صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

جمعه‌ها از ساعت 15:00 به مدت 60 دقیقه

کارگردان نمایش کمیته نان اظهار داشت: تئاتر کارگری علاوه بر آموزش حق و حقوق کارگری به کارگران، تلاش می کند تا طبقه کارگر را با تئاتر آشنا کند.

برنامه پرده آخر با موضوع تئاتر اجتماعی، کارگری و بررسی نمایش کمیته نان با حضور لیلی عاج (نویسنده و کارگردان نمایش کمیته نان) و توماج دانش بهزادی (کارگردان تئاتر و مشاور کارگردان) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در ابتدای برنامه لیلی عاج گفت: نمایش کمیته نان در راستای دغدغه های همیشگی من طراحی شده است.

وی با اشاره به این که نمایش کمیته نان زندگی کارگران را روایت می کند، اظهار داشت: این نمایش زندگی خانواده ای درگیر با مشکلات معیشتی را به نمایش می گذارد.

کارگردان نمایش کمیته نان با اشاره به این که موضوع معیشت امروزه با هیچ کس شوخی ندارد، عنوان کرد: مشکلات اقتصادی در حال حاضر زندگی افراد را دستخوش تغییر قرار می دهد و درام سختی را به وجود می آورد.

وی با اشاره به این که نمایش کمیته نان تئاتری انتقادی است، تصریح کرد: نمایش کمیته نان تلاش می کند تا لحظاتی از تلخی های زندگی یک خانواده کارگر روز مزد و درگیر با مشکلات بیمه ای را به نمایش بگذارد.

لیلی عاج با بیان این که کمیته نان نمایشی بی تکلف است، خاطر نشان کرد: در این نمایش زندگی یک خانواده کارگر با خانواده ای کولبر تلاقی پیدا می کند.

وی افزود: در اجرای این نمایش تلاش می کنم تا شعارزدگی برای مخاطب ناخوشایند نباشد.

این کارگردان تاکید داشت: نمایش کمیته نان هر روز ساعت 18:30 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود.

وی با اشاره به این که نمایش کمیته نان شباهتی به سایر تئاترهای کارگری در کشور ندارد، عنوان کرد: تئاتر کارگری علاوه بر آموزش حق و حقوق کارگری به کارگران، تلاش می کند تا طبقه کارگر را با تئاتر آشنا کند.

لیلی عاج با اشاره به این که طبقه کارگری در ایران توانایی دیدن تئاتر را ندارند، تصریح کرد: تئاتری که در حال حاضر در کشور جریان دارد برای طبقه متوسط است.

وی با اشاره به این که طبقه بالاتر از متوسط جامعه نیازی به تئاتر کارگری ندارد، اظهار داشت: افراد حاضر در طبقه های بالای متوسط به اندازه ای با داشته های خود سرگرم هستند که در سالن تئاتر حضور نداشته باشند.

کارگردان نمایش کمیته نان افزود: این نمایش برای طبقه متوسط ایران تولید و اجرا می شود.

در ادامه ی برنامه پرده آخر از شبکه رادیویی گفت و گو توماج دانش بهزادی با اشاره به این که کارگر در دنیای مدرن معنای بسیار وسیعی را به خود می گیرد، گفت: نمایش های اجرای شده توسط لیلی عاج اکثرا به زندگی کارگرهایی معطوف هستند که تخصص خاصی در کار ندارند و فقط در خدمت کار هستند.

وی با اشاره به این که یک قشری از طبقه متوسط به تماشای تئاتر می روند، عنوان کرد: لیلی عاج همیشه به سراغ نمایش هایی می رود که مشابه چندانی در داخل کشور ندارند.

مشاور کارگردان نمایش کمیته نان با اشاره به این که نمایش های لیلی عاج مردم را با طبقه حاشیه نشین کشور آشنا می کند، اظهار داشت: نمایش ها و متون لیلی عاج باعث می شوند تا مخاطب بتواند از نگاهی متفاوت به موضوع حاشیه نشینی و کارگری بنگرد.

وی با اشاره به این که کاراکترهای حاضر در نمایش های لیلی عاج با شخصیت های تلویزیونی و سینمایی تفاوت بسیاری دارند، تصریح کرد: لیلی عاج برای شکل دادن درام در نمایش همیشه به سراغ شخصیت های جدید می رود.

توماج دانش بهزادی با اشاره به این که نمایش کمیته نان دغدغه عدالت دارد، عنوان کرد: من نمایش کمیته نان را در قالبی که فقط روایت گر زندگی خانواده کارگر و کولبر باشد ارزیابی نمی کنم.

وی افزود: نمایش کمیته نان درامی عدالت محور در میان خانواده های یک کارگر و کولبر است.

مرتبط با این خبر

  • عکاس تئاتر باید به متن نمایش مسلط باشد

  • بررسی جایگاه عکاسی در تئاتر در برنامه پرده آخر

  • تکنیک و تفکر ؛ دو بازوی بازیگر است

  • آهنگساز تئاتر باید ساختار نمایش و درام را بشناسد

  • تئاتر خیابانی پیشروترین نوع تئاتر است

  • اولین تاثیر کمبود بودجه در تئاتر خیابانی اعمال می شود

  • متاسفانه تئاتر اهمیت خود را از دست داده است

  • تئاتر در شرایطی بسیار سخت و پیچیده قرار گرفته است

  • بررسی فعالیت های انجمن طراحان صحنه و لباس در برنامه پرده آخر

  • پوستر، هویت یک تئاتر را شکل می دهد