صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه‎ها از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

یک آهنگساز ایرانی اظهار داشت: بدون شک هر شعری در بطن خود ملودی های بسیاری را دارد، بر همین اساس بهتر است که آهنگساز فرصت مناسبی را در اختیار خود و شعر بگذارد تا شعر بتواند ملودی ها نهفته در درون خود را نمایان کند.

برنامه ارغنون با موضوع بررسی جایگاه شعر در آهنگسازی و ارتباط آن ها با یکدیگر، با حضور پیمان خازنی (آهنگساز و نوازنده) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه پیمان خازنی با اشاره به این که شعر همواره چندین قدم جلوتر از سایر هنرها حرکت می کند، گفت: شعر برای بقای خود همواره به یک ورق کاغذ و یک فرد عاشق نیاز داشته است، در حالی که بسیاری از هنرها همواره لازم ها و ملزومات خاص خود را نیاز داشته اند.

وی همچنین در ادامه افزود: انتخاب درست در پروسه ی گزینش شعر در هنگام آهنگسازی و ارائه ی اثر موسیقایی می تواند جایگاه اثر موسیقی را چندین پله بالاتر از آن چیزی که هست و می تواند باشد تعریف کند.

این نوازنده ی ایرانی با اشاره به این که امروزه بسیاری از جوانان ایرانی سعی در کشف اشعار معاصر ایران دارند، عنوان کرد: بدون شک هر شاعر در هنگام تولید شعر خود نغمه های و آهنگ هایی را در ذهن خود یادآور شده است، به طوری که با توجه به یک ریتم آهنگین پروسه ی سرایش شعر را تکمیل می کند.

وی همچنین با اشاره به توجه بیش از حد رسانه ها و مردم به خواننده آثار موسیقیایی، اظهار داشت: میزان دیده شدن یک خواننده در اثر موسیقیایی همواره به یک مدیریت دقیق نیاز دارد، به طوری که آهنگساز باید بتواند به طور کنترل شده ای دیده شدن آهنگ و خواننده را به مساوات تقسیم کند.

پیمان خازنی همچنین در ادامه اضافه کرد: موضوع خواننده سالاری و توجه بیش از حد به خواننده در بطن یک اثر موسیقایی می تواند موجبات ناراحتی و نارضایتی خواننده را نیز در برخی از اوقات به همراه داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وظایف و مسئولیت ها یک آهنگساز، توضیح داد: بدون شک ساختن یک آهنگ تنها وظیفه ی یک آهنگساز به شمار نمی آید، به طوری که یک آهنگساز باید بتواند تمامی اتفاقات موجود در اثر خود را از نمایی بالاتر مشاهده کرده مورد ارزیابی قرار دهد.

این آهنگساز ایرانی با اشاره به این که آهنگسازی باید بدون تعجیل در تولید اثر صورت بگیرد، عنوان کرد: بدون شک هر شعری در بطن خود حاوی ملودی های بسیاری است، بر همین اساس بهتر است که آهنگساز فرصت مناسبی را در اختیار خود و شعر بگذارد تا شعر بتواند ملودی ها نهفته در درون خود را نمایان کند.

وی همچنین در ادامه افزود: آهنگسازی توام با عجله و اعمال نظرهای گوناگون باعث می شود تا شعر جایگاه دقیق خود را بطن اثر موسیقیایی پیدا نکرده و پروسه ی آهنگسازی را به نوع کوششی مبدل کند، به طوری که ارتباط دقیق میان اجزای شعر و آهنگ برقرار نباشد.

پیمان خازنی همچنین در ادامه خاطر نشان کرد: در بسیاری از مواقع یک شعر خوب می تواند در یک آهنگ خوب جایگاه نا مطلوبی را داشته باشد، به طوری که ارتباطی صحیح میان این دو برقرار نشده باشد؛ در حالی که هر کدام از این آثار در قالب های مجزا می توانند جایگاه بسیار مطلوب و درخشان خود را داشته باشند.

فایل صوتی برنامه ارغنون از وبگاه رسمی شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می شود که این برنامه هر پنجشنبه از ساعت 21 الی 22 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.

مرتبط با این خبر

  • بررسی نشر کتاب های موسیقی در ارغنون

  • جشن صدسالگی هنرستان موسیقی در ارغنون

  • جشن صدسالگی هنرستان عالی موسیقی برگزار می شود

  • بررسی جشن صدسالگی هنرستان موسیقی

  • موزه عملکردی مانند کوه یخ دارد

  • ارغنون از کارکردها و جایگاه موزه های موسیقی در ایران می گوید

  • بررسی خروجی آموزشگاه های موسیقی و آسیب شناسی آن

  • هنرجویان امروزی موسیقی تنبل شده اند

  • تحلیل جایگاه و کارکردهای موزه های موسیقی در ایران

  • موزه گردی باید به یک فرهنگ تبدیل شود