صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

کارشناس خودرو با اشاره به صنعت خودروسازی ایران، بیان کرد: نمی توان در این صنعت بدون توسعه و به طور ناگهانی، به سطح استاندارد مطلوب رسید. متاسفانه نگاه موسسه استاندارد، نگاه کاملا جزیره ای است و این نگاه مبتنی بر توسعه نیست.

برنامه «مناظره» رادیو گفت و گو با موضوع عقب نشینی از استاندارد های جدید خودرو ، با حضور حسین کریمی سنجلی کارشناس خودرو و کارشناس امور اقتصادی به روی آنتن رفت.

حسین کریمی در آغاز با بیا اینکه در مفاهیم حوزه استاندارد مشکلات زیادی داریم، گفت: وقتی برای مردم تشریح می شود، باید خودروسازی، 85 بند استاندارد را رعایت کند، فکر می کنیم، لزوما، شرایط خرید خودرو را برای یک خریدار مطلوب می کند و مردم از خرید خودرویی که قیمت و کیفیت مناسبی دارد، راضی هستند و لذت می برند.

وی تصریح کرد: یک مفهوم اساسی و زیرساختی که در تمام فرآیندهای صنعتی و اقتصادی و حتی اجتماعی تحت عنوان توسعه وجود دارد. استاندارد، توسعه را به وجود نمی آورد بلکه نتیجه توسعه، استاندارد می شود؛ در واقع استانداردها پیامد توسعه هستند.

وی با اشاره به صنعت خودروسازی ایران، عنوان کرد: نمی توان در این صنعت بدون توسعه و به طور ناگهانی، به سطح استاندارد مطلوب رسید. سازمان استاندارد مدعی است از سال 91 ابلاغ کردند که استانداردهای 85 گانه باید از ابتدای سال 97 اجرا شود اما سوال این است چه اتفاقی در صنعت خودروسازی ایران از نظر توسعه افتاده است که استانداردهای 85 گانه اروپا را اجرا کنیم.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: اروپایی ها در یک دهه اخیر در کنار توسعه صنعت خودروسازی، به این نتیجه رسیدند به لحاظ اقتصادی، پلت فرم و کیفیت، باید از استانداردهای بالاتری برخوردار باشد یعنی توسعه یافتگی زیربنا و زیرساخت استاندارد کردن صنعت خودرو است. این استانداردها 85 بند هستند که لزوما نباید همه آن بندها در یک خودرو وجود داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سه بند از استانداردهای زیست محیطی در صنعت خودرو، عنوان کرد: اروپایی آن 85 استاندارد را در کنار این سه استاندارد مربوط به محیط زیست از سال 2014 همزمان با هم اجباری کردند یعنی خودروهای جدیدی که از خط تولید شرکت های اروپایی خارج می شوند باید این استانداردها را داشته باشند اما خودروهایی که قبلا تولید شده بودند نیازی به داشتن این استانداردهای جدید را ندارند.

کریمی بیان کرد: موسسه استاندارد جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به این نکته که محصولات جاری و محصولات جدید با هم متفاوت هستند، استانداردهای 85 گانه را اجباری کرد. وقتی خودرویی مانند پژوه 405 قرار باشد استانداردهای جدید را روی آن اعمال کنند، دیگر این خودرو، 405 نخواهد بود زیرا پلت فرم و ساختار موتوری آن باید تغییر کند. این نشان می دهد متاسفانه نگاه موسسه استاندارد، نگاه کاملا جزیره ای است و این نگاه مبتنی بر توسعه نیست.

مرتبط با این خبر

  • دور زدن قانون با رانت برای واردات خودرو

  • حمایت قوی دولت در صنعت خودروسازی مانع تحقیق و تفحص از این صنعت است