هشتگ گفت‌وگو یك‌شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

هشتگ گفت‌وگو

بازی‌های کامپیوتری صنعت فرهنگی و نوع جدیدی از سلطه هستند

همتی نژاد در رادیو گفت و گو اظهار کرد: بازی‌های کامپیوتری صنعت فرهنگی و نوع جدیدی از سلطه هستند که اگر مراقب نباشیم همانطور که اوقات فراغت را پر می‌کنند می‌توانند آسیب زا هم باشند.

1401/02/19
|
13:29
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو؛ برنامه«هشتگ گفتگو» با حضور دکتر محسن همتی نژاد(کارشناس مطالعات فرهنگی و رسانه‌ و مستندساز) و در ارتباط تلفنی با فرهنگ یوسفی آذر(مشاور و کارشناس ارشد برنامه درسی و کارشناس حوزه فضای مجازی) و با موضوع سیاه و سفید بازی‌های رایانه‌ای، روی آنتن رفت.

هشتگ گفتگو: چه زمانی بازی‌های رایانه‌ای فرصت و چه زمانی مخاطره هستند؟

یوسفی آذر: اگر بازی‌های رایانه‌ای را یک ابزار تکنولوژی در نظر بگیریم چون ارتباط گرفتن دو نسل کار مشکلی است این ابزار تکنولوژی یک فرصت بسیار مناسب در جهت پررنگ کردن ارتباط بین پدر و مادرها با فرزندان و پل ارتباطی بین دو نسل است، اگر بازی‌ها باعث جدا شدن فرزندان از والدین می‌شوند والدین باید ورود کنند و لحظاتی را در کنار فرزندان باشند تا آسیب‌ها کمتر شود.

هشتگ گفتگو: چرا بازی در فضای مجازی شکل می‌گیرد؟

همتی نژاد: به سه دلیل بازی در فضای مجازی شکل می‌گیرد1- به خاطر نداشتن همبازی 2- در هر زمان و مکان امکان دسترسی دارند 3- جذابیت‌های بازی‌های کامپیوتری

هشتگ گفتگو: برای مقابله با تهاجم فرهنگی موجود در بازی‌ها چه باید کرد؟

همتی نژاد: بازی یکی از روش‌های نوین سلطه توزیع محصولات فرهنگی است. وقتی در محصولات فرهنگی وارد می‌شویم باید امکانات و ظرفیت‌های تولید این محصولات موجود باشند وقتی امکانات نیست یا باید با وضعیت مونتاژ وارد شویم و کاراکترها را تعویض کنیم یا صدا گذاری کنیم و چون مخاطب استقبال می‌کند تغییرات در بازی‌ها، آسیب را کمتر می‌کند.

هشتگ گفتگو: چرا لذت بازی‌های رایانه‌ای زیاد است و چگونه باید مدیریت شود؟

یوسفی آذر: یک فضاسازی روی بازی‌ها انجام می‌شود که بعضی از بازی‌ها به شکلی است که فرد به عنوان نقش اول بازی قرار می‌گیرد و برخی بازی‌ها در قالب گروهی قرار می‌گیرند، جاهایی که فضا رویایی است خیلی جذاب می‌شود و در بازی‌های رایانه‌ای می‌توان فضاهای رویایی را ساخت. بازی رایانه‌‌ای باید قسمتی از تفریح باشد و نباید تمام وقت را با بازی کردن سپری کرد و باید برنامه ریزی باشد.

هشتگ گفتگو: چرا بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای را بی هویت می‌پندارند؟

همتی نژاد: هر چیزی که از حد عادی خارج شود و بر افراد رفتار استمرار گونه و بدون منطق داشته باشد در تمام فرهنگ‌ها ناپسند است؛ پس اگر رعایت شود و تعادل در مقدار زمان بازی داشته باشیم کسی نمی‌تواند این الفاظ را به کار ببرد. بازی‌های کامپیوتری صنعت فرهنگی و نوع جدید از سلطه هستند که اگر مراقب نباشیم، همانطور که اوقات فراغت را پر می‌کنند آسیب‌زا هم می‌شوند و نسل آینده را به خطر می‌اندازند.

هشتگ گفتگو: برای جلوگیری از آسیبهای بازی‌ها چه اقداماتی باید انجام داد؟

همتی نژاد: خانواده‌ها بازی‌ها را به بچه‌ها پیشنهاد دهند البته سلیقه پدر، مادرها با فرزندان فرق دارد باید به همدیگر نزدیک تر شوند و والدین مطالعات خود را بالاتر ببرند.

دسترسی سریع
هشتگ گفت‌وگو