صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

جمعه‌ها از ساعت 15:00 به مدت 60 دقیقه

مسافر آستانه گفت: برای اینکه جشنواره تئاتر فجر مردمی تر شود باید برنامه های از قبل طراحی شده ای وجود داشته باشد و رسانه های شنیداری و دیداری اطلاع رسانی وسیع تری انجام دهند.

برنامه "پرده آخر" ویژه سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور نادر برهانی مرند نویسنده، کارگردان، سردبیر، تهیه کننده رادیویی و دبیر جشنواره تئاتر دهه فجر، عباس غفاری مدیر ارتباطات و روابط عمومی جشنواره تئاتر دهه فجر و حسین مسافر آستانه نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش و داور سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر از شبکه رادیویی گفت و گو روانه آنتن شد.

در ابتدای این برنامه، برهانی مرند نویسنده و کارگردان با ابراز خرسندی از همدلی و وفاق بین تئاتر و رسانه گفت: در حال حاضر تئاتر در رسانه ها حضور دارد و این حضور نسبت به گذشته خیلی پررنگ تر شده است.

دبیر جشنواره تئاتر دهه فجر اظهارکرد: جشنواره تئاتر امسال هم برایم رضایت بخش بوده و هم غیررضایت بخش. رضایت بخش از این جهت که ما از هیچ تلاشی دریغ نکردیم و هرآنچه از انرژی که برای تدبیر بهینه جشنواره داشتیم گذاشتیم اما بخشی هم از اراده ما خارج است.

برهانی مرند با اشاره به رویکرد جشنواره تئاتر امسال به اجراهای عمومی بیان داشت: قاطبه آثار جشنواره تئاتر امسال از دل اجراهای عمومی بیرون آمدند و ما دو نقش خود را تا حد امکان ایفا کردیم. نخست اینکه انتخاب گران خوب و دوم میزبان خوب و در شأنی برای مهمانان باشیم.

وی با اشاره به وضعیت موضوعی جشنواره تئاتر فجر امسال یادآور شد: نمی توان گفت به دلیل اینکه قاطبه آثار امسال، اجراهای عمومی بودند در نتیجه جشنواره هم برآیند اجراهای کهنه و با رویکرد تکراری است. در تهران ماهانه 70 تا 80 نمایش اجرا می شود بنابراین نمایش ها تکراری نیستند.

این تهیه کننده رادیویی جشنواره تئاتر را فرصت درخشانی برای تماشای بهترین آثار خواند و گفت: یکی از انتقادات در جشنواره های قبل این بود که جشنواره باید برآیند اجراهای عمومی باشد. امسال این اتفاق افتاد و جشنواره امسال می تواند گزارشی از آنچه که در یک سال تئاتر ما گذشت، باشد و ما را برای طراحی سال آینده راهبری و رفع ایرادات کمک کند.

برهانی مرند همچنین گفت: خوشبختانه امسال اقبال مردمی خیلی خوب بود. این ازدحامی که برای دیدن تئاتر وجود دارد تنها مربوط به مختصصین نیست و بیشتر از عموم جامعه هستند اما فقط کمی ظرفیت های ما محدود است و به همین خاطر از تماشاگرانی که پشت درب ها منتظر می مانند عذرخواهی می کنیم.

دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر دهه فجر اظهارکرد: رنج سنی افرادی که در تئاتر بدنه کار می کنند 20 تا 40 سال است و به عبارتی نسل جوان تئاتر کشور را اداره می کند. البته باید راه ورود جوانانی را که محافظه کار نیستند و می توانند دستاوردهای نابی داشته باشند بیشتر باز کرد.

وی در رابطه با زمان برگزاری اختتامیه جشنواره بین المللی تئاتر فجر امسال اعلام کرد: روز شنبه ساعت 18 و 30 دقیقه اختتامیه جشنواره برگزار خواهد شد و کلیه برنامه های آن طراحی شده است.

در ادامه این ویژه برنامه، عباس غفاری مدیر روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر بیان داشت: شیوه اجرایی دگرگونه ها نزدیک به تئاتر محیطی است. چند سالی می شود که این نوع تئاتر طرفداران زیادی به ویژه در میان جوانان پیدا کرده است. آتیلا پسیانی جزو اولین کسانی بود که این گونه نمایشی را دوباره معرفی و زنده کرد. ما هر سال شاهد رشد بیشتر بخش دگرگونه ها و افزایش خلاقیت ها هستیم.

وی در رابطه با نمایش "رستم و سهراب" به کارگردانی میرکمال میرنصیری گفت: این نمایش هشت سال طول کشیده، بازیگران آن هنرمندان آسایشگاه کهریزک هستند و برخی از آنها معلولیت های جسمی و ذهنی دارند.

همچنین در این برنامه، حسین مسافر آستانه نویسنده و کارگردان نمایش گفت: جشنواره تئاتر فجر برای همه اهالی و علاقمندان به تئاتر مهم ترین رخداد هنری کشور در حوزه تئاتر محسوب می شود.

وی افزود: امسال هم شاهد جمع بسیار زیادی از علاقمندان به تئاتر در جشنواره هستیم و همین، شور و هیجانی به شهر داده که افراد غیرعلاقمند را هم به اجراهای خارج از صحنه جذب کرده است.

این نویسنده، شور و انرژی جوانان فعال در تئاتر را وصف ناپذیر دانست و گفت: ویژگی این بخش این است که ما با کارهای تعریف شده و از پیش تعیین شده روبرو نیستیم. شیوه های اجرایی و همچنین موضوعات اجراها بسیار متنوع هستند و این اتفاق خوبی است.

داور سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: با وجودی سردی و بارانی بودن هوا در برخی روزها اما استقبال مردمی از این جشنواره بسیار خوب بود. جشنواره تئاتر فجر باید مردمی تر شود و برای مردمی شدن تئاتر باید برنامه های از قبل طراحی شده ای وجود داشته باشد و رسانه های شنیداری و دیداری اطلاع رسانی وسیع تری انجام دهند.

مسافر آستانه یادآورشد: تئاتر در گذشته حالت روشنفکر مآبانه ای داشت و ادای فلسفه و عرفان را در می آورد به همین خاطر جایگاهی در بین مردم نداشت اما از زمانی که تئاتر به موضوعات و نیازهای روزمره مردم پرداخت شاهد ارتباط بیشتر مردم با تئاتر هستیم.

مرتبط با این خبر

  • تلاش شده تا مشکلات مالی جشنواره تئاتر فجر نمود بیرونی نداشته باشد

  • فروش اینترنتی بلیط تئاتر، جذابیت جشنواره را کم کرده است

  • پرفروش ترین نمایش های جشنواره تئاتر فجر/ استقبال از اجراهای خیابان ولیعصر

  • نمایش"2 U-Turn" برگرفته از آموزه های قرآنی/ استقبال گسترده از اجراهای خیابانی

  • " نامیرا " نمایشی از ایدئولوژی داعش و مدافعان حرم/ سفارشی کار نمی کنم

  • آغاز اجرای نمایش های رادیویی جشنواره تئاتر/ لغو اجرای گروه سوئدی

  • نمایش سانسور شده و توقیفی نداشتیم

  • خدمات رسانی تئاتر شهر به 2 هزار نفر در روز