پرده آخر جمعه‌ها از ساعت 15:00 به مدت 60 دقیقه

استاد معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی: فارغ التحصیل دانشگاهی به دلیل نبود مهارت، جذب بازار کار نمی شود

استاد معماری و شهرسازی اظهار کرد: متاسفانه متخصصین، آموزش‌های لازم برای کسب مهارت جهت فعالیت در صنعت و بازار کار را ندارند و دستگاه‌ ها و نهادهای کشور نمی‌توانند فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به کار بگیرند.

1398/03/13
|
09:12

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع آمایش آموزش عالی و به روز رسانی برنامه درسی دانشگاه و رشته های تحصیلی بر اساس نیازها و توانمندی های ایران و با حضور علیرضا فلاحی استاد معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و منیژه قهرودی استاد دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی به روی آنتن رفت.

علیرضا فلاحی در آغاز با طرح اهداف آموزشی و ضرورت شناخت آنها گفت: از دید تئوریک، طبقه بندی با عنوان «بلوم» وجود دارد که بر اساس آن، حوزه های آموزشی را اندازه گیری و طبقه بندی می کنند. به طور کلی می توانیم سه حوزه شناختی، عاطفی و روانی و حرکتی را در این زمینه طبقه بندی کنیم.

وی با اشاره به اینکه فارغ التحصیلان کشور عموما با مشکل کار و اشتغال مواجه می شوند، اظهار کرد: متاسفانه متخصصین، آموزش های لازم را برای کسب مهارت جهت فعالیت در صنعت و بازار کار را ندارند و دستگاه ها و نهادهای کشور نمی توانند فارغ التحصیلان دانشگاهی را به کار بگیرند.

استاد معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در حوزه شناختی، مسائلی مانند دانش، معلومات، توانایی و مهارت های ذهنی را باید مورد توجه قرار دهیم یعنی فعالیت هایی که مرتبط با ذهن دانشجو است را محور قرار می دهیم. در حوزه عاطفی به مباحث انگیزشی و ارزش گذاری دانشجو در ارتباط با درس توجه می کنیم. در حوزه روانی و حرکتی نیز، مهارت ها و فعالیت های بدنی که به واسطه دوره دانشگاهی کسب می کند مورد توجه قرار می گیرد.

در ادامه منیژه قهرودی در گفتگو با رادیو گفت و گو با بیان اینکه بازنگری رشته های درسی مسئله ای نیست که هر دانشگاه یا موسسه ای بتواند انجام دهد، گفت: این کار نیاز به دانشگاه هایی خاص و تیم های علمی مشخص با توانمندی های علمی بالا دارد.

وی افزود: طبیعتا هر زمان هر برنامه درسی در دوره ای به اتمام می رسد دیگر کارایی ندارد اما اساتید معتقد هستند هر رشته تحصیلی باید بنیان علمی خودش را حفظ کند و به همین جهت با به روزرسانی دروس در رشته های کاربردی در سطح دانشگاه ها مقابله می شود.

استاد دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه خیلی از رشته ها بازنگری شده اند و در حال حاضر برنامه های دانشگاه جدید هستند، اما همچنان حاصلی ایجاد نشده است،
اظهار داشت: یکی از دلایل این موضوع گسترش بی رویه رشته های تحصیلی شده است. یکی از دلایل دیگر این مسئله آن است که وقتی یک رشته تعریف می شود، دانشگاه ها برخلاف گذشته مفهوم دولتی و خصوصی را از دست داده اند.

وی اضافه کرد: در کنار دانشگاه تهران یا شهید بهشتی که یک دانشجو با رتبه بالا حضور دارد، دانشجوی دیگری با عنوان دانشجوی پردیس حضور دارد که هزینه داده است و این موضوع باعث تضعیف مسئله آموزش می شود.

قهرودی با انتقاد از نبود کنترل کیفیت برای دانشجویان، گفت: تنها کاری که در حوزه کنترل کیفیت دانشجویان صورت می گیرد، تنها دو مقاله ای است که دانشجو باید چاپ کند و با این کار در حقیقت یک زنجیره غیر مفید را ایجاد کرده ایم.

دسترسی سریع
پرده آخر