صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران استان تهران گفت: اساسا عنوان برندسازی یک واژه اشتباه است؛ آنچه مطرح است و واگذاری وظایف زنجیره تامین و توزیع فرآورده های نفتی به بخش خصوصی است.

برنامه «مناظره» رادیو گفت و گو با موضوع برند سازی بنزین؛ چالش ها و راهکارها و با حضور ناصر رئیسی فرد رئیس انجمن صنفی جایگاه داران استان تهران و عضو هیئت مدیره کانون سراسری جایگاه داران کشور به روی آنتن رفت.

ناصر رئیسی فرد در آغاز درباره برند سازی بنزین تصریح کرد: اساسا عنوان برندسازی یک واژه اشتباه است؛ آنچه مطرح است و در ابلاغیه های وزارت نفت وجود دارد، واگذاری وظایف زنجیره تامین و توزیع فرآورده های نفتی به بخش خصوصی است. این موضوع نیز مسبوق به سابقه است و از سال 1384 قرار بود این کار انجام شود.

وی واگذاری بنزین به بخش خصوصی را دارای زمینه های قانونی دانست و عنوان کرد: پایه واگذاری فرآیند تولید و توزیع بنزین به بخش خصوصی اصل 44 قانون اساسی است که مصوبات هیئت دولت، مجلس و سازمان خصوصی سازی را نیز به همراه دارد. بسیاری از وظایف در کلیه سازمان های دولتی و وظایف پایین دستی وزارت نفت به بخش خصوصی به طور کامل منتقل شده است.

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران استان تهران با تصریح بر اینکه واگذری ها به شرکت هایی که دارای توانایی و توانمندی برای اجرای عرضه سوخت را داشته باشند، انجام می شود، گفت: تامین و تولید بنزین به دلیل تکلیفی بودن قیمت، شرایط خاصی دارد که باعث مشکلات و مسائل پایه ای می شود که باید بنزین های مختلف و با کیفیت متفاوت توسط بخش خصوصی ارائه شود. همچنین باید فرهنگ سازی نیز صورت بگیرد تا بنزین با کیفیت های مختلف و متناسب با خودرو درخواست بدهند و به عنوان مثال برای پراید، درخواست بنزین سوپر نکنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه زیرساخت این فرهنگ سازی یعنی تغییر قیمت انجام نشد، قسمت پایین دستی فرآیند بنزین را به بخش خصوصی واگذار خواهند کرد؛ حمل، نگهداری، ارسال به جایگاه و عرضه بنزین به عهده شرکت هایی که صلاحیت لازم را داشته باشند. پیش از این، چنین اقداماتی توسط خود شرکت ملی پخش انجام می شد که هزینه آن نیز کلان بود به طوری که برای عرضه یک لیتر بنزین حدود 40 تومان هزینه می برد در حالی که می توان با قیمت ده تومان، همین وظایف را شرکت های خصوصی انجام دهند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری جایگاه داران کشور به اعتراض برخی جایگاه داران نسبت به بعضی از عوامل توزیع بخش خصوصی اشاره کرد و ابراز داشت: دلیل اصلی اعتراضات این بود، شرکت هایی وارد شدند که توانمندی عملیاتی برای این کار را نداشتند و خصایص لازم برای اجرای صفر تا صد این کار را در اختیار نداشتند.

مرتبط با این خبر

  • کمبود بنزین سوپر به دلیل تعمیرات پالایشگاه اراک بود

  • افزایش قیمت بنزین جامعه را ملتهب می کند

  • باید کار در حوزه بنزین را به بخش خصوصی واگذار کنیم

  • حذف سوخت های فسیلی در اولویت دولت

  • کارت سوخت و کارت بانکی تجمیع شود!

  • افزایش قیمت سوخت به شرط افزایش درآمد مردم

  • مصرف بنزین به 96 میلیون لیتر در روز رسید

  • واگذاری زنجیره ی سوخت به بخش خصوصی بر برندینگ ارجحیّت دارد

  • مدیریت مصرف سوخت با کارت شخصی میسر نیست

  • افزایش نرخ سوخت اجتناب ناپذیر است/ دولتمردان فکری به حال درآمد مردم کنند