هشتگ گفت‌وگو یك‌شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

هشتگ گفت‌وگو

كارشناس مطالعات فرهنگی و رسانه: رسانه محل بازنمایی است

همتی‌نژاد در رادیو گفت و گو بیان کرد: کارکرد رسانه فرهنگ سازی، آموزش و بالا بردن سطح دانش و نوعی ارتباط گرفتن برای تحکیم بین لایه‌های خانوادگی، اجتماعی و انسانی است.

1400/10/27
|
09:38
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو؛ برنامه« هشتگ گفتگو » با موضوع چگونگی تصویرسازی پیوندهای خویشاوندی در رسانه و با حضور دکتر لیلا وصالی (دکترای علوم ارتباطات، معاون آموزشی انجمن سواد رسانه‌ ایران و مدیر کارگروه خانواده، کودک و نوجوان مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی) و دکتر محسن همتی‌نژاد ( کارشناس مطالعات فرهنگی و رسانه و مستندساز) روانه آنتن شد.

هشتگ گفتگو: بازنمایی در رسانه‌ها یعنی چه و به چه شکل صورت می‌گیرد؟

وصالی: بازنمایی یک مفهوم عمومی با دو شکل است 1- عمدی و آگاهانه 2- غیر عمدی؛ به طور کلی انتخاب بخشی از واقعیت و ارائه آن به عنوان کل واقعیت طوری که منافع افراد منتشر دهنده را پوشش دهد وگاهی وقتها این انتخاب ممکن است واقعیت را دگرگون جلوه دهد.

هشتگ گفتگو: نقش رسانه‌ها در انسجام و پیوند خویشاوندی چیست؟

همتی‌نژاد: در فضای مجازی جمعیتی وجود دارد که به صورت مجازی هستند یعنی از خانواده‌ها، کشورها، دولت‌های مجازی تشکیل شده‌اند که سرزمین، ملیت، قومیت و ارتباط خونی و نسبی و... ندارند؛ ولی فضای واقعی به دلایل و شناخت‌ها و هویت‌هایی برمی‌گردد که با فضای مجازی فرق می‌کند و این دو فضا مفاهیم و نوع بازنمایی متفاوتی دارند.

هشتگ گفتگو: بازنمایی خانواده از آثار رسانه چگونه است؟

وصالی: آنچه در مورد خانواده در دو دهه گذشته در رسانه نشان داده می‌شد خانواده‌های پرجمعیت با روابط خویشاوندی و خانوادگی قوی و مستحکم بود ولی در حال حاضر به طور کلی روابط خانوادگی در رسانه خیلی کمرنگ شده است. ما از رسانه‌ها خیلی تاثیر می‌پذیریم بخشی از رسانه‌ها دانسته یا ندانسته بازنمایی از زندگی خانوادگی دارند.

هشتگ گفتگو: تفاوت بازنمایی خانواده در مجموعه‌های نمایشی و انیمیشن‌های قدیمی و جدید چگونه است؟

همتی‌نژاد: رسانه محل بازنمایی است و کانال ارتباطی است که محتوایی را منتشر می‌کند تا مخاطب از آن برداشت انجام دهد. کارکرد رسانه فرهنگ سازی، آموزش و بالا بردن سطح دانش و نوعی ارتباط گرفتن برای تحکیم بین لایه‌های خانوادگی، اجتماعی و انسانی است و اگر به این کارکرد درست پرداخته شود موفق خواهیم شد.

هشتگ گفتگو: آیا شناخت رسانه‌های جدید در پیش‌گیری از مخاطرات خویشاوندی در خانواده موثر است؟

وصالی: به عنوان والد وقتی مصرف رسانه‌ای خانواده خود را تعیین می‌کنیم گاهی ممکن است با محصولات ناخوشایندی مواجه شویم و گاهی رژیم مصرف را درست و دقیق انتخاب نکردیم. نوع نگاه به زندگی یکی از بحث‌های اصلی در محتوای رسانه‌ای است که در خانواده و پیوندهای خویشاوندی تاثیر می‌گذارد.

هشتگ گفتگو: رسانه‌ها برای جلب توجه مخاطب از چه فنون استفاده می‌کنند؟

همتی‌نژاد: مصرف رسانه‌ای تغییر پیدا کرده است؛ سهم رادیو و تلویزیون جای خودش را به فضای مجازی و سکوهای چند منظوره مولتی پلتفرم داده است، رسانه‌هایی که حاکمیتی و فرهنگ ساز هستند باید برای این که فرهنگ را غنی تر کنند و به جوامع مختلف شناسایی کنند فعال باشند.

هشتگ گفتگو: تصاویر رسانه ملی را در بازنمایی خانواده چگونه می‌بینید؟

وصالی: بازنمایی دو شکل مثبت و منفی دارد. قطعاً بازنمایی مثبت داریم مانند جاهایی که روابط خوب خانوادگی را نشان می‌دهند، اما در حال حاضر خانواده‌ها پرتعداد را در شبکه ملی به عنوان یک خانواده درست نمی‌بینیم؛ بخش دیگر جایگزینی حیوانات با اعضای خانواده است که یک دو قطبی به صورت عامدانه در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است؛ وقتی به این نتیجه می‌رسیم که برای اینکه خانواده نرمال داشته باشیم باید حیوان در خانه نگهداری کنیم در این صورت بار عاطفی و خلاء عاطفی به این شکل تخلیه می‌شود و به دلیل روابط اقتصادی ایجاد شده رسانه‌ها این روابط را بازتولید می‌کنند تا امری عادی جلوه داده شود.

هشتگ گفتگو: آیا مشکلات اقتصادی باعث ضعیف شدن روابط خویشاوندی شده است؟

همتی‌نژاد: ضرورت پیوندهای عاطفی و خویشاوندی در وجود انسان‌ها کم نمی‌شود بلکه از حالتی به حالت دیگر تغییر می‌کند؛ چون خانواده‌ها کوچکتر و بعد مسافت برای امرار معاش بیشتر شده است این پیوند تغییر شکل داده است و از بستر‌های دیگر استفاده شده است.

هشتگ گفتگو: چگونه مخاطب تفاوت بین واقعی و بازنمایی را تشخیص دهد؟

وصالی: مخاطب تعیین می‌کند که چه محتوایی برای او آماده شود اگر نقدهای درست، دقیق و دلسوزانه داشته باشند به برنامه‌سازان کمک می‌کند تا بتوانند محتواهای دقیق تر را برای خانواده‌ها در نظر بگیرند، مخاطبان اگر سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهند به تحلیل آنچه مشاهده می‌کنند کمک می‌کنند.

دسترسی سریع
هشتگ گفت‌وگو