صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه ها از ساعت 14:30 به مدت 70 دقیقه

ایلیا محمدی نیا اظهار داشت: بر اساس تعریفی که شورای سیاست گذاری هنر و تجربه ارائه داده است، هر فیلمی را می توان هنری و تجربی قلمداد کرد، به طوری که با این تعریف حتی فیلم های گیشه می توانند در این گروه اکران شوند.

برنامه سینما معیار با موضوع بررسی سینمای هنر و تجربه و نقد فیلم های اکران شده در ماه مبارک رمضان، با حضور ایلیا محمدی نیا (کارشناس و منتقد سینمایی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه ایلیا محمدی نیا با اشاره به این که راه اندازی جریان هنر و تجربه اتفاقی فرخنده برای سینمای ایران است، گفت: شیوه برخورد با فیلم های حاضر در گروه هنر و تجربه اختلاف نظرهای متعددی را در سینمای ایران به وجود آورده است.

وی با اشاره به این که وجود جریان هنر و تجربه در سینمای ایران ضروری است، اظهار داشت: بسیاری از آثاری که در این گروه به نمایش درمی آیند از شمول تعریف فیلم هنر و تجربه خارج هستند. به عبارت دیگر امروزه بسیاری از فیلم های حاضر در این بخش هنری و تجربی نیستند.

این کارشناس سینمایی ادامه داد: بیشتر فیلم های اکران شده در گروه هنر و تجربه فیلم هایی هستند که نوبت اکران عمومی به دست نیاورده اند.

وی با اشاره به این که تعریف فیلم های هنر و تجربه باید محدود و محصور شود، اضافه کرد: بر اساس تعریفی که شورای سیاست گذاری هنر و تجربه ارائه داده است، هر فیلمی را می توان هنری و تجربی قلمداد کرد، به طوری که با این تعریف حتی فیلم های گیشه می توانند در این گروه اکران شوند.

ایلیا محمدی نیا با اشاره به این که در سال های ابتدایی راه اندازی گروه هنر و تجربه فیلم های خوبی در این بخش اکران می شدند، تصریح کرد: فیلم های هنری یا تجربی در سراسر دنیا همیشه مخاطبان خاص و منحصر به خودشان را دارند.

وی با بیان این که تعداد مخاطبان فیلم های هنر و تجربه در ایران بسیار بیشتر از سایر کشورها است، افزود: از نیمه دوم سال گذشته شاهد بودیم که فیلم های کوتاه در بسته های چندتایی روانه اکران شدند و با استقبال خوبی نیز مواجه شدند.

این کارشناس سینمایی با بیان این که در چند ماه اخیر وضعیت اکران سینمای مستند در کشور بهتر شده است، تصریح کرد: گمان می کنم نگاه های مدیریتی در سینمای ایران در حال تغییر هستند.

وی با اشاره به این که پراکندگی سانس ها و سالن های سینمایی مهم ترین مشکل گروه هنر و تجربه است، عنوان کرد: مخاطب فیلم های هنر و تجربه برای یافتن فیلم مورد نظر خود باید جدولی همانند جدول مندلیف را حل کند و از لا به لای روزهای مختلف یک فیلم را برای تماشا انتخاب کند.

ایلیا محمدی نیا ادامه داد: عدم تمرکز سالن های اکران برای فیلم های هنر و تجربه، ریزش مخاطب این فیلم ها افزایش می دهد.

وی با اشاره به این که تمام فیلم های بخش هنر و تجربه پروانه نمایش ویدئویی دارند، توضیح داد: وجود پروانه ویدئویی باعث می شود تا این فیلم ها در هر سالنی قابل اکران باشند. برای مثال این فیلم ها می توانند در فرهنگسراها، ادارات دولتی و غیره به اکران برسند.

مرتبط با این خبر

  • سینمای ایران در اختیار یک گروه خاص قرار دارد

  • نباید همه فیلم های خوب همزمان اکران شوند

  • زور من در سینما به خیلی ها نمی رسد

  • کمبود سانس ها فروش تگزاس 2 را کاهش داد

  • تحلیل جریان شناسی سینمای دهه 60 در سینما معیار

  • فیلم سازان امروزی با توجه به وضعیت فروش کار می کنند

  • سرخ پوست روایتی معمایی و پیچیده دارد

  • اکران عید فطر، مهم ترین اکران امسال است

  • دختر شیطان فیلمی سوررئال و متفاوت است

  • نگران بازگشت سرمایه نیستم