صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه ها از ساعت 14:30 به مدت 70 دقیقه

رضا صائمی اظهار داشت: در پی معضل و بحران کاغذ امروزه بسیاری از اهالی مطبوعات در رسانه های مختلف شغل خود را از دست داده اند.

برنامه سینما معیار با موضوع بررسی بحران کاغذ و آینده نشریات سینمائی، با حضور رضا صائمی (منتقد و روزنامه نگار سینمائی) و ایلیا محمدی نیا (منتقد سینما) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه رضا صائمی با اشاره به این که قبل از بحران کاغذ ما با موضوع کاغذ بحرانی مواجه هستیم، گفت: آینده مطبوعات و نشریات کاغذی از سال های پیش با معضل کاغذ بحرانی مواجه بودند، در حالی که بحران کاغذ و مخاطب در زمانه امروز شدت وضعیت بحرانی نشریات را مضاعف کرده است.

وی با بیان این که در حال حاضر تمامی رسانه های مکتوب و غیر مکتوب با بحران مخاطب درگیر هستند، عنوان کرد: بحران کاغذ تمامی بحران های موجود در حوزه مطبوعات را تشدید می کند و معیشت و شغل اهالی رسانه را مختل می کند.

این روزنامه نگاری حوزه سینما با اشاره به این که امروزه نشریات کاغذی با مشکل تولید رو به رو هستند، اظهار داشت: بحران کاغذ در حوزه اطلاع رسانی و مطبوعات کشور می تواند بحران آگاهی را به همراه داشته باشد،

وی با بیان این که کاغذ یک کالای استراتژیک است، تصریح کرد: کاغذ به عنوان کالایی استراتژیک باید ذخیره هایی از پیش تعیین شده داشته باشد که در مواقع بحران نیاز مطبوعات و حوزه اطلاع رسانی را پاسخ دهد.

رضا صائمی در ادامه تاکید کرد: در پی معضل و بحران کاغذ امروزه بسیاری از اهالی مطبوعات در رسانه های مختلف شغل خود را از دست داده اند.

وی با اشاره به فعالیت روزنامه های معروف و دولتی کشور، عنوان کرد: بسیاری از روزنامه های فعال و معروف کشور در سال های گذشته به دلیل مواجهه با بحران کاغذ علاوه بر تعدیل نیرو به اجبار صفحات خود را کاهش داده اند.

این منتقد سینما در مصاحبه با رادیو گفت و گو با بیان این که روزنامه ها با کاهش صفحات خود به دنبال رفع بخشی از مشکلات خود هستند، اظهار داشت: در حالت کلی کاهش تعداد صفحات ضعیف شدن نشریات کاغذی را به همراه دارد.

وی با بیان این که هیچ رسانه ای جای رسانه دیگر را نمی گیرد، توضیح داد: تاریخ رسانه های اجتماعی نشان داده که همیشه هر رسانه ای مخاطب خود را به همراه داشته است، ضمن این که رسانه ها متناسب با تکنولوژی های جدید بروز شده اند.

رضا صائمی با اشاره به وجه تمایز رسانه های مکتوب و غیر مکتوب، اظهار داشت: نشریه های تخصصی مکتوب از حرفه ای بودن یک حوزه خاص صیانت می کنند.

در ادامه برنامه سینما معیار ایلیا محمدی نیا با اشاره به این که امروزه سلیقه ها در فضای مطبوعات و سینما تغییر پیدا کرده اند، گفت: در سال های اخیر تولید فیلم های کمدی نما و سخیف در کشور بسیار شدت پیدا کرده و مورد استقبال مردم قرار می گیرند.

وی با اشاره به این که بسیاری از مردم از فیلم خوب استقبال خوبی ندارند، اظهار داشت: متاسفانه مردمی که تا سال های گذشته از فیلم های خوبی مثل هامون استقبال می کردند، امروزه به سمت فیلم های شانه تخم مرغی گرایش پیدا کرده اند.

این منتقد سینما افزود: بسیاری از منتقدان و کنش گران فرهنگی در سال های گذشته رسانه ای برای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در اختیار نداشته اند.

وی ادامه داد: اگر مردم اطلاعات و آگاهی خوبی را از منتقدان فرهنگی کشور دریافت می کردند، همچنان مثل گذشته به تماشای فیلم های خوب می نشستند.

این منتقد سینما با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور، اظهار داشت: در حالت کلی مردمی که درگیر مسایل اقتصادی می شوند به جای گرایش به روزنامه های سینمایی، پیگیر روزنامه های اقتصادی می شوند.

وی با بیان این که مردم ایران علاقه ای به مطالعه روزنامه و مجله ندارند، تصریح کرد: در تمامی سال های تعدادی از مردم خواننده های نشریات و مجلات را تشکیل می دهند که در دوره های مختلف آمار یکسانی را به جای می گذارد.

فایل صوتی برنامه سینما معیار از وبگاه رسمی شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین این برنامه هر پنجشنبه ساعت 14:30 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.

مرتبط با این خبر

  • سینمای ایران در اختیار یک گروه خاص قرار دارد

  • نباید همه فیلم های خوب همزمان اکران شوند

  • زور من در سینما به خیلی ها نمی رسد

  • کمبود سانس ها فروش تگزاس 2 را کاهش داد

  • تحلیل جریان شناسی سینمای دهه 60 در سینما معیار

  • فیلم سازان امروزی با توجه به وضعیت فروش کار می کنند

  • فیلم های هنر و تجربه در هر سالن قابلیت اکران دارند

  • سرخ پوست روایتی معمایی و پیچیده دارد

  • اکران عید فطر، مهم ترین اکران امسال است

  • دختر شیطان فیلمی سوررئال و متفاوت است