صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

الحسینی گفت : گرچه خانواده باید مشارکت فکری و مادی با مدرسه داشته باشد اما نباید از سهم دولت غافل شد. در واقع دولت باید سهم خود را از آموزش عمومی پرداخت کند.

برنامه " مناظره " با موضوع مشارکت جویی و مشارکت پذیری در آموزش و پرورش با حضور عباسعلی کامرانیان مهابادی ، نویسنده و پیشکسوت حوزه آموزش و پرورش و پژوهشگر علوم قرآنی و حسن الحسینی ، مشاور معاون وزیر و معاون سابق وزارت آموزش و پرورش روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

در ابتدای برنامه ماظره رادیو گفت و گو ، حسن الحسینی با ابراز تاسف از اینکه تعریف فعلی از مشارکت بدترین نوع تعریف است ، اظهار کرد : مشارکت تنها به بعد مالی و پرداخت وجوهی که مدرسه برای حیات خود نیاز دارد محدود شده است .

وی به بیان تعریف درست از مشارکت پرداخت و افزود : مدرسه باید محل تلاقی سه اراده خانواده ، دانش آموز و اولیای مدرسه یا دولت باشد. یعنی اگر برآیند فکری این سه ضلع فراهم شود مشارکت حقیقی در مدارس ایجاد خواهد شد.

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد : گرچه خانواده باید مشارکت فکری و مادی با مدرسه داشته باشد اما نباید از سهم دولت غافل شد و بار مدرسه را بر دوش خانواده انداخت . در واقع دولت باید سهم خود را از آموزش عمومی پرداخت کند.

الحسینی با بیان اینکه دراکثر کشورها آموزش رایگان تضمین می شود ، تاکید کرد : ما نباید در این شرایط سخت اقتصادی جامعه تعریف مشارکت را به خانواده ها معطوف کنیم.

وی در ادامه برنامه مناظره رادیو گفت و گو ، اظهار کرد : هدف غایی آموزش و پرورش تعلیم ، تربیت و امانتداری است که برای موضوع به امکانات پایه نیاز دارد که طبیعتا دولت باید آن را تامین کند.

مشاور معاون وزیر تاکید کرد : آموزش و پرورش به امکانات مکمل نیز نیاز دارد که به وسیله آن مداخلات موثر سامان یافته سایر دستگاه ها و خانواده ها را الزامی کند. اگر این اقدامات درست جهت دهی شود پیش برنده و اگر جهت دهی نا درست باشد بازدارنده خواهد بود.

در ادامه برنامه مناظره ، عباسعلی کامرانیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در تدوین سند تحول مبانی قرآن و اسلام در نظر گرفته شده است ، تشریح کرد : نظر قرآن درباره مشارکت در آیه " تعاونو البر و التقوی " مطرح شده است اما از زاویه مشارکت های آموزش و پرورش مقدماتی نیاز است که هنوز فراهم نشده است.

وی با تاکید بر اینکه مجریان باید تعریف مشترک و جامعی از مشارکت داشته باشند ، اظهار کرد : از آنجایی که تعاریف متفاوتی از مشارکت وجود دارد ، راهکارها و اقدامات افراد با توجه به برداشت های مختلفی که وجود دارد ، متفاوت است. به عنوان مثال یک مدیر ، مشارکت را کمک مالی والدین می داند و مدیر دیگر جلب نظر برایش مهم است.

نویسنده و پیشکسوت حوزه آموزش و پرورش ، با انتقاد از عدم تربیت نیروی موثر در این حوزه گفت : علاوم بر عدم وجود نگاه مشترک به مشارکت ، مجریان توانمند که بتوانند مشارکت را اجرا کنند تربیت نکرده ایم.

کامرانیان با بیان اینکه فرهنگ مشارکت را در جامعه نهادینه نکرده ایم ، اظهار کرد : رسانه ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی مرتبط نیز بر روی این موضوع کار نکرده اند ، از این رو نمی توان تمام مشکلات را بر گردن مدیران آموزشی انداخت.

وی در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو خاطر نشان کرد : دریک سازمان ، خانواده یا اداره میزان موفقیت یا شکست با مسئولیت افراد نسبت مستقیم دارد یعنی برای اینکه در مشارکت موفق شویم افرادی که مسئولیت بیشتری دارند باید کار خود را به درستی انجام داده اند.

مرتبط با این خبر

  • عملکرد جزیره ای دولت، بلای جان کشور است

  • فروش کالا در سازمان اموال تملیکی خود کانالی برای قاچاق است

  • تربیت یکپارچه در آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین

  • ارز 4200؛ مسبب رسوب کالاها در گمرک

  • حاضرم گزارش خودروسازیها را به وزارت اطلاعات ارائه دهم!

  • سران سه قوه مجوز واگذاری کامل ایران خودرو و سایپا را صادر کردند

  • هدف دولت باید از خصوصی سازی صنعت خودرو مشخص شود

  • مرجعیت علمی با اجرای سند تحول محقق می شود

  • چالشها بر سر افزایش 400 هزار تومانی حقوق کارمندان

  • جلسات شورای عالی آموزش و پرورش تشریفاتی است