ترنج دوشنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

یك مشاور كودك و خانواده: همبازی در پرورش خلاقیت کودک نقش بسیار پررنگی دارد

عسکریان در رادیو گفت وگو بیان کرد: وجود همبازی باعث می‌شود کودک درگیر فعالیت‌های خلاقانه شود.

1400/10/28
|
12:00
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو؛ برنامه«ترنج» با موضوع نقش همبازی در رشد و خلاقیت کودکان و با حضور دکتر زهرا فرهنگی (پزشک و فعال فرهنگی) و دکتر نجمیه رستمی (روانشناس عمومی) و ارتباط تلفنی با دکتر مهناز عسکریان (دکترای روانشناسی و مشاور کودک و خانواده) روی آنتن رفت.

ترنج: نقش مراکز فرهنگی و مساجد در آموزش غیرمستقیم زندگی و بازی چیست؟

فرهنگی: باید برای بچه‌ها همبازی را فراهم کرد؛ این موضوع را می‌توان در فضایی مثل مساجد یا سراهای محله و مراکز فرهنگی موجود در سطح شهرهای مختلف به وجود آورد.

ترنج: با توجه به شرایط فعلی و کرونا، نهادهای فرهنگی چه اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند؟

فرهنگی: البته، بچه‌ها فاصله اجتماعی و ماسک زدن را متوجه شده‌اند و همکاری می‌کنند، خیلی از بازی‌ها و کارها هست که می‌توان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز فرهنگی انجام داد و باید تعداد محدود باشد و مدت زمان دورهمی طوری باشد که مشکلی برای سلامتی کسی به وجود نیاید.

ترنج: برای کودکان از چه سنی مناسب است با همسالان خود همبازی شوند؟

رستمی: کودکان از دو سال و نیم تا سه سال شروع به مشارکت با افراد دیگر می‌کنند ولی به تعاملی که وسایل خود را در اختیار دیگران بگذارند نرسیده‌اند. از سه سال به بعد که منطق بچه‌ها شکل می‌گیرد می‌توانند وسایل بازی را با هم به اشتراک بگذارند و بازی‌ها را گروهی انجام دهند ولی کمی خود خواهانه عمل می‌کنند، بهتر است از سه سال به بعد ورود به فضای اجتماعی مانند مهدکودک‌ها آغاز شود.

ترنج: نقش والدین و همسالان در همبازی شدن کودکان و آرامش روان آنها چیست؟

عسکریان: همبازی‌ها در پرورش خلاقیت کودک نقش بسیار پررنگی دارند و چون کودک در محیط خانواده رشد می‌کند و بسیاری از مهارتها را یاد می‌گیرد نوع فرزندپروری والدین در این قضیه خیلی مهم است. سه سبک فرزندپروری در مورد بچه‌ها اعمال می‌شود؛ سبک مستبدانه، سبک مقتدرانه و سبک سهل گیر، در این سه سبک حرف اول را سبک فرزند پروری مقتدرانه می‌زند، که بستری را فراهم می‌کند که کودکان در محیط خانواده انضباط و شیوه ابراز محبت را یاد بگیرند و در کنار آن خلاقیت‌شان را پرورش دهند.

ترنج: آیا جایگزینی بازی‌های اینترنتی با همبازی‌های قدیم کار درستی است و چه پیامدهایی دارد؟

رستمی: قاعدتاً جایگزین درستی نیست. به ازای هر یک ساعت بازی در فضای مجازی سه ساعت ذهن بچه‌ها درگیر است و بازدهی هوشی آنها را پایین می‌آورد و این برای خلاقیت سم است و بچه‌ها از لحاظ جسمی صدمه می‌بینند چون در سن رشد هستند و باید تحرک و بازی‌های حرکتی داشته باشند.

ترنج: همبازی شدن والدین با کودکان می‌تواند جایگزین همبازی با همسالان باشد؟

رستمی: تا حدودی می‌تواند ولی بهترین حالت این است که کودکان با همسالان خود در یک محیطی که بازی‌ها و اسباب بازی‌های مناسب وجود دارد بازی کنند.

ترنج: چگونه انتخاب صحیح همبازی برای کودکان داشته باشیم؟

عسکریان: در سن کودکی مواردی که در بچه‌ها دیده می‌شود تقلید از همسالان خود است، پس والدین باید خیلی توجه داشته باشند به ویژگی‌های همبازی که فرزندشان دارد و چون کودک در این سن فقط مشاهده می‌کندو الگوهای مشاهده‌ای در این سن بسیار اکتیو و فعال است؛ بسیار مهم است والدین در گزینش همبازی‌ها توجه داشته باشند که آنها از رفتارهای درست و سالم برخوردار باشند و باید به تنوع همبازی توجه داشته باشند و فقط یک چارچوب ویژه و محدودیت برای آن قائل نباشند؛ چون منجر به ضربه‌های فرایندی در برقراری تعاملات اجتماعی می‌شود.

ترنج: نهادهای فرهنگی در سطح جامعه در این خصوص چه رویکردی دارند؟

فرهنگی: ما احساس می‌کنیم مادران می‌توانند این نهادها را فعال کنند، و از مراکز فرهنگی استفاده کنند، با رعایت دستورالعمل‌ها و در فضاهای باز فعالیت‌ها را انجام دهند.

ترنج: والدین چگونه خلاقیت فرزندان را با بازی افزایش دهند؟

رستمی: پایه‌های اصلی یک کودک خلاق انرژی، هوش و منظم بودن است، در هر رده سنی و با هر توانمندی هوشی می‌توان خلاقیت را دسته‌بندی کرد و با توجه به توانمندی کودک زمینه را آماده کرد.

ترنج: آیا نقش همبازی در رشد خلاقیت کودک موثر است؟

عسکریان: وجود همبازی باعث می‌شود کودک درگیر فعالیت‌های خلاقانه شود، کنجکاوی و سوال کردن برایش پیش می‌آید و همبازی این ویژگی‌ها را در کودک خلاق رشد می‌دهد. کودک خلاق در گفتار جسارت دارد و وجود همبازی در کنار او می‌تواند این جسارت را برای گفتارش نیز افزایش دهد.

دسترسی سریع
ترنج