صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

بنیادی گفت: ممکن است 5 درصد افراد استخدامی غیرشایسته باشند و همین منزلت بقیه معلمان و سلامت دانش آموزان را تهدید می کند و موجب گسترش خشونت و مسائل حاشیه ای در مدارس خواهند شد.

برنامه" مناظره " رادیو گفت و گو با موضوع طرح خرید خدمات آموزشی با حضور دکتر معصومه ابراهیمی کارشناس ارزیابی عملکرد سابق و مدیر یکی از دبیرستان های شهر تهران، دکتر حجت الله بنیادی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و از مسئولان این دانشگاه، دکتر سید حیدر آذرکسب عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و دانشگاه فرهنگیان، دکتر مجید سماواتی استاد دانشگاه فرهنگیان و از کارمندان هسته گزینش شهر تهران و دکتر حمید طریفی حسینی کارشناس آموزش و پرورش به روی آنتن رفت.

دکتر ابراهیمی در ابتدای این مناظره با اشاره به تعریفی از طرح خرید خدمات آموزشی گفت: طرح خرید خدمات آموزشی طرحی است که برای جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش ارائه شده و با مشکلات، مزیت ها و محاسنی همراه است.

وی افزود: پذیرش آسان این طرح موجب مشکلاتی از جمله زیر سوال رفتن کیفیت خدمات آموزشی خواهد شد. معتقدم ضمن اینکه باید تعریف درستی از این طرح ارائه شود، باید برای افرادی هم که شامل این طرح می شوند گزینش های دقیقی صورت گیرد و قوانینی برای آن اعمال شود تا کمبودها را جبران نماید.

در ادامه دکتر بنیادی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: شاید دلیل روی آوردن آموزش و پرورش به این طرح، کمبود نیروی انسانی و ضعف در برنامه ریزی برای تأمین نیروی انسانی در کوتاه مدت و بلند مدت بوده که طی سه دهه قبل این تجربه را چندین بار تکرار کرده است.

وی با اشاره به بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان در سال 1386 بیان کرد: در آن سال بحث تربیت معلم تضعیف گشت، به شدت از تعداد مراکز تربیت معلم نیز کاسته شد و راهکارهای ناصحیح مانند جذب حق التدریس آزاد و نیروهای شرکتی مطرح گردید که در نهایت منجر به بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان شد.

بنیادی گفت: در سال 1393 بحران کمبود شدید معلم، مدیران آموزش و پرورش را بر آن داشت که به دنبال راهکار دیگری باشند. این راهکار منجر به اجازه ای از مجلس شد تا آموزش و پرورش در مواردی که مدارس دولتی ظرفیت لازم را برای تأمین نیاز دانش آموزان ندارد بتواند از ظرفیت بخش خصوصی استفاده نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: این طرح در کوتاه مدت برای رفع کمبود معلم پیش بینی نشده خوب بود اما در نگاه بلند مدت اگر آموزش و پرورش برنامه ریزی داشت هم اکنون با مشکل کمبود معلم مواجه نبود.

وی گفت: طرح خرید خدمات آموزشی هنوز به صورت مکتوب و مستند هیچ جا رسماً اعلام نشده و نگاه بلند مدت به این طرح به معنای زیرسوال بردن و بی اعتبار کردن نظام تربیت معلم و نظام تأمین منابع انسانی کشور بوده و متأثر از سلیقه وقت مدیران و نگاه های دولتی و تقاضاهای استخدامی انباشته شده مطرح شده است.

بنیادی با اشاره به تهدیدات این طرح گفت: در بلند مدت به افراد این طرح افزوده می شود و متقاضیان استخدام خواهند شد. ممکن است در میان آنها، افراد شایسته ای هم وجود داشته باشد اما ممکن است 5 درصد افراد هم غیرشایسته باشند و همین منزلت بقیه معلمان و سلامت دانش آموزان را تهدید می کند و موجب گسترش خشونت و مسائل حاشیه ای در مدارس خواهند شد.

همچنین در ادامه دکتر آذرکسب گفت: تأمین نیروی انسانی یا معلم برای آموزش و پرورش مهم ترین جنبه این طرح است. هم اکنون طرح خرید خدمات آموزشی به صورت مکتوب که همه زوایا را تبیین کرده باشد در دسترس نیست و فقط گفته هایی از مسئولان آموزش و پرورش در این باره وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اضافه کرد: ابعاد و زوایای گسترده ای در رابطه با نحوه انتخاب معلمان، آماده سازی و آموزش آنها، آشنا شدن با فنون معلمی و حتی سنجش صلاحیت های آنان مطرح است اما هنوز به آن ها اشاره نشده است.

آذرکسب عنوان کرد: این طرح یک مشکل اساسی داشت و آن، بودجه ای بود که به آن اختصاص داده می شد. گفته بودند سرانه هر دانش آموز 4 میلیون تومان است اما پیشنهاد شد که دولت برای هر دانش آموزی که در قالب این طرح قرار می گیرد یک میلیون هزینه کند. تفاوت این مبلغ بر کیفیت آموزشی بسیار اثرگذار خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به اصل 44 قانون اساسی مبنی بر مکلف بودن دولت به فراهم کردن امکان تحصیل رایگان برای کلیه فرزندان این کشور گفت: چرا باید بین دانش آموزی که در مدرسه دولتی شهری با سرانه 4 میلیون تومان تحصیل می کند با دانش آموز روستایی که در قالب طرح خرید خدمات آموزشی با سرانه یک میلیون تومان در سال تحصیل می کند، تبعیض قائل شویم؟

وی تصریح کرد: به جای تصویب و اجرای طرح خرید خدمات آموزشی بهتر است طرحی در رابطه با ارتقای بهره وری و استفاده از منابع آموزشی در مناطق مختلف آموزشی ارائه نماییم تا بودجه بهتری به پوشش دانش آموزان مناطق کم برخوردار و روستایی اختصاص دهیم.

در ادامه این مناظره علمی، دکتر سماواتی مطرح کرد: بحث بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش پاشنه آشیل آموزش و پرورش و دولت است. در پنج سال گذشته به هر دلیلی شاید بیش از 150 هزار نیروی بازنشسته داشتیم و از طرفی دانشگاه فرهنگیان هم ظرفیت واقعی خود را به کار نگرفت و با این وضعیت این بحران بیشتر تشدید شده است.

استاد دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش باید به سرعت تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی اضافه کند و به رقم 50 هزار نیرو برساند افزود: در غیراین صورت بحران کمبود نیروی انسانی در سال 1399 قطعا تشدید خواهد شد.

سماواتی متذکر شد: تعداد دانشگاه فرهنگیان در گذشته بیش از 400 مرکز بود. در سال 1391 به یک چهارم ظرفیت کاهش یافت و بعد از شش سال هنوز همان 100 مرکز است. به عبارتی ظرفیت فیزیکی دانشگاه فرهنگیان اجازه جذب حداکثر 60 هزار دانشجو را نخواهد داد.

وی در ادامه مطلب، گفت: سازمان اداری و استخدامی باید مجوز استخدام صادر کند این سازمان در سال تحصیلی جاری خلاف قانون نوع استخدام را تغییر داد و چالش هایی را ایجاد کرد.

دکتر طریفی حسینی چالش اصلی نظام آموزش و پرورش فعلی را حاکمیت یک نگاه اقتصادی، اداری و صورت گرای کمّی به امر تربیت دانست و گفت: به جای اینکه نگاه تربیتی و فرهنگی به اداره امور آموزشی داشته باشیم متاسفانه غلبه نگاه اداری و اقتصادی به این مسئله باعث شده پدیده های تربیتی را نیز مانند دیگر پدیده های اقتصادی تبیین کنیم.

کارشناس آموزش و پرورش با انتقاد از اینکه طرح خرید خدمات آموزشی هیچ گونه هدف تربیتی ندارد افزود: سیستم آموزش و پرورش به لبه پرتگاهی رسیده که برای ادامه حیات خود دچار چالش است. به گفته مسئولان آموزش و پرورش فلسفه این طرح، ماده 25 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر گسترش سهم بخش خصوصی در اقتصاد است اما سوال اینجاست که کجای این موضوع توجیه تربیتی دارد؟

مرتبط با این خبر

  • تولید برق از زباله مشکلات زیست محیطی ایجاد می کند

  • وزارت بازرگانی هرچه سریعتر باید تفکیک شود

  • تولید آب استاندارد کشاورزی از شیرابه های کهریزک

  • هدف دولت از لایحه تولید برق از زباله، جذب سرمایه گذار است

  • موانع و راهکارهای اجرایی شدن طرح جامع پسماند در تهران

  • کار ستادی آموزش و پرورش برای تحقق تربیت یکپارچه

  • مدارس فرصت برقراری ارتباط با محیط اطراف را ندارند

  • هنوز پای سند تحول به مدرسه نرسیده است!

  • تعارض فکری در افراد حاصل تربیت متناقض در نهادهای مختلف است

  • عملکرد جزیره ای دولت، بلای جان کشور است