صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

زاهدی عنوان کرد : وظیفه سنگینی بر دوش آموزش و پرورش قرار دارد اما این نهاد با تکیه بر سند تحول بنیادین می تواند به نقطه آرمانی در علم و فناری که رسیدن به مرجعیت علمی است ، دست پیدا کند.

برنامه " مناظره " با موضوع مشارکت جویی و مشارکت پذیری در آموزش و پرورش با حضور پانته آ دری ، معاون متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران ، نادیا دواری ، معاون آموزش ابتدایی شهر تهران و ارتباط تلفنی با محمد مهدی زاهدی ، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

نادیا دواری در آغاز با بیان اینکه ارکان تربیت که در سند تحول بنیادین مطرح شده باید مورد توجه قرار گیرد ، عنوان کرد : ارکان تربیتی همان مولفه ها و عوامل موثری است که در فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفته اند.

وی ادامه داد : در این سند به چهار رکن خانواده ، دولت ، رسانه ها و نهادهای مردمی اشاره می شود که اگر از دید این ارکان به موضوع نگاه کنیم ، مشارکت معنای وسیع تری پیدا می کند و به عنوان یک ماموریت و وظیفه تعریف شده تجلی پیدا می کند.

معاون آموزش ابتدایی شهر تهران ، مشکل اصلی آموزش و پرورش را در نزول جایگاه و منزلت آن در جامعه دانست و اظهار کرد : ویژگی های آموزش و پرورش ، شان و جایگاه آن به جایی رسیده است که در موضع انفعال قرار گرفته است و از بلندای ارزش و اهمیت پایین آمده است. این موضوع سبب می شود مشارکت به نوعی مداخله کردن معنا شود.

دواری گفت : اگر این موضوع که آموزش و پرورش ،تخصصی ترین بخشی است که به تربیت و آموزش افراد توجه می کند را به رسمیت بشناسیم باید بپذیریم آموزش و پرورش برنامه ای تدوین کند و ساز وکارهای استفاده از زمینه ها و فرصت مشارکت بیرونی و درونی تامین شود.

در ادامه برنامه مناظره ، محمد مهدی زاهدی با بیان اینکه مشارکت جویی و مشارکت پذیری عام است ، عنوان کرد : بررسی این موضوع از دو زاویه بیرون و درون آموزش و پرورش باید صورت بگیرد .به عبارت دیگر باید دید آموزش و پرورش تا چه میزان در رشد و توسعه کشور سهم دارد و چگونه نهادهای خارج از آن مانند مجلس ،سایر وزارتخانه ها و سازمان هایی مانند سپاه و صدا و سیما می توانند به آموزش و پرورش کمک کنند.

وی سند تحول بنیادین را یک سند محکم ، استوار و پر محتوا خواند و بیان کرد : این سند تربیت نسلی را ترسیم کرده است که به حیات طیبه متصل شود. از این رو نهاد آموزش و پرورش می تواند با تکیه بر این سند در مسیر خود حرکت کند.

عضو کمیسیون آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت و گو خاطرنشان کرد : برای توسعه ، پیشرفت و تعالی کشور و رسیدن به اهداف دراز مدت ، وظیفه سنگینی بر دوش آموزش و پرورش قرار دارد تا به نقطه آرمانی در علم و فناوری که رسیدن به مرجعیت علمی است ، دست پیدا کنیم.

در بخش دیگری از برنامه مناظره رادیو گفت و گو ، پانته آ دری خاطر نشان کرد : مشارکت شامل همیاری دستگاه های بیرونی به عنوان عوامل سهیم ، موثر و شرکای امر تربیت است که هم سند به صراحت به وظایف آنها اشاره کرده و هم شورای عالی آموزش و پرورش آنها را برشمرده است.

وی اضافه کرد :همچنین مشارکت به مولفه های درونی در آموزش و پرورش نیاز دارد تا بتوان خواسته های به حق و قانونی را از دستگاه های بیرونی نیز به درستی مطالبه کرد.

معاون متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد : مشارکت جویی و مشارکت پذیری آموختنی و اکتسابی است که در هیچ یک از نهادها و سازمان های کشور دیده نمی شود.

دری در ادامه عنوان کرد : در واحد آموزشی مدرسه ماتریسی از ارکان داخل مدرسه وجود دارد که رکن اصلی آن شورای معلمان ، انجمن اولیا و مربیان و شورای دانش آموزی است و برآیند آنها شورای مدرسه را تشکیل می دهد که همان رابطه مدیر ، معلمان ، دانش آموزان و اولیا با همه این عوامل است.

وی به موضوع انتصاب مدیران جدید در مدارس اشاره کرد و گفت : در مصاحبه مدیران به شدت بر مهارت های شخصیتی و بین فردی برای برقراری ارتباط و شبکه سازی تاکید شده است تا بتوان مدیران مشارکت پذیر و مشارکت جو انتصاب شوند.

دری با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان به عنوان محل اصلی تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش است ، اظهار کرد : معلم و مدیر تربیت شده در این دانشگاه باید مشارکت جویی را بیاموزند و معلمانی تربیت شوند که از روش تدریس مشارکتی استقبال کنند.

مرتبط با این خبر

  • عملکرد جزیره ای دولت، بلای جان کشور است

  • فروش کالا در سازمان اموال تملیکی خود کانالی برای قاچاق است

  • تربیت یکپارچه در آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین

  • ارز 4200؛ مسبب رسوب کالاها در گمرک

  • حاضرم گزارش خودروسازیها را به وزارت اطلاعات ارائه دهم!

  • سران سه قوه مجوز واگذاری کامل ایران خودرو و سایپا را صادر کردند

  • هدف دولت باید از خصوصی سازی صنعت خودرو مشخص شود

  • دولت باید سهم خود را از آموزش عمومی پرداخت کند

  • چالشها بر سر افزایش 400 هزار تومانی حقوق کارمندان

  • جلسات شورای عالی آموزش و پرورش تشریفاتی است