صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

دوشنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

مدرس دانشگاه گفت: توصیه ما به افراد افسرده در بهار این است که شب ها زودتر بخوابند و صبح ها زودتر از خواب بیدار شوند به عبارتی بهداشت خواب را رعایت نمایند تا آرامش و خواب کاملی داشته باشند.

برنامه " ترنج " رادیو گفت و گو با موضوع چگونگی مدیریت تغییرات جسمی و روحی در فصل بهار و با حضور دکتر امین رفیعی پور پزشک، متخصص روانشناسی سلامت، عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو کمیسیون روانشناسی سلامت سازمان نظام روانشناسی کشور و دکتر مجیدرضا رجبی روانشناس اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه روانه آنتن شد.

ترنج: آیا فصل بهار تأثیراتی بر روی جسم و روان انسان ها دارد؟

رفیعی پور: روان و جسم انسان را نمی توان از هم جدا کرد بنابراین هر اتفاق و تغییری می تواند بر روی روان و جسم ما تاثیر بگذارد و حتی در سرماخوردگی، تغییر فصول و یک بیماری معمولی هم نمی توان نقش روان انسان را نادیده گرفت. بسیاری از افراد در فصل بهار دچار حساسیت هایی می شوند و این می تواند زمینه ای را برای یک افسردگی در افراد ایجاد کند. تغییر فصل موجب نامنظم شدن خواب می شود و این بر روی مغز و انتقال دهنده های عصبی ما تاثیراتی می گذارد. درست است که در فصل بهار و تابستان احتمال ایجاد افسردگی در افراد شدیدتر است اما در فصل بهار هم افسردگی های جدیدی ایجاد می شود به ویژه برای افرادی که از قبل افسردگی داشتند.

ترنج: آیا افرادی که در فصل بهار دچار عارضه های حساسیتی می شوند از زیبایی های این فصل لذت نمی برند؟

رجبی: واکنش افراد به تغییر فصول متفاوت است افرادی که دچار اختلال عاطفی فصلی هستند طبیعتاً در هر فصلی دچار این بحران خواهند شد و کسانی که در فصل بهار دچار این بحران می شوند قطعا از قبل افسردگی داشتند زیرا معمولاً افراد در این فصل به خاطر تغییراتی که در طبعیت ایجاد می شود شادترند، ترشح هورمون ملاتونین کمتر می شود و حتی معمولا در بهار افراد بیشتر ورزش می کنند.

ترنج: آیا جنس افسردگی فصل زمستان با جنس افسردگی فصل بهار متفاوت است و یا اینکه حدت و شدت آن فرق می کند؟

رجبی: در حقیقت شدت و حدت افسردگی در فصل ها با هم متفاوت است. به قول سهراب سپهری ما یک غم سیاه و یک غم سبز داریم غم سیاه همان تلخی ها و ناخوشی های زندگی ناشی از اندیشه ها و سختی هاست و غم سبز غمی است که انسان را به تفکر وادار می کند. ممکن است برخی دچار غم سبز شوند که این غم می تواند خیلی با ارزش باشد و عده ای هم دچار غم سیاه می شوند.

ترنج: تأثیرگذاری فصول بر نوع احساسات افراد تا چه حد جنبه علمی دارد؟

رفیعی پور: افسردگی در اثر تغییر فصول بدین معنا نیست که همه افراد دچار افسردگی شوند بلکه آنهایی که زمینه افسردگی دارند با تغییر فصول میزان افسردگی آنها بیشتر خواهدشد. برخی تاثیرات فصول بر احساسات افراد جنبه علمی دارند به ویژه در فصل بهار که میزان ملاتونین کمتر می شود.

ترنج: توصیه شما به افرادی که دچار افسردگی در این فصل می شوند چیست؟

رفیعی پور: توصیه ما به این افراد این است که شب ها زودتر بخوابند و صبح ها زودتر از خواب بیدار شوند به عبارتی بهداشت خواب باید رعایت شود تا خواب کامل و آرامش داشته باشند. یکی از معضلات اخیر ما شیوع شب زنده داری ها به ویژه در جوانان است. بهترین زمان خواب شب 11 شب تا 6 صبح است زیرا سیستم ایمنی ما نیازمند ترمیم است و این ترمیم، درست در زمان خواب انجام می شود. بنابراین هرچه قدر زمان خواب ما در ساعت بهتری باشد ما دچار بیماری های مربوط به سیستم ایمنی نخواهیم شد. توصیه سوم ما ورزش کردن در طول روز بویژه ورزش صبحگاهی و همچنین صحبت کردن با یکدیگر است.

ترنج: به نظر شما گفت و گو کردن تا چه اندازه می تواند در خوب شدن حال افراد در این فصل تأثیر بگذارد؟

رجبی: اولین تعامل بشر با محیط اطراف خود برقراری ارتباط بوده است. اگر فرهنگ گفت و گو جاری و ساری شود می تواند در خوب شدن حال افراد موثر باشد. معتقدم خواب شب در سلامتی و خوب شدن حال روحی و جسمی افراد بسیار تاثیرگذار است و افرادی که خواب خوبی در شب ندارند در طول روز هم نمی توانند به آرامش لازم برسند.

ترنج: توصیه شما به افرادی که در فصل بهار دچار پرخاشگری و خواب نامنظم می شوند چیست؟

رفیعی پور: شروع فصل بهار همزمان با ایام تعطیلات نوروزی است و همین زمینه ای برای به هم ریختن وضعیت خواب ما می شود به همین دلیل است که بیماری های زیادی به ویژه بیماری های ایمنی در این فصل شیوع پیدا می کند. پرخاشگری افراد احتمالاً به دلیل نداشتن خواب مناسب است بنابراین تنظیم ساعات خواب و البته مدیریت گفت و گو نیز می تواند مشکل پرخاشگری افراد را تا حد زیادی حل کند.

رجبی: یکی از راهکارهایی که ما در فصل بهار توصیه می کنیم استفاده از نور خورشید است. عدم استفاده از نور مستقیم خورشید باعث کمبود ویتامین D در افراد می شود. معمولاً در افسردگی تمایل افراد به غذاهای شیرین بیشتر می شود لذا ما مصرف غذاهای سالم و ورزش را به شدت توصیه می کنیم. علاوه بر این موارد، رفتار گرم در خانواده و افزایش گفت و گو و محدود کردن ارتباط با افراد افسرده را پیشنهاد می کنیم. باید سعی کنیم از فکر کردن به گذشته و آینده خودداری و در لحظه زندگی کنیم. هدفمند بودن در زندگی می تواند ما را از حالت خمودگی خارج کند طبق تحقیق یونسکو 90 درصد مردم دنیا آرزو دارند و هدفمند نیستند.

مرتبط با این خبر

  • چگونه کسانی که آرامش ما را سلب کرده اند ببخشیم؟

  • رمضان؛ تمرینی برای دور شدن از چشم و هم چشمی ها

  • کم فروشی مصداق بارز ظلم اجتماعی است

  • کاهش معنادار طلاق پس از برگزاری کارگاه های مهارت ازدواج

  • کاهش انعطاف افراد دلیل عدم موفقیت ازدواج در سنین بالاست

  • بیشتر جوانان برای فرار از ازدواج بهانه می آورند

  • ترنج از ازدواج به هنگام و تأثیر آن بر نشاط و سرزندگی می گوید

  • جذابیت به تنهایی ضامن پایداری عشق نیست

  • ترنج و نگاهی به شیوه های دست یابی به اهداف و موفقیت در سال جدید

  • تأثیر روانی عیدی دادن به کودکان در ایام نوروز