صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه ها از ساعت 14:30 به مدت 70 دقیقه

سجاد مهرگان اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم تا جشنواره بین المللی فجر به بازاری مطلوب دست پیدا کند. چرا که در حال حاضر معتبرترین جشنواره های دنیا با وجود بازارهای بسیار قدرتمند بخش عمده ای از اعتبار خود را به دست می آورند.

برنامه سینما معیار با موضوع بررسی جشنواره جهانی فجر، با حضور سجاد مهرگان (کارشناس و منتقد سینما) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه سجاد مهرگان با اشاره به معیارهای لازم برای برگزاری جشنواره های استاندار جهانی، گفت: در حال حاضر چند نهاد معتبر در دنیا معیارهای جشنواره های مختلف را ارزیابی می کنند و بر اساس دستورالعمل های خود جهانی بودن یک جشنواره را اعلام می کنند.

وی با اشاره به این که جشنواره بین المللی فیلم فجر در لیست معیارهای سازمان های تشخیص دهنده قرار ندارند، اظهار داشت: جشنواره ای می تواند جهانی باشد که بتواند حداقل 200 فیلم را در طول برگزاری خود نمایش دهد.

این منتقد سینما افزود: در یک جشنواره جهانی تعداد فیلم هایی که برای بار اول به نمایش درمی آیند باید قابل توجه باشد. اما در جشنواره بین المللی فجر این اتفاق بسیار نادر به بار می نشیند.

وی در ادامه افزود: اکثر فیلم های حاضر در جشنواره بین المللی فجر فیلم هایی هستند که عموما برای مردم ایران دیده نشده اند و در حالت کلی کارکرد جهانی ویژه ای هم ندارند.

سجاد مهرگان با بیان این که فیلم های ایران حاضر در جشنواره جهانی فجر را فیلم های مطرح ایرانی تشکیل نمی دهند، تصریح کرد: فیلم های نوع A در سینمای ایران در جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش نمی رسند.

وی در ادامه اضافه کرد: ما باید تلاش کنیم تا جشنواره بین المللی فجر به بازاری مطلوب دست پیدا کند. چرا که در حال حاضر معتبرترین جشنواره های دنیا با وجود بازارهای بسیار قدرتمند بخش عمده ای از اعتبار خود را به دست می آورند.

این منتقد سینما با اشاره به این که جشنواره جهانی فجر بازار ضعیفی دارد، عنوان کرد: در حالت کلی در جشنواره جهانی فجر اتفاق مالی مطلوبی به بار نمی نشیند.

وی افزود: اکثر ارتباط های ایجاد شده در جشنواره جهانی فجر به قراردادهای مالی و معتبر مبدل نمی شوند.

سجاد مهرگان با اشاره به این که جشنواره جهانی فجر موفق به اجرای گرایش سینمایی خود نشده است، تصریح کرد: تا زمانی که جشنواره جهانی فجر هویت خود را به تعریف نرساند، نمی تواند حرف از جهانی شدن بزند.

وی با اشاره به فعالیت رضا میرکریمی در جشنواره جهانی فجر، توضیح داد: بدون شک دبیری رضا میرکریمی در جشنواره بین المللی فجر از بهترین دبیری های سینمایی و جشنواره ای بوده که در سال های اخیر دیده شده است.

مرتبط با این خبر

  • سینماگران دهه شصت، مبلغین افتخار ایران بودند

  • تحلیل سینمای دهه 60 در سینما معیار

  • اگر کیارستمی نبود، سینمای ایران به جایگاه فعلی نمی رسید

  • اخبار زرد، تمامی نشریات سینمایی را فرا گرفته است

  • بررسی علل عدم فروش فیلمهای اجتماعی و هنری در ایران

  • شبکه نمایش خانگی حدود 200 میلیارد تومان گردش مالی دارد

  • سینمای ایران در اختیار یک گروه خاص قرار دارد

  • نباید همه فیلم های خوب همزمان اکران شوند

  • زور من در سینما به خیلی ها نمی رسد

  • کمبود سانس ها فروش تگزاس 2 را کاهش داد