پرده آخر جمعه‌ها از ساعت 15:00 به مدت 60 دقیقه

تئاتر ایران برنامه‌ریزی مدون ندارد

رئیس سازمان بسیج هنرمندان با اشاره به این که تئاتر به پشتوانه پژوهشی نیاز دارد، گفت: مرکز هنرهای نمایشی باید در کنار جشنواره‌های مختلف، تمام فعالیت‌های تئاتری کشور را مورد نظر و توجه قرار دهد.

1399/04/14
|
12:15

برنامه پرده آخر با موضوع آسیب‌شناسی تئاتر دفاع مقدس، امیر نصیربیگی (رئیس سازمان بسیج هنرمندان) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

امیر نصیربیگی در برنامه «پرده آخر» گفت: محوری بودن جشنواره‌های تئاتری یکی از مهم‌ترین آفت‌های حوزه تئاتر کشور است.

وی افزود: جشنواره فقط بخشی از پازل کلی برنامه‌ریزی‌های تئاتر است و این دست از رویدادها قرار است ما را به سرمنزل اصلی برسانند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان اضافه کرد: متاسفانه ما الان در حوزه تئاتر کشور برنامه – تولید و اجرایی – مدون و خوبی نداریم.

وی با اشاره به این که اتفاقات ناشی از برگزاری جشنواره فقط چند سال اثر گذاری دارند، عنوان کرد: معمولا نکته‌ها و اتفاقات حاضر در یک جشنواره پس از 3 تا 5 سال اثر خود را از دست می‌دهند و در برخی از مواقع هم جشنواره‌ها از مسیر اصلی خودشان منحرف می‌شوند.

امیر نصیربیگی با بیان این که جریان تئاتر کشور باید برنامه مدون داشته باشد، اظهار داشت: محورهای تولیدی و اجرایی و آموزشی باید در برنامه‌ریزی‌های کلان تئاتر کشور مورد نظر قرار بگیرند.

وی افزود: برگزاری جشنواره در مسیر حفظ و انسجام جریان تئاتری کشور می‌تواند به پیشبرد برنامه‌ریزی‌های کلان کمک کند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان تاکید داشت: مرکز هنرهای نمایشی به عنوان متولی حوزه تئاتر باید بتواند نقش مجموعه‌ها و نهادهای حمایتی را در برنامه‌ریزی‌های کلان تئاتر ترسیم کند و سیاست‌گذاری‌های مختلف را در مسیری درست و کلان تنظیم کند.

وی ادامه داد:‌ مرکز هنرهای نمایشی باید در کنار جشنواره‌های مختلف، تمام فعالیت‌های تئاتری کشور را مورد نظر و توجه قرار دهد و برای هر یک از حوزه‌ها برنامه‌ریزی دقیقی را ارائه دهد.

امیر نصیربیگی اضافه کرد: مرکز هنرهای نمایشی باید در برنامه‌ریزی‌های کلان خود میزان حمایت‌ از حوزه‌های مختلف تئاتری را مشخص کند.

وی با اشاره به ضعف‌های مدیریتی حوزه تئاتر، توضیح داد: متاسفانه مدیران قبلی تئاتر در ایران علاقه و یا اعتقادی به بخش پژوهش در حوزه تئاتر نداشته‌اند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان افزود: اگر ما پژوهش را در محوریت مدیریت تئاتر قرار می‌دادیم، امروز همان پژوهش‌ها می‌توانستند مسیر درست را به ما نشان بدهند.

وی ادامه داد:‌ از آن‌جایی که پژوهش موضوعی ویترینی نیست و مدیران نمی‌توانند با آن عکس بگیرند، این حوزه توجه نمی‌کند.

امیر نصیربیگی تاکید داشت:‌ تئاتر کشور زمانی سامان می‌یابد که پشتوانه پژوهشی داشته باشد.

وی با اشاره به این که بسیاری از نویسندگان خوب حوزه دفاع مقدس امروزه کم‌کار شده‌اند، توضیح داد: دلیل اندک بودن حمایت‌ها از فعالان تئاتر دفاع مقدس، فعالیت خوب و ویژه‌ای در این حوزه شکل نمی‌گیرد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان افزود: برنامه‌ریزان حوزه تئاتر باید زمینه حضور فعالان تئاتر را فعال کنند و با سیاست‌های مختلف، برای انجام کار انگیزه ایجاد کنند.

وی ادامه داد: مسئولین باید با ارائه بسته‌های حمایتی مختلف حالِ خوب موجود در تئاتر را دو مرتبه احیا کنند.

امیر نصیربیگی در گفتگو با برنامه «پرده آخر» با اشاره به موازی‌کاری‌های زیاد حوزه تئاتر، اظهار داشت: سازمان بسیج هنرمندان برای جلوگیری از ایجاد موازی‌کاری در حوزه تئاتر خط و مشی دقیقی را برای فعالیت‌های خود مشخص کرده است.

وی با اشاره به این که هنرمند برای دستیابی به نقطه ثبات به فرآیند های آموزشی متنوعی نیاز دارد، افزود: بسیج هنرمندان، در تلاش است تا از طریق برنامه‌های مختلف تولیدات آموزشی حوزه تئاتر را مورد حمایت قرار دهد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان ادامه داد: تولیدات حرفه‌ای این سازمان در «بنیاد روایت فتح» شکل می‌گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال‌ها قبل فعالان تئاتر دفع مقدس به واسطه اقدامات نهادهای مختلف به سفرهای متعددی می‌‌رفتند و از نزدیک با مناطق جنگی و مقاومت آشنا می‌شدند.

نصیربیگی ادامه داد: وقتی که یک تولید‌کننده از نزدیک با فضای دفاع مقدس آشنا می‌شود، از شعار و کلی‌گویی فاصله می‌گیرد و به اصل مطلب می‌پردازد.

وی با اشاره به این که تئاتر دفاع مقدس امروزه درگیر تکرارها و گلیشه‌ها شده است، توضیح داد: مسئولین و دبیرهای جشنواره‌های مختلف باید از ورود نمایشنامه‌های تکراری به روند رقابت و مسابقه جلوگیری کنند.


دسترسی سریع
پرده آخر