پرده آخر جمعه‌ها از ساعت 15:00 به مدت 60 دقیقه

پس از اتمام سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر؛ داوری جشنواره فجر همیشه زیر تیغ نقد است

خلیلیان در رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: یکسان بودن سیاست ادوار مختلف جشنواره تئاتر مختلف باعث می‌شود تا این رویداد با تاثیر بسیار خوبی مسیر خود را به سمت هدف پیش ببرد.

1399/12/09
|
11:34
|

برنامه پرده آخر با موضوع داوری در جشنواره‌های مختلف تئاتر، در ارتباط تلفنی با دکتر سامان خلیلیان (مدیر بخش دیگر گونه‌های نمایشی و بخش خیابانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

سامان خلیلیان در مصاحبه تلفنی با برنامه «پرده آخر» گفت: انتقادها از داوری جشنواره تئاتر فجر همیشه وجود داشته است.

وی افزود: داوران جشنواره تئاتر فجر همواره سعی کرده‌اند تا فرد اصلح را انتخاب کنند.

مدیر بخش بخش خیابانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: ما برای ارزیابی و ارزش‌یابی یک اثر هنری هیچ ملاک یا ترازوی مشخصی را نداریم.

وی اضافه کرد: هر اثر هنری – که هنرمند با تلاش آن را پدید آورده – ارزش منحصر به خود را دارد.

سامان خلیلیان تصریح کرد: ساختار برخی از جشنواره‌ها – کمبود امکانات و ظرفیت – اجازه‌ی ورود تمام آثار به مسابقه را نمی‌دهد و دبیرخانه به اجبار تعدادی از آثار را انتخاب می‌کند.

وی ادامه داد: ساختار و نحوه‌ی انتخاب آثارِ حاضر در بخش‌های مسابقه‌ای همواره بر اساس سیاست‌های دبیرخانه تنظیم می‌شوند.

این فعال تئاتر اظهار داشت: جشنواره تئاتر فجر هر ساله قوانین و شرایط لازم برای حضور در این رویداد را در فراخوان عمومی به متقاضیان اعلام می‌کند.

وی افزود: ادبیات و ساختار جشنواره تئاتر فجر در سال‌ها و دوره‌های مختلف یکسان است و برخی سال‌ها به تناسب شرایط مقدار اندکی تغییر می‌کند.

سامان خلیلیان با اشاره به این که جشنواره‌های مختلف باید بتوانند در مسیرِ یک هدف مشخص پیش بروند، عنوان کرد: یکسان بودن سیاست ادوار مختلف جشنواره تئاتر مختلف باعث می‌شود تا این رویداد با تاثیر بسیار خوبی مسیر خود را به سمت هدف پیش ببرد.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری کلان جشنواره تئاتر فجر تعریف مشخصی از بخش «دیگر گونه‌های نمایشی و بخش خیابانی» نداشت و ما با ظرفیت‌سنجی و تلاش بسیار این بخش را در فراخوان جشنواره قرار دهیم.

مدیر بخش دیگر گونه‌های نمایشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر افزود: در حال حاضر دیگرگونه‌های نمایشی در هیچ کارگاه یا سازمان ویژه‌ای مورد هدایت و ساماندهی قرار نمی‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «پرده آخر» با اشاره به جشنواره تئاتر عروسکی، اظهار داشت: شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر عروسکی با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفت تا این رویداد به طور مجازی برگزار شود.

***جشنواره تئاتر فجر با اعمال سلیقه داوری می‌شود

نازنین زهرا رفیعی در گفتگوی تلفنی با برنامه «پرده آخر» گفت: اکثر جشنواره‌های حاضر در ایران با نگاه‌های سلیقه‌ای داوری و مدیریت می‌شوند.

وی افزود: گروه‌های مدیر و سیاست‌گذار جشنواره‌ها به تناسب شرایطِ روز تصمیم‌ها و سلیقه‌های خود را اعمال می‌کنند.

این فعال تئاتر با اشاره به این که بخش خیابانی جشنواره فجر امسال به توجه بیشتری نیاز داشت، عنوان کرد: بخش خیابانی در جشنواره تئاتر همواره از تنوع و جذابیت‌های متعددی برخوردار است.

وی ادامه داد: متاسفانه بخش صحنه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر همانند سایر بخش‌ها مورد توجه قرار گرفت و با شیوه‌ی سایر بخش‌ها برگزار و مدیریت شد.

نازنین زهرا رفیعی افزود: ما نباید با بخش صحنه‌ای و خیابانی جشنواره تئاتر فجر، مانند تئاتر برخورد کنیم، چرا که این بخش تفاوت‌های عمده‌ای با تئاترهای معمول دارد.

وی تصریح کرد: الگوی داوری دوره‌های مختلف جشنواره فجر، نوع داوری‌های سال‌های آینده را هدایت می‌کند.

رفیعی اضافه کرد: بسیاری از ادوار مختلف جشنواره تئاتر فجر با الگوها و سلیقه‌های ثابت و مشخص شده‌ای انجام می‌شوند.

وی افزود: داوری‌های از قبل تعیین شده باعث می‌شود تا شرکت کنندگان در جشنواره با ذهنیت‌های داوران دست به تولید بزنند.

این فعال تئاتر تاکید داشت: بسیاری از سلیقه‌های داوری در جشنواره فجر بر اساس سیاست‌گذاری‌های موجود شکل گرفته‌اند.

دسترسی سریع
پرده آخر