صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

جمعه‌ها از ساعت 15:00 به مدت 60 دقیقه

مدیر ارتباطی جشنواره تئاتر فجر گفت: افتتاح نمایشگاه اسناد تئاتر چهل سال گذشته را داریم که نمایشگاه بسیار جذاب و دیدنی است.

برنامه "پرده آخر" ویژه سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور ندا هنگامی مدیر بخش "به علاوه فجر" جشنواره سی و هفتم تئاتر، داود نامور از اعضای هیئت مدیره انجمن تماشاخانه های ایران و مدیر نمایشی عمارت نوفل لوشاتو، منصور صلواتی کارگردان نمایش "حجم غلیظ"، گلنار اکبری کارگردان تئاتر "ساعت پنج شد بابا" و عباس غفاری مدیر ارتباطی جشنواره تئاتر فجر از شبکه رادیویی گفت و گو روانه آنتن شد.

هنگامی در این ویژه برنامه اظهار داشت: بخش "به علاوه فجر" جشنواره سی و هفتم تئاتر طی سال های گذشته و با مدیریت و پیشنهاد آقای اسدی که در دوره ای دبیر جشنواره بودند، به جشنواره فجر اضافه شد.

وی افزود: این بخش، سالن های خصوصی را در بر می گیرد و با مدیریت های فرهنگی هنری و طراحی و برنامه ریزی های این سالن ها، قشر عجیبی از مخاطبان به سمت تئاتر هدایت شده اند.

مدیر بخش "به علاوه فجر" جشنواره سی و هفتم تئاتر گفت: این بخش جوان و نیازمند آزمون و خطاست تا به استاندارد مورد نظر برسد. جشنواره تئاتر فجر بزرگ ترین ویترین تئاتر کشور است و نباید در این موقعیت سهم خواهی کرد. لذا بخش خصوصی و دولتی در این بازه معنا ندارد و فقط تولید تئاتر، فرهنگ و فکر است که اهمیت دارد.

هنگامی متذکر شد: در فراخوان امسال این اجازه به سالن های خصوصی داده شد تا در این بازه زمانی در کنار جشنواره فجر باشند و فعالیت کنند. ما تصمیم گرفتیم هدایایی را از طرف دبیرخانه به سه طرح برتر و سه برگزار کننده برتر تقدیم کنیم.

صلواتی در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد: نمایش "حجم غلیظ" یک کار تک پرسوناژ است که فروریزی یک کاراکتر بعد از ارتکاب یک جرم را مرور می کند.

این کارگردان تئاتر افزود: ما این کار را برای جشنواره فجر انتخاب کرده بودیم اما در نهایت موفق نشدیم و در بخش "به علاوه فجر" شرکت کردیم. ما امروز و 27 بهمن ساعت 21 و 15 دقیقه در عمارت نمایشی نوفل لوشاتو اجرا داریم و از مخاطبان دعوت می کنیم تا از نمایش های ما دیدن کنند.

کارگردان نمایش "حجم غلیظ" گفت: بزرگترین اشتباه در تئاتر این است که ما بخواهیم تماشاگری را به سالن بیاوریم که مخاطب تئاتر نیست و فقط برای پر کردن سالن حاضر می شود.

همچنین در ادامه ، داود نامور مدیر نمایشی عمارت نوفل لوشاتو اظهارکرد: حدود پنج سالی می شود که سالن های خصوصی در سطح تهران و حتی ایران ایجاد شده اند و این یک خوشایند عالی در تئاتر محسوب می شود.

نامور با اشاره به اهمیت بخش خصوصی در جذب تماشاگران به تئاتر گفت: تعداد سالن های خصوصی ما به بیش از 15 سالن رسیده و در مقایسه با بخش دولتی می توان گفت صندلی های بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی است. روزانه بیش از 120 تئاتر در تهران به صحنه می رود.

عضو هیئت مدیره انجمن تماشاخانه های ایران افزود: جشنواره تئاتر فجر باید رویکرد حمایتی و درستی به بخش "به علاوه فجر" داشته باشد.

در ادامه این ویژه برنامه، گلنار اکبری کارگردان تئاتر "ساعت پنج شد بابا" گفت: کلیت و بن مایه این نمایش نامه درباره تنهایی آدم هاست. جامعه معلولان نسبت به دیگر مردم خیلی تنهاتر هستند و در محرومیت و مظلومیت به سر می برند به همین دلیل تصمیم گرفتم با اجرای این نمایش از تنهایی این جامعه قدری کم کنم.

این کارگردان تئاتر افزود: قصه این نمایش درباره یک عمه و برادر زاده او به نام حسن قلی است که در مراسم عقد حسن قلی و منتظر رسیدن مهمانان خود هستند. با ورود مهمانان اتفاقات غیرمنتظره ای رخ می دهد البته مهمانان آن خیالی اند.

اکبری تأکید کرد: امیدواریم حمایت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه و بهزیستی از این نمایش بیشتر شود.

در پایان این ویژه برنامه، عباس غفاری مدیر ارتباطی جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: امروز افتتاح نمایشگاه اسناد تئاتر چهل سال گذشته را داشتیم که نمایشگاه بسیار جذاب و دیدنی است و از مخاطبان دعوت می کنم از این نمایشگاه واقع در چهارراه ولیعصر موسسه صبا موزه فلسطین بازدید کنند. علاوه بر این، از چهار کتاب نفیس نیز رونمایی کردیم.

مرتبط با این خبر

  • جشنواره تئاتر فجر کاستی های بسیاری دارد

  • اجرای چندین نمایش نامه ایرانی در ترکیه/ رضایت نسبی تماشاچیان از "طناب"

  • برگزاری سمینار پژوهشی از 30 بهمن ماه

  • عمده تئاترهای دانشجویی جشنواره فجر، ارتباطی به تئاتر دانشجویی ندارند

  • نبود ارزیابی در تئاتر فجر باعث انتخاب سلیقه ای در نمایش‌های دانشجویی شده است

  • حضور جوانان در جشنواره تئاتر فجر به دلیل سیاست گذاری این جشنواره بوده است