ضرب سکه شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 45 دقیقه

بختیاری در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو؛ برای مدیریت برند باید در راستای ذهن مشتری قدم برداریم

یک کارآفرین عنوان کرد: برند یعنی ذهن مشتری و ما برای مدیریت برند خود باید در راستای ذهن مشتری قدم برداریم و در یک راستا حرکت کنیم.

1399/06/25
|
08:45
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌و‌گو، برنامه «ضرب سکه» با موضوع اثر نامولوژی و ثبت برند در توسعه کسب و کارها با حضور هنگامه عسگری، مشاور حقوقی در زمینه کسب و کار و بابک بختیاری، بنیانگذار و مدیرعامل چندین برند و مدرس دوره‌های کارآفرینی روانه آنتن شد.

***ضرب سکه: نام تجاری و برند چه زمانی در مالکیت یک شخص قرار می‌گیرد؟

هنگامه عسگری: برند و اسم تجاری دو مفهوم جداگانه است که ماهیت حقوقی متفاوت دارند. آنچه که نص قانون(باب چهارم قانون تجارت) درباره آن صحبت می‌کند موضوع اسم تجاری است، یعنی در هیچ جای قانون چیزی به عنوان برند دیده نمی‌شود. از نظر قانون مالک یک نام یا نشان تجاری کسی است که آن را ثبت می‌کند به معنای دیگر حتی اگر شخصی پیش از ثبت سابقه‌ای داشته، سال‌ها با آن نام تجاری کار کرده و شناخته شده باشد، قانون کسی را مالک محسوب می‌کند و حقوق مالکیت را برای او منظور می‌کند که اقدام به ثبت قانونی کرده باشد.

***ضرب سکه: برای حفاظت از برند چه باید کرد؟

بابک بختیاری: برند یعنی ذهن مشتری و ما برای مدیریت برند خود باید در راستای ذهن مشتری قدم برداریم و در یک راستا حرکت کنیم، به این منظور باید خصوصیات برندمان را همیشه حفظ کنیم. ما نمی‌توانیم در برند خود مدام تغییرات ایجاد کنیم و ذهن مشتری را دائما دگرگون کنیم.

شخصی که یک برند را بنیان‌گذاری می‌کند باید مانند یک نوزاد آن را بزرگ کند، یعنی یک برند برای به بار نشستن و جاگرفتن به رسیدگی مداوم نیاز دارد. اگر بر روی برند خود به درستی سرمایه گذاری کنیم تبدیل به یک چاه نفت می‌شود که هیچ گاه از بین نمی‌رود، چرا که به ذهن مشتری وابسته است و تا زمانی که انسان وجود دارد، بقای برند هم شدنی است.

***ضرب سکه: از نظر شما دلیل طولانی بودن فرآیند ثبت برند در ایران چیست؟

هنگامه عسگری: زیرساخت‌ها از نظر نرم افزاری کشش ثبت اظهارنامه‌های ثبت برند را ندارد، بخش دیگر مشکل مربوط به نیروی کار است. اپراتور‌های این سازمان مقید به این نیستند که در اولین فرصت اظهارنامه‌های ارسال شده را مورد بررسی قرار دهند. البته گاهی برخی ادارات برای آن که کار خود را بزرگ جلوه دهند آن را کند پیش می‌برند. متاسفانه این یک موضوع است که در فرهنگ و بوروکراسی اداری ما نهادینه شده است.

بابک بختیاری: متاسفانه فرآیند ثبت برند در ایران در مقایسه با کشورهای دنیا بسیار بسیار طولانی است. به نظر می‌رسد این فرآیند نباید بیش از 2 روز طول بکشد اما شاهد هستیم که یک کارآفرین گاهی تا 6ماه در نوبت می‌ماند و پس از این بازه زمانی باید ایرادات و اشتباهات را برطرف کند و پس از رفع مشکل باید دوباره فرآیند پیشین را طی کند. از این رو لازم است نهادهای نظارتی مانند قوه قضاییه وارد شوند و برای تاخیر در این موضوع توبیخ قرار داده شود.

***ضرب سکه: از نظر قانون نام تجاری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

هنگامه عسگری: قانون‌گذاردر بخش نام‌گذاری وارد حیطه تخصصی و انحصاری‌سازی نشده است، اما مواردی را به عنوان شرایط استثنایی در نظر گرفته است. به عنوان مثال نام تجاری نباید پیش‌تر در محدوده شغل مورد نظر شما ثبت شده باشد و فرآیند آن در45 طبقه ثبتی باشد. یکی دیگر از شرایط این است که اگر یک شخص یا شرکت، بدون عذر موجه نام تجاری خود را تا سه سال استفاده نکند، انحصاری بودن نام تجاری از بین خواهد رفت و آزاد می‌شود.


دسترسی سریع
ضرب سکه