هشتگ گفت‌وگو یك‌شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

هشتگ گفت‌وگو

در" هشتگ گفت و گو " مطرح شد: سازوکار برنامه ملی صیانت از کودکان در فضای مجازی

معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی ایران عنوان کرد : محیط صیانت شده در فضای مجازی به گونه دیده شده است که در حقیقت در مراحل سنی و رشد کودکان و نوجوانان قابل تنظیم و برنامه ریزی است.

1396/11/02
|
13:15
|

برنامه " هشتگ گفت و گو " رادیو گفت و گو با موضوع برنامه ملی صیانت و حمایت از کودکان در فضای مجازی با حضور دکتر سید تقی کمالی ، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، مشاور عالی و عضو هیئت امنای انجمن سواد رسانه ای ایران، عضو شورای سیاستگذاری پروژه ملی فرهنگسرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حسین جعفری ، مدیر مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده منطقه 17 و مسئول امتحانات منطقه 17 وزارت آموزش و پرورش و ارتباط تلفنی با دکتر امیر خوراکیان ،معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی ایران روانه آنتن شد.

هشتگ گفت و گو: سند صیانت از کودکان در فضای مجازی چیست و چه ساز و کاری دارد؟

خوراکیان : مسئله صیانت از کودکان در فضای مجازی ابعاد مختلفی دارد.خوشبختانه در چند ماه اخیر جلسات مختلفی با نهادهای مرتبط در این خصوص برگزار کردیم که منجر به تصویب سند در کمیسیون ارتقا محتوا شد و در دستور کار شورای عالی فضای مجازی است.در این سند به چالش های مختلف از جمله ایجاد محیط صیانت شده در فضای مجازی مخصوص کودکان و نوجوانان پرداخته شده است.
این محیط صیانت شده به گونه دیده شده است که در حقیقت در مراحل سنی و رشد کودکان و نوجوانان قابل تنظیم و برنامه ریزی است.متولی اصلی این بخش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که موظف است الگوی جامع صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را تهیه کند و آن بتواند این محیط را از نظر فنی تامین و در اختیار خانواده ها قرار دهد.اما اینکه نحوه انجام کار به چه صورتی باشد هنوز مشخص نیست و باید وزارت ارتباطات در زمان مناسب در این خصوص تصمیم گیری کند.
وقتی سخن از محیط صیانت شده می شود قبل از اقدام خصوصی در قالب نرم افزارها واقدامات کنترل خانواده صورت می گیرد . به عنوان مثال طرحی داریم که بر اساس آن اینترنتی که در دسترس عموم قرار دارد با اینترنتی که در مراکز پژوهشی است متفاوت باشد که به آن اینترنت طبقه بندی شده می گوییم.
وظیفه وزارت ارتباطات بر اساس سند صیانت از کودکان در فضای مجازی مقررات گذاری ، تسهیل ، تشویق خود تنظیمی روابط بین عناصر برای ایجاد محیط مجازی صیانت شده کودکان و نوجوانان در بستر شبکه ملی اطلاعات به صورت ارزان و قابل دسترس است.
بخشی از این موضوع مربوط به بخش خصوصی و امکاناتی است که در اختیار خانواده قرار می دهند تا متناسب با رشد فرزندان خود در سنین مختلف به مروز میزان دسترسی آنها به فضای مجازی را تغییر دهند و بخش دوم مربوط به تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان با توجه به فرهنگ کشور است. در کنار این سند ، آموزش فرهنگ عمومی را هم داریم که پیشبرد سند صیانت بسیار موثر خواهد بود.

هشتگ گفت و گو: محیط صیانت شده به چه معناست و والدین چگونه می توانند از این فضا استفاده کند؟

کمالی : این سند موضوع جدیدی است و اگر بتوانیم به درستی تعریفی از این فضا دست ارائه کنیم ، چارچوب و اجزای موضوع مشخص می شود و با تفهیم این فضا ، موضوع به راحتی قابل انتقال به جامعه هدف خواهد بود. جامعه هدف ما در خصوص صیانت از فضای مجازی ، مربیان ، معلمان و خانواده ها و فرزندان هستند.
ابزارهایی که می توانند آنچه ما می خواهیم را انتقال دهند و اقدامات صورت گرفته را به ثمر برسانند نیازمند یک فرآیند خاص هستند. یعنی باید برنامه اقدام داشته باشم متاسفانه یکی از نقاط ضعف در کشور این است که سند نگاشته و سپس کنار گذاشته می شود.برای اجرایی شدن این سند باید اقدامات لازم راداشته باشیم . نقطه قوت این سند تقسیم کار ملی است که کمک می کند وظیفه ها را به نهادی که متولی امور خاصی است محول کنیم و از آنها پاسخ نیز بخواهیم.

هشتگ گفت و گو: والدین چگونه می توانند دوره بحرانی نوجوانی را کنترل کنند؟

جعفری : دوره نوجوانی که از بحرانی ترین دوره های رشد است سه مرحله دارد؛ مرحله نخست همراهی با خانواده ، مرحله دوم ستیز و مرحله سوم تثبیت است. خانواده باید تمام تمرکز خود در دو مرحله اول به کار گیرد تا نوجوان در نقطه درستی از نظر فکری ، عاطفی ، ایدئولوژی ، اعتقادات به تثبیت برسد تا جزو نیروهای خوب برای توسعه کشور باشد.
در مرحله همراهی همه نوجوانان اعتقادات و بایدها و نباید های خانواده را می پذیرند و به عنوان پسر یا دختر خوب شناخته می شود .همین نوجوان در مرحله ستیز 180 درجه تغییر رویه می دهد. اگر در مرحله همراهی بتوانیم به نیازهای کودکان پاسخ خوبی بدهیم در مرحله ستیز هم صبر و تحمل پیشه کنیم ، مرحله تثبیت خوبی خواهیم داشت. خانواده ها باید قدرت تحمل خود را بالا ببرند و خود را جای او ببینند.

دسترسی سریع
هشتگ گفت‌وگو