صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه‎ها از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

یک نوازنده کمانچه اظهار داشت: اگر موسیقی تک نوازی در ایران توجیه اقتصادی خوبی را داشته باشد، رغبت سرمایه گذاران شخصی به این موضوع جلب می شود و به دنبال این موضوع دولت پای کار می آید.

برنامه ارغنون با موضوع بررسی آواز ایرانی و پروژه چند شب دونوازی با حضور افشین معصومی (مدیرعامل موسسه نغمه حصار) و سامر حبیبی (نوازنده کمانچه و سازنده ساز) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه افشین معصومی با اشاره به برگزاری آخرین دوره پروژه چند شب دونوازی، گفت: دوره دهم پروژه چند شب دونوازی در تالار رودکی اجرا خواهد شد که بر مبنای دونوازی دو ساز ملودیک تنظیم شده است.

وی با تاکید به این که دهمین دوره پروژه چند شب دو نوازی بدون حضور سازهای کوبه ای و همساز برگزار می شود، اظهار داشت: در دوره پنجم پروژه چند شب دو نوازی سازهای همساز به اجرا پرداختند که سازهای همنام را شامل می شد.

مدیرعامل موسسه نغمه حصار با اشاره به مدت زمان اجراهای دونوازی، توضیح داد: مخاطبان حاضر در اجراهای پروژه چند شب دو نوازی مخاطبین عام موسیقی نیستند و برای شنیدن یک موضوع خاص به این پروژه آمده اند، بر همین اساس مدت زمان اجراهای طولانی نمی تواند برای این دست از مخاطبان خسته کننده باشد.

وی در ادامه افزود: در فاصله تعویض نوازنده ها از روی صحنه مخاطبان دقایقی را فرصت دارد تا به گوش خود استراحت دهد و پس از چند دقیقه همراه با نوازنده بعدی در سالن بنشیند.

افشین معصومی با اشاره به این که پروژه چند شب دو نوازی از نظر برند به ثبت رسیده است، توضیح داد: موسسه نغمه حصار پروژه چند شب دو نوازی را به صورت انحصاری به ثبت رسانده است و برهمین اساس فرد دیگری نمی تواند این کار را با همین عنوان به مرحله اجرا برساند.

وی با اشاره به فعالیت پروژه چند شب دو نوازی در شهرستان های ایران، عنوان کرد: پروژه چند شب دو نوازی کاری بسیار تخصصی است و به همین دلیل بسیاری از تهیه کنندگان موسیقی در شهرستان به واسطه مسائل مربوط به اقتصاد موسیقی رغبت چندانی به سرمایه گذاری در این پروژه ندارند.

مدیرعامل موسسه نغمه حصار در ادامه اضافه کرد: پروژه چند شب دو نوازی ترجیح می دهد که در شهرستان های مختلف و دوره های متعدد از نوازندگان خود استفاده کند، در حالی که در برخی از ادوار گذشته نوازنده های مهمان هم حضور داشته اند.

در ادامه برنامه ارغنون از شبکه رادیویی گفت و گو سامر حبیبی با اشاره به اهمیت تک نوازی در کشور، گفت: اگر این نوع از موسیقی ایرانی برای دولت دارای اهمیت باشد، ساز و کارهای حمایتی متعددی را فراهم می شود.

وی با اشاره به شیوه فعالیت یکی از انجمن های موسیقی در هند، توضیح داد: یک انجمن موسیقی در هند با هزاران نفر اعضا با پرداخت حقوق ماهیانه به نوازنده های خود آن ها را موظف می کند تا در طول سال در مکان هایی مشخص به صورت رایگان به اجرای موسیقی بپردازند.

این نوازنده کمانچه در ادامه اضافه کرد: فعالیت این انجمن موسیقی در هند علاوه بر رفع دغدغه از نوازنده باعث می شود که موسیقی مورد نظر تحت حمایت قرار بگیرد و از طرفی دیگر مردم نیز از موسیقی کشور خود بهره مند شوند.

وی با بیان این که نوازنده، مخاطب و دولت سه وجه مهم و موثر در موسیقی یک کشور هستند، اظهار داشت: در کشور ایران از سه وجه موثر در موسیقی بخش دولت حضور چندانی در چرخه موسیقی ندارد.

سامر حبیبی با اشاره به این که میزان حمایت دولت از موسیقی ایرانی کافی نیست، خاطر نشان کرد: اگر موسیقی تک نوازی در ایران توجیه اقتصادی خوبی را داشته باشد، رغبت سرمایه گذاران شخصی به این موضوع جلب می شود و به دنبال این موضوع دولت پای کار می آید.

وی افزود: در سال های اخیر موسقی پاپ در ایران به توجیه اقتصادی رسیده است و بر همین اساس فعالان این عرصه با خیالی نسبتا راحت به فعالیت های خود ادامه می دهند.

مرتبط با این خبر

  • جامعه ایرانی قدرت شنوایی بالایی ندارد

  • آهنگسازی فعالیتی 24 ساعته است

  • جامعه ایران تنوع فرهنگی وسیعی دارد

  • تحلیل و بررسی ردیف نوازی در موسیقی ایرانی

  • رسانه ملی تاثیر چندانی را بر ذائقه مردم ندارد

  • در موسیقی ردیفی باید روایت شکل بگیرد

  • علت مهجور ماندن موسیقی ایرانی چیست؟

  • تک نوازی در موسیقی ایرانی کم رنگ شده است

  • موسیقی موثرترین هنر در جریان انقلاب اسلامی بود

  • عدم وجود قانون کپی رایت هنرمند را خانه نشین می کند