صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

دوشنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

فاطمه خوئینی ها گفت : آموزش و پرورش با بازنگری و تولید محتوای آموزشی در قالب کتاب و حتی بازی های کودکانه و تعامل سازنده با والدین ، می تواند در توسعه فرهنگ عفاف و حیا نقش بسزایی داشته باشد.

برنامه " ترنج " با موضوع نقش عفاف و حیا در کاهش آسیب ها و ناهنجاریهای اجتماعی با حضور زهرا عباسپور آذر ، استادیار دانشگاه در رشته روانشناسی سلامت ، فاطمه خوئینی ها ، استادیار دانشگاه در رشته روانشناسی تربیتی و ارتباط تلفنی با فرشته روح افزا ، مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ، روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

ترنج : مادران برای تربیت صحیح فرزندان خود باید به چه اصولی توجه کنند؟

زهرا عباسپور آذر : نقشی که مادر در تربیت فرزند و خانواده دارد ، بسیار اساسی است. داشتن تغذیه حلال در زمان بارداری ، سلامت جسمی و روانی مادر و رعایت اصول اخلاقی و تربیتی پس از به دنیا آمدن کودک برای داشتن یک کودک سالم ضروری است. همچنین ارتباط پدر و مادر نزد فرندان خود اهمیت زیادی دارد ، رعایت آداب جنسی والدین ، نوع پوشش آنها و فرزندان و سخن گفتن و رفتار طرفین در محیط خانواده باید مناسب باشد. به عنوان مثال باید به کودکان آموزش داد چگونه وارد اتاق والدین خود شوند یا در تصمیم گیری ها و شرایط مختلف چگنه با پدر و مادر سخن بگویند.

ترنج : نقش و جایگاه رسانه ها در ترویج فرهنگ عفاف و حیا در میان بانوان که امروزه با زندگی فرزندان گره خورده است ، چیست؟

فاطمه خوئینی ها : رسانه ها و فضای مجازی نقش مهمی در انتقال الگوها در جامعه دارند اما تحلیل ذهنی انسان تعیین کننده نفوذ تولیدات رسانه ها به زندگی ماست. اگر ما الگوهای زنده اطراف و الگوهایی که فضای مجازی و رسانه برای ما ایجاد می کنند را ارزشمند تلقی کنیم ، مطمئنا از آن پیروی می کنیم اما اگر الگویی که رسانه به عنوان خوراک ذهنی برای ما فراهم آورده را ارزشمند ندانیم ، دنبال نخواهیم کرد ،البته این ارزش ها و باید ها و نباید ها را از دوران کودکی می آمویم و درونی می کنیم.
در واقع در پس بسیاری از رفتارهای کلامی و غیر کلامی محجوب و متین ما ، یک تفکر و اندیشه متین و محترم قرار گرفته است یعنی اندیشه سالم ، رفتار و کلام سالم می سازد . پس باید هشیار باشیم که به چه چیزی می اندیشیم چون رسانه و دنیای مجازی با محرک های مختلفی که آگاهانه و برنامه ریزی شده طراحی می کند سبب خلق افکار و اندیشه های ما می شوند.

ترنج : شورای اجتماعی زنان چه اقداماتی در این خصوص توسعه حیا و عفاف داشته است و چرا نتیجه این اقدامات در جامعه به وضوح دیده نمی شود؟

فرشته روح افزا : حیا لازمه زندگی آرام بشر است و باید برای اغنای انسان در این زمینه کارهای اساسی و متفاوتی انجام شود و نمی توان در سطح دستوررالعمل ها و مصوبات محدود شد..شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اجتماعی زنان اجازه کار اجرایی ندارند ، در واقع شورای عالی انقلاب فرهنگی یک دستگاه سیاستگذار است و تمام مصوبات باید توسط دستگاه های اجرایی مورد پیگیری قرار گیرد.
مصوبات عفاف و حجاب در این شورا وضع و ابلاغ شده است و در حال حاضر وظیفه داریم بر اجرای صحیح این مصوبات نظارت کنیم که برای این مسئله از دستگاه های مختلف گزارش هایی خواسته و جلساتی با روسای نهادهای مختلف برگزار شده است تا تعامل و همفکری بیشتری برای اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب صورت بگیرد.
گرچه برخی از مصوبات شورا با همکاری دستگاه های دیگر بسیار موفق بوده است اما متاسفانه اقدامات صورت گرفته تا حدود زیادی موثر نبوده است. عواملی مانند کمبود بودجه و اعمال سلیقه در اجرای مصوبات ، سبب شده هماهنگی مطلوب در میان نهادها و سازمان ها صورت نگیرد.همچنین خلا اصلی در شورای عالی انقلاب فرهنگی عدم وجود ضمانت اجرایی برای مصوبات است ، به طوری که شورا نظارت می کند ، نقطه ضعف ها را پیدا می کند اما اختیار برخورد با نهادها را ندارد که در اینجا به حمایت مجلس نیازاست.

ترنج : نقش آموزش و پرورش در احیا و نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حیا در خانواده و افراد جامعه چیست؟

زهرا عباسپور آذر : آموزش و پرورش با توجه به ظرفیت ها و زیرساخت هایی که دارد می تواند فرهنگ عفاف و حیا را متناسب با نظام تعلیم و تربیت در میان دانش آموزان اشاعه دهد. همچنین توانایی باز تولید و بازنگری برنامه ها و محتواهای آموزشی و درونی کردن و تعمیق این موضوع در کتاب های درسی را دارد و حتی این قابلیت وجود دارد که این فرهنگ در قالب بازی های متناسب با فهم و ادراک کودکان در مقطع پیش دبستانی و مهدکودک نیز پیاده شود.
راه دیگر این است که آموزش و پرورش تعامل سازنده ای با خانواده ها برقرار کند و مربیان و معلمان مدارس با والدین در این خصوص همدلی و همکاری داشته باشند.

ترنج : نقش فضای مجازی در ایجاد حیا و عفاف در افراد از کودکی تا بزرگسالی چیست؟

فاطمه خوئینی ها :رسانه های دنیای مجازی با محرک های مختلف که آگاهانه و برنامه ریزی شده طراحی می کنند سبب خلق افکار و اندیشه های ما می شود. ذهن کودک در برخورد با این اندیشه ها دست به تحلیل می زند و ممکن است باعث خشنودی یا عدم رضایت او شود اما در تحلیل عمیق تر که مربوط به گروه های سنی بالاتر است و هوش تحلیلی بیشتری از رسانه ، فضای مجازی و الگوهای پیرامونی دارند ، حال خوب ، خلق مثبت و عزت نفس بالاتر را ایجاد خواهد کرد . همانطور که ما هر ماده غذایی را مصرف نمی کنیم ، نباید به هر خوراک ذهنی هم توجه کنیم و باید یا با بررسی عمیق در رسانه ها ، حال خوب ، رشد ذهنی و سلامتی را در خود تقویت کنیم.

مرتبط با این خبر

  • عقب ماندگی 50 ساله سیستم آموزش و پرورش نسبت به کشور های اروپایی

  • نارضایتی مقام معظم رهبری از ساخت و سازهای آموزشی!

  • باید به دنبال تولید ابزاری هایی در جهت تولید محتوای کمک آموزشی باشیم

  • نقشه راه مدارس هوشمند مبتنی بر ابزار و نیروی انسانی نیست

  • در عرصه نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور عدالت در رشته های دانشگاهی وجود ندارد

  • آگاهی قبلی مجلس نسبت به سند 2030 !

  • هدف جدایی انجمن های اولیا و مربیان از آموزش و پرورش، افزایش مطالبه گری اولیا از تعلیم و تربیت است

  • وزارت آموزش و پرورش خط مقدم مقابله با نفوذ فرهنگی

  • مدارس استثنایی در تمامی شهرهای کشور وجود دارند

  • اساس بسیاری از برنامه های اقتصادی خانواده ها، زیربنای فرهنگی دارد