ضرب سکه شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 45 دقیقه

در ضرب سكه مطرح شد ؛ بازی سازی؛کسب و کاری پرسود برای نوجوانان

کارشناسان و کارآفرینان حوزه بازی های رایانه ای معتقدند صنعت بازی در کشور ، ظرفیت بزرگی از کسب و کار پرسود برای نوجوانان کنجکاو و خلاق است.

1398/09/14
|
09:00

برنامه " ضرب سکه " با موضوع کاربرد اقتصاد ، پیش و خم بازیهای کارآفرینی با حضور دکتر احسان جهانی ، دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران ، مهندس رضا نامی ، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه و مشاور توسعه کسب و کار در فضای مجازی و مهندس بابک کرباسی زاده اصفهانی ، مدیر فناوری اطلاعات و مدیر توسعه بازار شرکت خصوصی، نویسنده، کارگردان پویانمائی و بازیهای رایانه ای و تولید کننده رسانه های سمعی و بصری روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

*** ضرب سکه : تعداد بازیکن ها و میزان تراکنش مالی صنعت بازی های رایانه ای در ایران چه میزان است؟

کرباسی زاده : گستردگی وسایل الکترونیک مانند موبایل و تبلت سبب شده است گسترش بازی در دورافتاده ترین نقاط کشور که حتی دسترسی اینترنت و کامپیوتر در آنها محدود است ، ممکن شود. بر اساس آمار وزارت ارشاد در سال 97 ، از جمعیت 81 میلیونی کشور در سال 96 نزدیک به 28 میلیون نفر گیمر(بازیکن) در ایران وجود دارد که متوسط سن این افراد زیر 19 سال بوده است. این تعداد جامعه ای بزرگ از بانوان و آقایان ، روستائیان و شهرنشینان است.
بر اساس آمار نشریه معتبر بین المللی نیوز او ، تراکنش مالی بازی های رایانه ای در ایران در حدود 600میلیون دلار بوده است که شامل سخت افزار ، نرم افزار ، بازی های قانونی و غیر قانونی بوده است که به کشور وارد شده است.

*** ضرب سکه : شرکت های ایرانی در تولید نرم افزارهای موبایلی چه جایگاهی دارند ؟

نامی : با توجه به اینکه آمار مشخصی از طرف نهادهای معتبر اعلام نشده است ، باید بر گزارش بزرگترین استور ایران که گزارشاتی به صورت فصلی و سالیانه منتشر می کند استناد کرد . طبق آمار ، نزدیک به 31 هزار بازی بر روی این استور قرار دارد.
در بازار تولید و عرضه این محصولات شرکت های بزرگ و تعداد زیادی گروه های کوچک یا استارت آپ وجود دارند. برخی از این کارآفرینان در سنین پایین قرار دارند یا فعالیت خود را از نوجوانی آغاز کرده اند. در واقع این فضا برای افراد کنجکاو و دارای ایده بسیارمناسب است و افراد می توانند با صرف زمان و انرژی ، بازار را بسنجند و بر اساس ذائقه موجود و خلاقیت خود محصول تولید کنند و به فروش برسانند.

*** ضرب سکه : پیوند بازی سازی و کارآفرینی چگونه ممکن است و چه ویژگی های مثبتی به همراه دارد؟

جهانی : با ورود صنعت بازی سازی به دنیای کارآفرینی ، علاوه بر اینکه توانسته ایم از ویژگی های لذت بخش یک بازی استفاده کنیم ، کارآفرینی را نیز به آن فضا نزدیک کرده ایم. فضای موجود در بازی های رایانه ای ، سبب تشویق بسیاری از کاربران از 2 تا 99 سال شده است که این موضوع فرصت مناسبی برای بازار این محصولات را فراهم می کند. به همین دلیل بازی را می توان یکی از پرنفوذترین و موفق ترین صنایع برای کارآفرینی است.
یکی از مهمترین ویژگی های بازی که می تواند در کارآفرینی موثر باشد ، پررنگ بودن خلاقیت در آن است . این خصوصیت با ممارست و تمرین به دست می آید ، بنابراین روشی برای حل مسائل است. همچنین اصلاح و شبیه سازی دنیای واقعی از ویژگی های منحصر به فرد این حوزه است . این فضا به ما کمک می کند رفتار متقابل افراد مختلف یک اکوسیستم اعم از مدیران ، پرسنل و تصمیم گیری های یک شرکت را بر این مبنا برنامه ریزی کنیم که مقابله با ریسک های سازمانی و تبدیل شدن به یک کارآفرین برجسته تر و موفق از نتایج آن است.

*** ضرب سکه : آیا افرادی که به این صنعت وارد می شون می توانند از ذائقه و تمایل کاربران به بازی های مختلف اطلاعات داشته باشند؟

نامی : ایونت های سالیانه توسط پلت فرم های توزیع نرم افزارهای تلفن همراه برگزار می شود که گزارش هایی منتشر می کنند . پیشنهاد می شود برای اینکه بدانند به کدام یک از بخش های این حوزه وارد شوند ، به گزارشات استور بزرگ ایرانی که سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارد مراجعه کنند . در این گزارشات نشان داده شده است که بازی های کدام طبقه و دسته در سال گذشته رشد داشته اند . به عنوان مثال وقتی مشاهده می کنیم که رشد دسته بازی های تفننی از میانگین رشد کاربرای این استور بالاتر است ، در می یابیم که بر چه موضوعی باید تمرکز کرد.

*** ضرب سکه : خانواده ها چگونه می توانند از نفوذ آثار مخرب بازی ها به فرزندان خود جلوگیری کنند؟

کرباسی زاده : خانواده ها باید نظارت ویژه بر فضای بازی های رایانه ای داشته باشند و تنها دولت و حاکمیت را مسئول مراقبت از فرزندان خود ندانند. بازی های رایانه ای خطرات خاص خود را دارند و اگر پدر و مادری سواد یا حوصله چک کردن بازی ها و همراه شدن با فرزند خود را ندارد ، نباید از این بازی ها گلایه داشته باشد.باید به این موضوع مسلط باشند که این بازی ها در اوج آموزشی و متنوع بودن ، می توانند مخرب باشند حتی اگر مجوز دولتی داشته باشند ، چرا که ممکن است یک کلاهبردار با جعل یک بازی دولتی قصد فریب داشته باشد.

*** ضرب سکه : افراد علاقه مند به کارآفرینی حوزه بازی های رایانه چگونه باید مسیر خود را آغاز کنند؟

جهانی : شروع کسب و کار در خصوص تمام بیزنس ها در ایران با چالش های زیادی روبروست . در حوزه بازی های رایانه برخی مسائل وجود ندارد و این فضا بستر بسیار مناسبی است که می توانیم با فرهنگ سازی نوجوانان برای ورود به این فضا تشویق کنیم .
برای سودآور کردن بازی ریسک های زیادی از جمله بودجه و اقبال بازار وجود دارد اما به دلیل تنوع بالای این صنعت می توان ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد کند.

دسترسی سریع
ضرب سکه