صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه‎ها از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

یک آهنگساز و نوازنده تنبور اظهار داشت: در هر نسل چند نفر به اغلب نوازنده تنبور هم بوده اند وظیفه نگه داری از این ساز را بر عهده داشته اند، به طوری که این ساز را به صورت اصل و بکر به نسل بعدی خود منتقل کنند.

برنامه ارغنون با موضوع بررسی مقامهای تنبور نوازی و سبک ها و شیوه های ساخت تنبور، با حضور فرید الهامی (آهنگساز و نوازنده تنبور و سه تار، سرپرست گروه موسیقی فردوسی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه فرید الهامی با اشاره به همکاری صدیق تعریف با گروه موسیقی فردوسی، گفت: مقام های مختلفی برای ارکستر کلاسیک و مقام های تنبور تنظیم شده است که با همکاری صدیق تعریف به اجرا در خواهد آمد، در کنار این موسیقی خانقاهی با اشعار مولانا را نیز در میان قطعات این اجرا قرار داد.

وی با اشاره به فعالیت خود در تهیه فیلم مستند «تنبور» که به زودی منتشر خواهد شد، اظهار داشت: در حال حاضر علاوه بر کارهای موسیقی فیلم مستند «تنبور» با همکاری سیاوش ابراهیم زاده را در دست کار داریم که پس از فیلم برداری های نهایی منتشر خواهد شد.

سرپرست گروه موسیقی فردوسی با اشاره به این که موسیقی تنبور موجود در تهران با مناطق غیر پایتخت تفاوت های زیادی را دارد، عنوان کرد: متاسفانه موسیقی های موجود از تنبور در پایتخت کشور، موسیقی اصل و بکر نیست.

وی با بیان این که مقام نوازی پایه اصلی موسیقی تنبور است، تصریح کرد: مقام های موسیقی تنبور بر اساس مناطق ایران بخش بندی های مختلفی را به خود می گیرند و به تناسب جغرافیا، آب و هوا، تغذیه و خوراک و گویش مردم و فرهنگ های مختلف شکل می گیرند.

فرید الهامی با بیان این که ساز تنبور حدود 800 سال در خاک ایران میراث داری شده و نسل به نسل تا زمانه امروزی آمده است، اظهار داشت: در هر نسل چند نفر به اغلب نوازنده تنبور هم بوده اند وظیفه نگه داری از این ساز را بر عهده داشته اند، به طوری که این ساز را به صورت اصل و بکر به نسل بعدی خود منتقل کنند.

وی با اشاره به زبان نگارش موسیقی در ساز تنبور، عنوان کرد: بدون شک نت نگاری ساز تنبور و انتقال مقام ها به زبان نگارشی موسیقی حس و حال موجود در قطعات این ساز را کاهش می دهد.

فایل صوتی برنامه ارغنون از وبگاه رسمی شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می شود که این برنامه هر پنجشنبه از ساعت 21 الی 22 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.

مرتبط با این خبر

  • رادیو گفت و گو و واکاوی چالش های سنتورنوازی در ایران

  • نوازندگان ایرانی هیچ گاه در کانون توجه نیستند

  • خواننده های تیتراژ اطلاعی از محتوای اثر سینمایی ندارند

  • شهرت؛ شانس انتخاب خواننده برای تیتراژهای تلویزیونی

  • رادیو گفت و گو به دنبال مافیای تیتراژ در سینما و تلویزیون

  • بسیاری از دستگاه های موسیقی ایرانی متناسب با آوازهای ماه رمضان تنظیم شده

  • موسیقی روح انسان را صیقل می دهد

  • کلام در آواز سحرخوانی از اهمیت بسیاری برخوردار است

  • موسیقی بدون کلام ویژگی های فرامرزی بسیاری دارد

  • آهنگسازی باید بدون تعجیل در تولید اثر صورت بگیرد