پرده آخر جمعه‌ها از ساعت 15:00 به مدت 60 دقیقه

رئیس اداره ترویج و گفتمان سازی جامع علمی كشور بیان كرد: رصد ظرفیت های دانشگاهی باید بر اساس اصول آمایش سرزمینی صورت بگیرد

کوهدار گفت: رصد دائمی ظرفیت های محیطی و اقتضائات اجتماعی و تنظیم ظرفیت دانشگاه ها در مقاطع و حوزه های مختلف علمی باید متناسب با رتبه علمی و نیازهای حال و آینده بر اساس اصول و ملاحظات آمایش سرزمینی صورت بگیرد.

1397/06/14
|
09:01

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع آمایش آموزش عالی و با حضور دکتر حمیدرضا کوهدار رئیس اداره ترویج و گفتمان سازی جامع علمی کشور روانه آنتن شد.

حمید رضا کوهدار در آغاز با بیان اینکه پیدایش موضوع آمایش آموزش عالی به سال 1386 باز می گردد، گفت: در آن سال رهبر معظم انقلاب تاکید می کنند که باید مشخص شود مراکز آموزش عالی کشور در مناطق مختلف بر اساس اقتضائاتی که دارند در چه زمینه هایی فعالیت کنند و چه تعداد دانشجو داشته باشند که این مسئله پایه های آمایش عالی را مشخص می کند.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم به آمایش آموزش عالی برسیم، نیاز به یک چشم انداز و نقشه جامع علمی در حوزه علم و فناوری داریم و این موضوع پایه و اساس تدوین و تصویب نقشه جامع علمی کشور می شود که در سال 1390 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه ها تصویب و ابلاغ شد.

وی درباره جایگاه آمایش آموزش عالی در نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: در اقدام ملی 14 از راهبرد کلان شش نقشه جامع علمی کشور در خصوص تنظیم ظرفیت دانشگاه ها و آمایش آموزش مطرح شده که رصد دائمی ظرفیت های محیطی و اقتضائات اجتماعی و تنظیم ظرفیت دانشگاه ها در مقاطع و حوزه های مختلف علمی باید متناسب با رتبه علمی آنها و نیازهای حال و آینده بر اساس اصول و ملاحظات آمایش سرزمینی صورت بگیرد.

رئیس اداره ترویج و گفتمان سازی جامع علمی کشور بیان کرد: بر اساس آمایش سرزمینی سیاست های تنظیم ظرفیت دانشگاه ها در سال 92 در ستاد نقشه جامع علمی کشور تصویب شد و در ذیل آن دو سند آمایش سرزمینی آموزش عالی برای وزارت علوم و وزارت بهداشت در ستاد نقشه جامع علمی مصوب شد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، کار در زمینه آمایش آموزش عالی را زودتر آغاز کرد، عنوان کرد: با توجه به مراکز علمی کمتر و اعتبار بیشتر، فعالیت در زمینه آمایش عالی در وزارت بهداشت سریعتر انجام شد و دو سال قبل آئین نامه جرایی آمایش سرزمینی آموزش عالی را ارائه داد که بر اساس آن کشور به ده منطقه تقسیم بندی شد. استان ها بر اساس چالش ها و مزیت های گوناگونی که داشتند در حوزه های مختلف تقسیم بندی شدند.

کوهدار با ذکر مثالی ادامه داد: منطقه یک دانشگاهی شامل دانشگاه های علوم پزشکی گیلان، مازندران، بابل، سمنان، گلستان و شاهرود است که از نظر مزیت، چالش ها و امکاناتی که دارند نزدیک به یکدیگر هستند. بر اساس آئین نامه یکی از دانشگاه ها به عنوان دانشگاه مادر انتخاب شد و هفت مرحله را وزارت بهداشت انجام داده است.

دسترسی سریع
پرده آخر