هشتگ گفت‌وگو یك‌شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

هشتگ گفت‌وگو

در هشتگ گفت و گو مطرح شد ؛ حمایت از کالای ایرانی با ایجاد شرکت های دانش بنیان روستایی

پژوهشگر و کارشناس ارشد فضای مجازی عنوان کرد : برای توسعه کسب وکار اینترنتی در روستاها باید تحصیل کرده ها به وطن خود بازگردند و با ایجاد شرکت های دانش بنیان نهایت بهره وری را در محصول روستایی ایجاد کنند.

1397/01/20
|
13:15
|

برنامه " هشتگ گفت وگو " رادیو گفت و گو با موضوع نقش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در حمایت از کالای ایرانی با حضور دکتر آرزو خسروی ، کارآفرین و عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی و مدیر سایت فرش آنلاین و مهندس مطهری شریف ، پژوهشگر و کارشناس ارشد فضای مجازی، مشاور در کسب و کارهای نوین و اینترنتی و مدیر شرکت دانش بنیان روانه آنتن شد.

هشتگ گفت و گو : ویژگی و برتری روستاها در کسب و کار اینترنتی چیست ؟آیا در روستاها نیز می توان در حوزه کسب و کار فضای مجازی موفقیت حاصل نمود؟

مطهری شریف : یکی از کارکردهایی که فضای مجازی می تواند در صنایع کشاورزی و دامپروری حوزه روستایی انجام دهد این است که دانش را به روستاها منتقل کند. در اینجا سوال مطرح می شود که چرا یک شرکت دانش بنیان در روستا وجود ندارد؟ مگر روستایی که در دانشگاه شریف درس خوانده است نمی تواند به روستای خود بازگردد و خدمت ارائه دهد و شرکت دانش بنیان تاسیس کند؟
از ویژگی های فضای مجازی این است که خدماتی که انجام می شود به مکان وابسته نیست. همچنین در روستاها هزینه دفتری در مقایسه با شهرهای بزرگ مانند تهران بسیار ناچیز است . از سوی دیگر فاصله بسیار کمی با بازار تولیدکننده محصول داریم که هزینه ها و سرعت تحویل محصول را کاهش می دهد.

هشتگ گفت و گو : چگونه می توان دست سازهای ایرانی را با استفاده از فضای مجازی در روستاها گسترش داد؟

خسروی : روستاها پر از دست سازهای اصیل ایرانی هستند که اگر آنها احیا شوند نیازی به مهاجرت به شهر نیست.بسیاری از روستاییان در چندسال اخیر با استفاده از فضای مجازی توانسته اند کسب و کار خود را توسعه دهند و در کنار کار صنایع دستی، کشاورزی و دامپروری خود را ارتقا دهند.
نکته قابل توجه این است که یک روستایی که نقش و طرح مخصوص خود را تولید می کند که اتفاقا مشتری به دنبال همان طرح هاست چون حس اصیل ایرانی بودن را منتقل می کند اما باید به روستایی آگاهی داد که در این برهه از زمان یک رنگ خاص طرفدار بیشتری دارد و یا طرح های مورد علاقه بازار را به او پیشنهاد داد. همین تغییرات کوچک سبب تولید کالای پرطرفدار برای آنها می شود.
در سالی که حمایت از کالای ایرانی نام گرفته است انتظار حمایت بیشتری از تولیدکنندگان داخلی مانند وام های با بهره کمتر وجود دارد . از آنجایی که یک تولیدکننده از زمان تولید تا شش ماه بعد که می خواهد محصول خود را به بازار ارائه کند درآمدی ندارد ، حمایت ذهنی ، مالی و روانی از او بسیار تاثیر گذار است. همچنین برای حمایت از تولیدکننده و کاهش دغدغه برای او می توان تولیدات او را پیش خرید کرد.

مطهری شریف : اگر بخواهیم به تولیدکننده کمک کنیم تا کالای خوب و با کیفیت تولید کنند و در کنار آن بهره وری خود را نیز افزایش دهد. یکی از این ابزارها فضای مجازی است که می تواند استفاده مطلوب داشته باشد. اگر بخواهیم به تولیدکننده روستایی کمک کنیم و از او حمایت به عمل آوریم باید بدانیم مشکل و نیاز او چیست. یعنی اگر یک گلوگاه را اصلاح کنیم بهره وری افزایش می یابد.برای این کار باید در کنار تولیدکننده باشیم.

هشتگ گفت و گو : آیا کانال ها در نرم افزارهای پیام رسان می توانند قابلیت معرفی کالا را داشته باشند؟

مطهری شریف : باید توجه داشت کاربردهای یک سایت بسیار بیشتر از کانال های تلگرامی است. یک سایت قابلیت فیلتر کردن کالا ، مشاهده قیمت های به روز شده ، دسته بندی کالاها و ... را دارد.به عبارت دیگر باید سواد مردم در خصوص استفاده از فضای مجازی افزایش یابد و اشتباه اصلی ما خلاصه کردن فضای مجازی در چند نرم افزار پیام رسان است یعنی ما می خواهیم از یک ابزارحداقلی استفاده حداکثری کنیم.کانال هایی که استفاده می کنیم باید بسیارمطمئن باشند و قابلیت پیگیری مشکلات به وجود آمده را داشته باشند.اگر حمایت از حقوق مصرف کننده را در نظر بگیریم باید نهاد و بستر قانونی برای مقابله با تقلب در این حوزه هم وجود داشته باشد.
به عنوان مثال سایت ها باید مالیات پرداخت کنند و به همین دلیل زیر ذره بین ادارات دولتی قرار دارند و مورد بررسی قرار می گیرند اما کانال ها بدون پرداخت مالیات و مشخص نبودن مالک آن زمینه بسیار زیادی برای تخلف دارند.

دسترسی سریع
هشتگ گفت‌وگو