صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

استاد دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد : وقتی مردم پیش از تحویل گرفتن خودرو پول آن را پرداخت می کنند خودروساز دلیلی برای ارتقای فنی کار خود ندارد و با روند قبلی به کار خود ادامه می دهد.

برنامه " مناظره " با موضوع بررسی زیرساخت ها و راهکارهای مناسب برای ایجاد دانشگاه های نسل سوم با حضور مسعود شفیعی، استاد تمام دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رئیس جمعیت پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه و رئیس اسبق دانشگاه فنی حرفه ای و دانشگاه علمی کاربردی روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

در ابتدای برنامه مناظره رادیو گفت و گو ، مسعود شفیعی ، دانشگاه کارآفرین را یک دانشگاه پاسخگو و نوآور معرفی کرد و گفت : رکن اصلی این دانشگاه پاسخگویی به نیازهای بازار است یعنی بتواند نیروهایی تربیت می کند که در بازار و در جامعه جایگاه داشته و کارهای مفید انجام دهند.

وی افزود : پژوهش هایی که در قالب رساله ها و پایان نامه ها انجام می شود باید کاربردی و برای اقتصاد و جامعه از آن استفاده شود.

استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، محور اصلی دانشگاه کارآفرین را در ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و اظهار کرد : دانشگاهی می تواند کارآفرین باشد که ارتباط خوبی با صنعت داشته باشد و کارها و پژوهش های آن در صنعت استفاده شود.

شفیعی با بیان اینکه دانشگاه ها دانشجو و تحقیقات تولید می کنند ، عنوان کرد : فارغ التحصیلان فعلی بدون مهارت هستند که برای ورود به صنعت نیاز به آموزش دارند اما مشخص نیست مسئولیت این آموزش بر عهده دانشگاه است یا صنعت.

وی ادامه داد : از سوی دیگر بیشتر اساتید تاکید دارند که پایان نامه و رساله ها بر اساس علم روز و مرزهای دانش باشد ، در حالی که بیشتر صنایع ما صاحب فناوری نیستند و ممکن است این نتایج مورد استفاده آنها نباشد .

رئیس جمعیت پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه با تاکید بر اینکه برخی از پایان نامه ها و پژوهش ها باید برای رفع نیاز بازار و صنعت باشد ، بیان کرد : یکی از کارهایی که دانشگاه کارآفرین باید انجام دهد تعریف پروژه ها و پایان نامه هایی است که نیازهای جامعه را برآورده کند .

شفیعی خاطرنشان کرد : صنعت باید نیازهای علمی خود برای آینده و این که چگونه می تواند صاحب فناوری شده و برای رسیدن به این هدف از دانشگاه بهره ببرد را بررسی کند. برای این کار باید سیلابس دروس تغییر کند و دروسی مانند کسب و کار ، اقتصاد مهندسی ، روابط عمومی ، کارآفرینی و نوآوری در سرفصل قرار بگیرد.

وی در ادامه برنامه مناظره رادیو گفت و گو به مدل دانشگاه های کارآفرین در کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت : این کشورها بر اساس نیازی که در صنعت و اقتصاد وجود داشته است تصمیم به ایجاد این دانشگاه ها گرفته اند و برای رسیدن به نتایج مطلوب ماموریت ها را تغییر داده اند.

رئیس اسبق دانشگاه فنی حرفه ای تصریح کرد : باید پاسخ این سوال را بیابیم که آیا ما در مقوله دانشگاه کارآفرین در حال کپی سازی هستیم یا واقعا زیرساخت ها را آماده کرده ایم؟ شاید به همین دلیل است که در چندسال گذشته در مسائلی مانند پارک های رشد و استارت آپ ها و ... چندان موفق نبوده ایم. به عنوان مثال دانشکده خودرو در دانشگاه علم وصنعت تاسیس شده است اما آیا می توان ادعا کرد عملکرد این دانشکده از زمان تاسیس توانسته در ارتقای خودرو ملی قدم بردارد؟تا زمانی که مردم پول خرید خودرو را به صورت پیش پرداخت واریز می کنند خودروساز چه نیازی به علم دانشگاه دارد؟

شفیعی خاطرنشان کرد : ما باید در مدل توسعه ای کشور به دانشگاه کارآفرین می رسیدیم تا ماموریت هرشخص هم مشخص باشد و در حال حاضر باید مطالب را از کشورهای پیشرفته دریافت و بومی سازی کنیم.

مرتبط با این خبر

  • الگوی "مسکن ویژه" برای خانه دار شدن مردم

  • گره کور همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران

  • نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش باید تغییر کند

  • میزان تحقق اهداف سند تحول سنجیده نمی شود

  • تحلیل معیارهای سند تحول برای سنجش کارآمدی و ناکارآمدی آموزش و پرورش

  • دولت از ورود به بازار مسکن چه هدفی را دنبال می کند!...

  • آنها که با لابی مانع دریافت مالیات شدند حالا کجا هستند؟

  • آیا طرح ملی مسکن می تواند از التهابات بازار بکاهد؟

  • دانشگاه نسل سوم راهکار کوچک شدن دولت است

  • مدیران و مسئولان بی تخصص، صنعتی باقی نگذاشته اند