ارغنون پنجشنبه ها از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

یك آهنگساز و نوازنده بیان داشت: ویژگی پژوهش گروهی در موسیقی، داشتن دیدگاه های مختلف است

یک آهنگساز گفت: آنچه در عرصه پژوهش اهمیت دارد،فکر کردن با دیدگاه های متفاوت در یک گروه است یعنی افرادی که در مکاتب مختلف موسیقی آموزش دیده اند،در کنار هم حول محورهای مشخص شده تحقیق کنند زیرا اگر افراد اتفاق نظر نداشته باشند،پراکنده می شوند.

1396/08/14
|
11:15
|

برنامه "ارغنون" رادیو گفت و گو با موضوع پژوهش در موسیقی و با حضور مهربد یوسفی آهنگساز و نوازنده و متین آهنگری آهنگساز و نوازنده روانه آنتن شد.

مهربد یوسفی در آغاز با اشاره به اینکه یک گروه پنج نفره برای آهنگسازی و تحقیق در عرصه موسیقی تشکیل داده اند، گفت: بعد از فارغ التحصیلی این گروه را برای اقدامات عملی در عرصه موسیقی تشکیل دادیم و هر چه زمان گذشت این تحقیقات جدی تر شد و آنها را برای انتشار به هفته نامه آسیا می دادیم.

وی اضافه کرد: یکی از مقالاتی که مورد توجه قرار گرفت، درباره ساز سازی بود اینکه سازها چه قیمت و کیفیتی دارند و این مقاله با توجه به اینکه تاکنون سابقه نداشت، مورد توجه قرار گرفت.
یوسفی با بیان اینکه موسیقی در ایران از نظر علمی کاملا جوان است، اظهار داشت: البته علمی بودن موسیقی به این معنا نیست که پیشینه جوانی دارد، بلکه پیشینه موسیقی ایران بسیار با سابقه است.

وی ادامه داد: یکی از اصول کارهای تحقیقاتی ریسک کردن است زیرا اگر بخواهیم فرهنگی را تبیین کنیم، باید مسائل مختلف را دید و لازمه این کار، ریسک کردن و امتحان کردن و حتی اشتباه است.

این موسیقیدان در پاسخ به این سوال که کار پژوهشی گروهی در عرصه موسیقی مناسب تر است یا فردی، گفت: به صورت معمول کار پژوهشی در ایران، انفرادی انجام می شود و هنگامی که وارد کار گروهی پژوهشی می شویم، کار سخت تر می شود و مطلبی نوشته نمی شود مگر اینکه همه روی آن اتفاق نظر داشته باشند و اگر مخالفی هم وجود داشته باشد، روی آن مسئله آنقدر بحث می شود تا همه قانع شوند.

یوسفی ضمن تائید این موضوع که کار پژوهشی گروهی در عرصه موسیقی سخت است، عنوان داشت: تمام نوازنده های ایرانی از نظر اقتصادی با ساز سازها دچار مشکل هستند زیرا معتقدند سازی که می خرند از نظر اقتصادی برایشان صرفه دارد و نه آن ساز به اندازه هزینه اش بازدهی دارد. گروه ما در کار پژوهشی و تحقیقی درباره هنر و صنعت بودن ساز، محیط زیست ساز، اقتصاد ساز سازی و آموزش در بطن ساز سازی کار انجام داده و با اینکه یک کار زمان بر بود اما در بستر یک کار گروهی، این مقاله با نتیجه ای مناسب به سرانجام رسید.

این پژوهشگر و نوازنده بیان داشت: البته کار گروهی سختی های خاص خودش را دارد اما در نتیجه همه راضی هستیم چون کار تحقیقی که انجام دادیم با توجه به اینکه نتیجه کار چند پژوهشگر موسیقی است، و هر نفر در بخشی از مقاله کار کردند، قابل اعتناتر است. مقاله ای هم که درباره ساز سازی کار کردیم، در نهایت در شهر کتاب چاپ شد و در جشنواره وبلاگ ها توانست مقام نخست را کسب کند.
در ادامه متین آهنگری با اشاره به تشکیل گروه، تصریح کرد: این گروه بابت فکر کردن به مسائل و مشکلات موسیقی ایرانی تشکیل شد تا ضمن شناخت از مسائل، علاقه مندان حوزه موسیقی را نیز نسبت به وضعیت موسیقی در کشور آشنا کنیم

وی بیان داشت: آنچه اهمیت دارد و به نوعی بدیع است، گروهی پژوهش کردن در عرصه موسیقی است که در ایران خیلی کم اتفاق افتاده است و این در حالی است که نه کار گروهی و نه فکر کردن درباره مسائل موسیقی کار بدیعی است اما آنچه برای خود ما بدیع بود، جمع شدن گروهی از فارغ التحصیلان هنرستان یا دانشکده های موسیقی بودند که با دغدغه فکر کردن گروهی درباره موسیقی، کنار هم فعالیت کردیم.

این آهنگساز درباره یکی از ویژگی های مهم تحقیق گروهی در عرصه موسیقی گفت: آنچه در عرصه پژوهش اهمیت دارد، فکر کردن با دیدگاه های متفاوت در یک گروه است یعنی افرادی که در مکاتب مختلف موسیقی آموزش دیده اند، در کنار هم حول محورهای مشخص شده تحقیق کنند زیرا اگر افراد اتفاق نظر نداشته باشند، پراکنده می شوند.

آهنگری با اشاره به کار گروهی در عرصه پژوهش موسیقی، عنوان داشت: در یک تحقیق گروهی ممکن به نتیجه ای برسیم که من به آن اعتقادی نداشته باشم اما در نهایت باید ببینم چه چیزی برای آن گروه اهمیت دارد و اینکه نتیجه آن پژوهش برای اعضای گروه چقدر قانع کننده است.

این نوازنده در عین حال ابراز داشت: زمانی که ساز می زنیم، مسیری جز تجربه فرم نداریم و اساسا به عرصه موسیقی آمده ایم که این کار را انجام دهیم اما در زمینه تئوری و کارهای تحقیقی و پژوهشی در حوزه موسیقی، پذیرفتن اینکه کار فرم انجام دهیم، خیلی سخت است و در واقع این موضوع که چند پژوهشگر در عرصه موسیقی درباره یک مسئله اتفاق نطر داشته باشند عجیب به نظر می رسد.

دسترسی سریع
ارغنون