صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه‎ها از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

یک آهنگساز ایرانی اظهار داشت: در حال حاضر روند امروزی موسیقی ایران به گونه ای است که جریان های ساز محور موسیقی در کشور بسیار کم رنگ شده و مخاطب و موسیقی دان بیشتر به سمت کلام در موسیقی رفته است.

برنامه ارغنون با موضوع بررسی آثار سنتور نوازان با حضور امیرحسین رئوفی (نوازنده سنتور و آهنگساز) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه امیرحسین رئوفی با اشاره به آخرین فعالیت خود در گروه سنتورنوازان تای، گفت: در حال حاضر گروه سنتور نوازان تای مشغول اجرای کنسرت های شهرستان بوده و در آینده ای نزدیک اجرای صحنه ای در شهر تهران خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص فعالیت خود افزود: ضبط کارهای تک نوازی و اجراهای فردی در محافل مختلف رسمی از جمله فعالیت هایی است که در حوزه ی موسیقی انجام می دهم.

این نوازنده ی سنتور با اشاره به انتشار کلیپ های موسیقیایی رسمی خود در سایت موسیقی ایرانیان، اظهار داشت: در تلاش هستم تا کلیپ های تصویری ضبط شده به صورت زنده را جمع آوری کرده و با تک نوازی هایی دقیق به صورت استودیویی در قالب یک آلبوم موسیقی ارائه دهم.

وی با اشاره به علاقه و تمرکز خویش به موسیقی بی کلام و تک نوازی، عنوان کرد: در حال حاضر روند امروزی موسیقی ایران به گونه ای است که جریان های ساز محور موسیقی در کشور بسیار کم رنگ شده و مخاطب و موسیقی دان بیشتر به سمت کلام در موسیقی رفته است.

امیرحسین رئوفی با بیان این که موسیقی از زمان اتمام کلام آغاز می شود، اظهار داشت: موسیقی بدون کلام همواره ویژگی های فرامرزی بسیاری دارد، در حالی که کلام موسیقی همواره نوعی از مرز را برای خود تعیین می کند؛ به طوری که موسیقی بی کلام امروزی امری جهان شمول به شمار می آید.

وی با اشاره به گسترش و ازدیاد موسیقی با کلام در سطح کشور و جهان، اظهار داشت: موسیقی های با کلام موجود در زمانه ی امروز همواره بسیار بیشتر از موسیقی های بی کلام هستند، به طوری که بر اعتقاد شخصی بنده کار کردن در حوزه ی موسیقی بی کلان هنوز اشباع نشده است.

این آهنگساز موسیقی ایران با اشاره به موضوع عدم جذب مخاطب در موسیقی بدون کلام، خاطر نشان کرد: بدون شک کم کاری افراد در حوزه ی موسیقی بدون کلام همواره در کنار سایر عوامل نیز زمینه ی عدم جذب مخاطب گسترده را برای این نوع از موسیقی فراهم آورده است.

وی با اشاره به این که موسیقی بی کلام همواره جایگاه ثابت و ویژه خود را در دنیا دارد، عنوان کرد: کم کاری های افراد و فعالین موسیقی بدون کلام همواره می تواند دلیلی بر عدم جای گیری فرهنگ این موسیقی در میان مردم شود.

امیرحسین رئوفی با اشاره به این که موسیقی ایرانی آثار بسیار خوب در حوزه ی موسیقی کلامی دارد، اظهار داشت: بررسی آثار موسیقی کلامی ایرانی همواره زیبایی، دقت و مطلوب بودن موسیقی را نمایان می کند، به طوری که برخی از آثار موسیقی ایرانی را می توان ناب ترین نوع از موسیقی ساز و آوازی ایرانی نام برد.

وی همچنین در ادامه با اشاره به فعالیت گروه سنتور نوازان تای، تصریح کرد: برخورد گروه سنتور نوازان تای با کلام در موسیقی به گونه ای است که در سایر آثار با کلام شنیده نمی شوند، به طوری که آواز در مجموعه ی اجرا نقشی به عنوان یک ساز را اجرا می کند.

فایل صوتی برنامه ارغنون از وبگاه رسمی شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می شود که این برنامه هر پنجشنبه از ساعت 21 الی 22 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.

مرتبط با این خبر

  • رادیو گفت و گو و واکاوی چالش های سنتورنوازی در ایران

  • نوازندگان ایرانی هیچ گاه در کانون توجه نیستند

  • خواننده های تیتراژ اطلاعی از محتوای اثر سینمایی ندارند

  • شهرت؛ شانس انتخاب خواننده برای تیتراژهای تلویزیونی

  • رادیو گفت و گو به دنبال مافیای تیتراژ در سینما و تلویزیون

  • تنبور نوازی تهران با تنبور نوازی اصیل فاصله دارد

  • بسیاری از دستگاه های موسیقی ایرانی متناسب با آوازهای ماه رمضان تنظیم شده

  • موسیقی روح انسان را صیقل می دهد

  • کلام در آواز سحرخوانی از اهمیت بسیاری برخوردار است

  • آهنگسازی باید بدون تعجیل در تولید اثر صورت بگیرد