صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه‎ها از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

یک موسیقی پژوه اظهار داشت: بسیاری از اصول موسیقی دستگاهی ایران اعم از گوشه ها و آوازهای مختلف مانند "بیات کرد" از دوران کهن مناسب آوازهای ماه مبارک رمضان تنظیم شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

برنامه ارغنون با موضوع بررسی سحرخوانی در ماه مبارک رمضان، با حضور دکتر حاتم عسگری فراهانی (موسیقی پژوه و استاد دانشگاه) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه دکتر حاتم عسگری فراهانی، سحر را هنگامه ی بیداری انسان دانست و گفت: موسیقی ماه مبارک رمضان در حالت کلی به 7 قسمت مختلف تقسیم می شود که سحر خوانی یکی از مهم ترین بخش را شامل می شود.

وی در ادامه افزود: مثنوی خوانی، مناجات خوانی، دعاخوانی و سحرخوانی از جمله مهم ترین قسمت های موسیقی ماه مبارک رمضان به شمار می آیند.

این موسیقی پژوه ایرانی با اشاره به این که موسیقی مذهبی اسلامی در حالت کلی به 30 قسمت مختلف تقسیم می شود، اظهار داشت: سحرخوانی های ماه مبارک رمضان باید با صدا و آهنگ های مخصوص اجرا شود.

وی با اشاره به این که سحرخوانی باید به گونه ای باشد که انسان ها را از خواب بیدار کند، عنوان کرد: آوای مادر و پدر اولین موسیقی هایی هستند که در ذهن یک نوزاد تازه به دنیا آمده شکل می گیرد، در حالی که اذان اولین موسیقی جدی است که نوزاد می شنود.

دکتر حاتم عسگری فراهانی با اشاره به این که تمامی مسلمانان در طول 24 ساعت 5 نوبت با موسیقی سر و کار دارند، اظهار داشت: در موضوع سحرخوانی رعایت اصول و قواعد این آواز بسیار مهم است و هر شخص نمی تواند بدون داشتن پیشینه و شناخت سحر، این آواز را بخواند.

وی با اشاره به ارتباط سحرخوانی با دستگاه های موسیقی ایرانی، تصریح کرد: سحرخوانی در آواز بیات کرد اجرا می شود که در ایام قدیم به این آواز پیک کرد نیز گفته می شد.

این موسیقی پژوه ایرانی همچنین در ادامه اضافه کرد: بسیاری از اصول موسیقی دستگاهی ایران اعم از گوشه ها و آوازهایی مختلف مانند کرد بیات از دوران کهن مناسب آوازهای ماه مبارک رمضان تنظیم شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

وی با اشاره به این که آواز پیک کرد یا همان بیات کرد آوازی مخصوص ماه مبارک رمضان است، اظهار داشت: در کتاب تاریخ موسیقی به صورت واضح در خصوص آواز پیک کرد و ارتباط آن با سحرخوانی صحبت ها و یادداشت های بسیاری آمده است.

فایل صوتی برنامه ارغنون از وبگاه رسمی شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است؛ متذکر می شود که این برنامه هر پنجشنبه از ساعت 21 الی 22 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.

مرتبط با این خبر

  • رادیو گفت و گو و واکاوی چالش های سنتورنوازی در ایران

  • نوازندگان ایرانی هیچ گاه در کانون توجه نیستند

  • خواننده های تیتراژ اطلاعی از محتوای اثر سینمایی ندارند

  • شهرت؛ شانس انتخاب خواننده برای تیتراژهای تلویزیونی

  • رادیو گفت و گو به دنبال مافیای تیتراژ در سینما و تلویزیون

  • تنبور نوازی تهران با تنبور نوازی اصیل فاصله دارد

  • موسیقی روح انسان را صیقل می دهد

  • کلام در آواز سحرخوانی از اهمیت بسیاری برخوردار است

  • موسیقی بدون کلام ویژگی های فرامرزی بسیاری دارد

  • آهنگسازی باید بدون تعجیل در تولید اثر صورت بگیرد