صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

یک مقام مسئول در دانشگاه فرهنگیان نگاه بلندمدت به طرح خرید خدمات آموزشی را خطای فاحش و استراتژیک آموزش وپرورش دانست وافزود: آموزش وپرورش از سال98، حداقل 10درصد دانش آموزان را زیرپوشش این طرح برده است که خطری اساسی است.

حجت الله بنیادی سابقه خرید خدمات آموزشی را ناظر بر سه دهه گذشته دانست و افزود: «آموزش و پرورش در آن زمان نسبت به تامین نیروی انسانی شایسته دچار ضعف و چالش بود و در راه پر نمودن کلاس ها مجبور شد از حق التدریس آزاد، نیروهای شرکتی و آموزش یاران نهضت استفاده نماید. »

وی در برنامه مناظره گفت: «تعداد این افراد بعد از چند سال به آمار قابل ملاحظه ای می رسید و مطالبه جمعی و موثر اتفاق می افتاد و ضمن حمایت نمایندگان مجلس، این افراد در چند مرحله در آموزش و پرورش استخدام شدند.»

بنیادی ادامه داد: «به جرأت می توان گفت بر مبنای آمار مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش این افراد بیش از 50 درصد نیروهای کنونی را شامل می شدند.»

وی این روند را سوء مدیریتی برای تامین معلم شایسته از سوی آموزش و پرورش خواند و تصریح کرد: «وقتی از معلم شایسته سخن می گوییم، یعنی فردی را برای آماده به کار بودن تربیت کنیم ولی این تدبیر در آموزش و پرورش اتفاق نیفتاد.»

بنیادی به رادیو گفت وگو گفت: «در سال 91 با اجرای نا صحیح سند تحول این وضعیت شکلی حاد به خود گرفت و آموزش و پرورش با اجرای عجولانه و اضافه شدن پایه ششم به دوره ابتدایی، با کمبود شدید نیرو در پایه ششم و دوره ابتدایی با همین مشکل مواجه شدیم.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه آموزش و پرورش برای تامین نیروی انسانی به راه های نا صحیح دیگری متوصل شد، خاطرنشان ساخت: «یکی از این راه ها، اجبار دبیران متوسطه برای اشتغال در دوره ابتدایی بود که تبعات بسیاری نظیر آسیب دیدن درسی دانش آموزان داشت.»

بنیادی با اعلام اینکه ضعف مدیریتی بار دیگر در سال 93 نیز رخ داد، یادآور شد: «وزیر وقت در آن زمان تنها راهکار به کار بسته را مبنی بر خرید خدمات آموزشی پیاده سازی کرد و با مجوز مجلس این کار را آغاز کردند.»

وی با اشاره به ساختار نظام آموزش و پرورش در نظام پرداخت گفت: «مدیران دولتی اجازه ندارند از نظر قانونی پولی دریافت کنند و به معلم پرداخت نمایند ولی مدارس غیر دولتی این جایگاه را داشتند که چنین قراردادی امضا کنند.»

بنیادی در رادیو گفت و گو ادامه داد: «اگر دولت به ازای دو دانش آموز دو میلیون تومان اختصاص دهد، فرد موسس برای اخذ یک معلم از جیب خود مبلغی را اضافه نمی کند و این مسئله از ضعف ها و چالش اساسی طرح خرید خدمات آموزشی است.»

این مقام مسئول در دانشگاه فرهنگیان پیاده سازی نظام خرید خدمات آموزشی را منتج به چالش اساسی تا سال 97 برشمرد و افزود: «معلمان که مشمول این طرح بودند تجمعات و مشکلاتی در مدارس ایجاد کردند و خدمات آموزشی آن ها بسیار نازل بود؛ همچنین ساز و کاری برای شایستگی سنجش این معلمان وجود نداشت.»

بنیادی نبود نظام پرداخت مناسب و ابهام بیمه ای و آینده شغلی را از دیگر مشکلات طرح خرید خدمات آموزشی دانست و گفت: «این وضعیت در بودجه 97 حادتر شد و دولت با نگاهی بلند مدت به این طرح نگریسته است.»

وی افزود: «در بودجه تکلیف شده است که آموزش و پرورش از سال 98، حداقل 10 درصد دانش آموزان را زیر پوشش این طرح ببرد؛ که خطری اساسی برای آموزش و پرورش است.»

بنیادی با طرح پرسشی ادامه داد: «در کدام پژوهش ثابت کرده ایم طرح خرید خدمات آموزشی در بلند مدت به نفع کشور است و کیفیت، رضایتمندی و شایسته سالاری معلمان را بررسی کردیم؟!»

وی خاطرنشان ساخت: «نگاه بلند مدت به طرح خرید خدمات یک خطای بسیار فاحش و استراتژیک برای آموزش و پرورش و آینده کشور است.»

همچنین سیدحیدر آذرکسب، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در رادیو گفت و گو تامین و تربیت نیروی انسانی را از ارکان مهم آموزش و پرورش دانست و گفت: «خرید خدمات آموزشی زیر مجموعه نیروی انسانی است و آموزش و پرورش بیشترین تاثیر را در این حوزه داراست.»

وی با بیان این مطلب افزود: «در ده های گذشته انقلاب، با توجه به ضروریات و سلایق به نوعی با نهادهای تربیت کننده نیروی انسانی برخورد شده تا تاسیس دانشگاه فرهنگیان برای تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش که یکی از جلوه های تامین این نیروی انسانی، طرح خرید خدمات آموزشی است.»

آذرکسب با اعلام اینکه همه کشورها برای تامین نیروی انسانی خود برنامه ای خاص را دنبال می کنند، تصریح کرد: «برای دسترسی به اهداف سند تحول بنیادین، همه طرح و برنامه ها باید زیر مجموعه ای از طرح تحول بنیادین باشد.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در مصاحبه با رادیو گفت وگو تعابیر و تفاسیر از طرح خرید خدمات آموزشی را با تامین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش ناهماهنگ دانست و خاطرنشان ساخت: «اگر قرار است معلمی را به هر نوعی در آموزش و پرورش به خدمت بگیریم، کیفیت کار او باید در آینده مشخص باشد و بدانیم چه آمادگی هایی را کسب کرده تا بتواند در دراز مدت در نظام تعلیم و تربیت اثرگذار باشد.»

مرتبط با این خبر

  • نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در ایران 20 درصد است

  • طرح خرید خدمات آموزشی موجب گسترش خشونت در مدارس می شود

  • مناظره علمی طرح خرید خدمات آموزشی را بررسی می نماید

  • واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی با قانون اساسی منافات دارد

  • واکاوی معمای بیکاری فارغ التحصیلان در مناظره اقتصادی

  • شهرداری نگاه درآمدزایی به حوزه فرهنگ و ورزش را کنار بگذارد

  • انتقادها به تجاری سازی و برون سپاری فضاهای ورزشی

  • اما و اگرها درباره اجرای طرح خرید خدمات آموزشی در مدارس

  • کاهش چشمگیر قاچاق پوشاک و لوازم خانگی در سال 97

  • دلایل روی آوردن آموزش و پرورش به جذب نیروهای شرکتی و خرید خدمت آموزشی