پرده آخر جمعه‌ها از ساعت 15:00 به مدت 60 دقیقه

عضو هیئت علمی مركز تحقیقات سیاست علمی كشور: عقب نشینی دولت از دانشگاه ها، یکی از نکات مثبت سند آمایش آموزش عالی

آرش موسوی بیان کرد: یکی از خوبی های پیاده سازی سند آمایش آموزش عالی این خواهد بود که مشخص می شود دولت از دانشگاه ها عقب نشینی می کند و بخش هایی از کارکردهای دانشگاه ها را می توان به خودشان داد.

1397/11/14
|
12:30

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع پیاده سازی سند آمایش آموزش عالی در وزارت علوم و با حضور دکتر آرش موسوی دکترای تخصصی سیاست گذاری علم و فناوری و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و دکتر کوثری دکترای تخصصی آینده پژوهی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور روانه آنتن شد.

آرش موسوی در آغاز ضمن اشاره به اهمیت سند آمایش عالی در وزارت علوم، گفت: به طور کلی هر سیاستی باید دلیل وجودی داشته باشد. در کشورهایی مانند انگلستان و دیگر کشورهای توسعه یافته، دولت وقتی دخالت می کند که بتواند آن را توجیه کند. در واقع تصویر کلی آن است که جامعه همه کارهای خودش را انجام می دهد و نیازی به دخالت دولت نیست و دولت در جایی دخالت می کند که شکست بازار ایجاد شود یعنی کالاها و خدماتی برای جامعه نیاز است اما بخش خصوصی رغبتی برای تولید آن ندارد.

دکترای تخصصی سیاست گذاری علم و فناوری در گفتگو با رادیو گفت و گو افزود: در کشورهای توسعه یافته وقتی دانشگاه ها به مثابه عضوی از بخش خصوصی نتوانند کار خودشان را انجام دهند، دولت با تعریف یک دلیل مشخص دخالت می کند اما در ایران، دانشگاه ها را دولت ساخته و چتر دولت در 90 درصد جامعه وجود دارد.

موسوی تصریح کرد: یکی از خوبی های پیاده سازی سند آمایش آموزش عالی این خواهد بود که مشخص می شود دولت از دانشگاه ها عقب نشینی می کند و بخش هایی از کارکردهای دانشگاه ها را می توان به خودشان داد که البته این مهم باید تدریجی باشد زیرا دانشگاه ها عادت کرده اند همه چیز از بالا به شکل دستوری باشد.

در ادامه کوثری به منطقه ای کردن دانشگاه ها که در سند آمایش عالی آمده است، اشاره کرد و گفت: این ماده از سند با سایر مواد، «کراس» دارد. در منطقه ای کردن دانشگاه ها با چالش های حقوقی روبرو هستیم. خیلی سوال می پرسند آیا دولت تمایل دارد اختیاراتی به دانشگاه ها بدهد اما سوال مهم دیگری که فراموش می شود این است که آیا دانشگاه ها نیز حاضر به پذیرش این اختیارات هم است؟

دکترای تخصصی آینده پژوهی ادامه داد: وقتی قوانین را بررسی می کنیم، شاهد هستیم قانون گذار اختیارات خوبی را به دانشگاه ها داده است، اما گاها مراکز آموزش عالی از این اختیارات بهره برداری نمی کنند.

کوثری به قانون، اهداف، وظایف و تشکیلات اشاره کرد و اظهار داشت: ماده 10 این قانون به دانشگاه ها، شخصیت حقوقی می دهد و وزارت عتف را به تمرکز زدایی مکلف می کند اما متاسفانه ساز و کارها برای اعطای اختیارات، مشخص نیست.

دسترسی سریع
پرده آخر