آوای قانون چهارشنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

قاضی دادگاه كیفری 2 تهران: قصاص، امری عقلی و عادلانه است

مقدسی با بیان اینکه اصل حق قصاص را خداوند متعال بر مبنای عدالت قرار داده است، اظهار کرد: وقتی آسیبی به فردی وارد می‌شود، منطقی است که به همان میزان نیز آسیبی وارد شود و این مسئله یک امر عقلی و عادلانه است.

1399/07/19
|
13:35
|

برنامه «آوای قانون» رادیو گفت‌وگو در خصوص مجازات‌های مربوط به قتل با محسن مقدسی قاضی دادگاه کیفری 2 تهران به صورت تلفنی گفتگو کرد.

محسن مقدسی با اشاره به اینکه موضوع قتل از مواردی است که در شریعت اسلام نیز به آن پرداخته شده است، گفت: اصل قصاص در شریعت مقدس اسلام، هیچ گاه دچار تغییر نشده است و از نظر عقلی و منطقی این مسئله قابل پذیرش است و همان طور که قرآن فرموده است، در قصاص حیات وجود دارد.

وی با بیان اینکه اصل حق قصاص را خداوند متعال بر مبنای عدالت قرار داده است، اظهار کرد: وقتی آسیبی به فردی وارد می‌شود، منطقی است که به همان میزان نیز به او آسیبی وارد شود. برخی افراد مدعی هستند قصاص نباید صورت بگیرد، اما قصاص یک حکم عادلانه است و کسی که نفسی را از بین می‌برد، عدالت ایجاب می‌کند که نفسش را متقابلا از بین ببریم.

قاضی دادگاه کیفری 2 تهران در عین حال با تاکید بر اینکه رحمت خداوند بر غضب او پیشی دارد و به همین جهت در قرآن توصیه به بخشش کرده است، به قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 اشاره و عنوان کرد: ماهیت قوانین مرتبط با قتل در قانون مصوب سال با وجود تغییرات جزئی همانی است که در قانون سابق وجود داشته است زیرا ریشه قانون قصاص برگرفته از قرآن است.

وی به انواع جرایم مرتبط با آسیب به جسم اشاره و عنوان کرد: قتل عمد، شبه عمد و خطای محض سه دسته‌ای هستند که در قانون مجازات اسلامی طبقه بندی شده است. در قتل عمد، قاتل هم قصد فعل را دارد و هم قصد نتیجه دارد یعنی می‌خواهد یک فرد را بکشد و نسبت به آن اقدام می‌کند.

مقدسی اظهار کرد: گاهی فرد قصد قتل ندارد اما عمل آن کشنده است. به عنوان مثال جوانی چاقویی را به قصد سرقت بر می‌دارد و برای انجام قصد خود، چاقویی را به فردی وارد می‌کند و آن فرد نیز فوت می‌کند که این قتل نیز عمد محسوب می‌شود و قانونگذار مجازات قصاص را برای کسی که جرم را مرتکب شده است در نظر گرفته است.

دسترسی سریع
آوای قانون