در یافته اند که علاوه بر مدیریت های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برای گردشگری می توانند برنامه ریزی و استفاده های دیگری داشته باشند و این مهم در سخنان رئیس جمهور، وزیر میراث فرهنگی و اسناد بالادستی که مورد اشاره رهبری است، نمود دارد.

دسترسی سریع
رواق تماشا