صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

خسروآبادی گفت : مشکل اساسی در نظام آموزشی ، انتظارات بی جای والدین از مدارس است به طوری که خانواده ها ، آموزش و پرورش و مدرسه را تنها عامل موثر در ارتقای کیفیت دانش آموزان می دانند.

برنامه " مناظره " با موضوع کیفیت بخشی آموزش و پرورش با حضور عباس خسروآبادی ، مدرس دانشگاه فرهنگیان و معاون آموزش ابتدایی یکی از مناطق تهران روانه آنتن رادیو گفت وگو شد.

عباس خسروآبادی لازمه کیفیت بخشی را در ساماندهی نیروی انسانی ، محتوای کتب درسی ، امکانات مدارس و ارتباط بین حوزه های آموزشی دانشگاه ها و مدارس دانست و عنوان کرد : باید خروجی آموزش و پرورش که حاصل یک دوره آموزشی 12 سال است را مورد بررسی قرار دهیم تا میزان تطابق آن با انتظارات را تشخیص دهیم.

وی با بیان اینکه راهکار رسیدن به کیفیت آموزشی ، اصلاح زیرساخت هاست ، اظهار کرد : نخستین زیر ساخت مورد نیاز ، نیروی انسانی است . این در حالی است که تا سال 1400 نزدیک به 300هزار معلم از آموزش و پرورش خارج می شوند و مشخص نیست این کمبود نیروی انسانی چگونه جبران خواهد شد. بنابراین با توجه به شرایط فعلی آموزش و پرورش ، محتوای درسی و وضعیت معلم ها ، رسیدن به افق 1404 بعید به نظر می رسد .

مدرس دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از برنامه مناظره رادیو گفت و گو بیان کرد : در برخی از مناطق، کمبود نیروی آموزشی با افراد بازنشسته پر شده است گرچه این افراد نیروهای خبره هستند اما تنها می توانند 14 ساعت در کلاس حضور داشته باشد . در حالی که یک کلاس 25 ساعت است و مدیر ناچار است مابقی ساعت درس را با نیروی دوم تامین کند . سوال اینجاست آیا می توان برای یک کلاس دو معلم استفاده کرد ؟

خسرو آبادی به طرح خوشه ای مدارس اشاره کرد و گفت : دانش آموزان دوره ابتدایی را با سیستم ارزشیابی توصیفی و یک معلم می گذرانند و به مقاطع بالاتر می آیند و به صورت ناگهانی با تعداد زیادی معلم و رفتار و عملکرد متفاوت روبرو می شوند .از این رو توصیه ما به مدارس این است که دو یا سه کلاس همپایه را به صورت خوشه ای اداره کنند تا دانش آموزان برای ورود به مقطع متوسطه آمادگی پیدا کنند.

این کارشناس آموزشی خاطر نشان کرد : کیفی شدن دانش آموز تنها به معلم بستگی ندارد . زمانی که دانش آموز در یک واحد آموزشی مشغول یادگیری است در چارچوب برنامه آموزشی خود عمل می کند ، البته این برنامه با توجه به شرایط مدرسه دچار تغییر می شود اما آنچه که سبب تثبیت آموخته های دانش آموز می شود تمرین و انجام تکالیفی است که در خانه و با کمک خانواده صورت می گیرد.

خسرو آبادی اضافه کرد : متاسفانه خانواده ها، آموزش و پرورش و مدرسه را تنها عامل موثر در ارتقای کیفیت دانش آموزان می دانند و علیرغم نقش تاثیرگذار خانواده ها در کیفی سازی آموزشی ، شاهد بی توجهی والدین به فرزندان محصل هستیم .

وی در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو تاکید کرد : مشکل اساسی در نظام آموزشی ، انتظارات بی جای والدین از مدارس است. در واقع چون در حال حاضر بیشتر خانواده ها تحصیلات دانشگاهی دارند خود را صاحب نظر می دانند ، در حالی که به دلیل محدودیت هایی که مدارس دارند نمی توان همه آرا را در تصمیم گیری ها تاثیر داد.

مرتبط با این خبر

  • زنگ مهر، امسال نیز با حضور رئیس جمهور نواخته می شود

  • سیستم آموزشی کشور نیازمند روش های جدید تدریس است

  • آموزش زبان روسی در مدارس ایران با چالش هایی مواجه است

  • همه مدارس باید به ابزار نمایش فیلم های آموزشی مجهز شوند

  • برنامه های پایگاه های تابستانه مدارس با محوریت شعار سال برگزار می شود

  • شخصیت انسان در دوران کودکی شکل می گیرد

  • معلمین باتجربه باید در مقطع دبستان تدریس کنند

  • خصوصی سازی مدارس زمانی پذیرفته است که اقتصاد مدرسه را مورد توجه قرار دهیم

  • امکانات ورزشی شهرها باید در اختیار مدارس قرار بگیرد

  • تصمیم وزیر جدید آموزش و پرورش فاجعه به بار می آورد!