صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

زندی مطرح کرد : در شهری که زیرساخت های حمل و نقل عمومی فراهم نیست ، اعطای مجوز ورود به محدوده ترافیکی برای کسانی که پول پرداخت می کنند صحیح نیست.

برنامه " مناظره " با موضوع ترافیک و طرحهای جدید ترافیکی با حضور مهندس مسعود زندی ، معاون مدیرکل و رئیس اداره محیط زیست تهران و رئیس سابق مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط زیست روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

مسعود زندی در ابتدا نسبت به عدم توجه به نظرات محیط زیست در اجرای طرح کاهش آلودگی گلایه کرد و گفت : علاوه بر اینکه نقطه نظرات سازمان محیط زیست به عنوان متولی کنترل آلودگی ، در اجرا در نظر گرفته نشده است ، عنوان طرح مورد نظر به دلیل در نظر گرفتن وجه ترافیکی ، صحیح نمی باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه اظهار نظر در خصوص این طرح باید مبتنی بر آمار و اطلاعات چند ساله باشد ، اظهار کرد : در سال گذشته و پیش از اجرای این طرح ، اقلیم ، موجب ایجاد وضعیت مطلوب در هوای تهران شد که در 20 سال اخیر بی سابقه بود بنابراین نمی توان امسال که نخستین سال اجرای طرح است را با سال گذشته که شرایط ویژه ای داشت مقایسه کرد.

رئیس اداره محیط زیست تهران ادامه داد : باید توجه داشت که در شهری که زیرساخت ها فراهم نیست ، اعطای مجوز ورود به طرح برای کسانی که پول پرداخت می کنند صحیح نیست.

زندی در بخش دیگری ازبرنامه مناظره رادیو گفت و گو عنوان کرد : از گذشته دور که موضوع کاهش آلودگی هوا مطرح بوده است، توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از مباحث اساسی تصمیم گیری ها درنظر گرفته می شد اما در سال های اخیر به این موضوع بی توجهی شده است.

وی توسعه حمل و نقل شهری را اولویت اجرای برنامه های ترافیکی دانست و اظهار کرد : افزایش راه های دسترسی در شهر مانند اتوبان صدر ، گرچه در روان سازی ترافیک در ابتدای احداث تاثیر گذار بوده اما در سال های اخیر شاهد افزایش ترافیک در این نواحی هستیم .

رئیس سابق مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط زیست اضافه کرد : اگر هزینه های راه سازی صرف توسعه مترو و اتوبوس های بخش حمل و نقل عمومی می‌شد نتیجه بهتری حاصل می‌شد. از سوی دیگر مردم رغبت بیشتری برای استفاده از حمل و نقل عمومی داشتند و در نهایت با حضور کمتر مردم ، کارایی طرح های ترافیکی افزایش می یافت.

زندی با انتقاد از تعلل در اجرای طرح های زیست محیطی گفت : در سال 93 طرح نصب فیلترهای جذب دوده بر روی اتوبوس ها مطرح شد اما پس از 5 سال تعداد خودروهای مجهز خیلی کم است. همچنین تعویض کاتالیست ها و فرآیند حذف خودروهای فرسوده به درستی اجرا نشده است اما طرح کنترل آلودگی هوا با تمام معایب در حال اجراست.

وی در پایان گفت : ظرفیت زیستی تهران جوابگوی این همه آلاینده نیست و هر زمان که طرح و برنامه جدید اجرا می شود تا سال بعد جمعیت و خودرو به میزان بالایی افزایش می یابد . بنابراین پیش از برنامه ریزی باید آمایش سرزمین در نظر گرفته شود و ظرفیت شهری مدنظر قرار گیرد .

مرتبط با این خبر

  • موافقت‌نامه آب و هوایی پاریس معاهده‌ای اقتصادی است نه محیط‌زیستی

  • تحقیقات در حوزه تغییر اقلیم هدفمند نیست

  • رتبه شانزدهم تراکم تهران در دنیا؛ نیاز به آب و هوا را محدود ساخته

  • وضعیت جوی امروز در منطقه زلزله زده کرمانشاه

  • برنامه مشارکت ملی برای سازگاری با شرایط تغییر اقلیم مغفول مانده است

  • ایران با پیوستن به موافقت‌نامه آب و هوایی پاریس متضرر خواهد شد

  • "طرح کنترل آلودگی هوا" مبنای علمی دارد؟

  • "آلاینده مرموز" در هیچ جای دنیا نداریم

  • توسعه دولت الکترونیک؛ راهکار کاهش آلایندگی هوا

  • پروژه فنی ایران و ژاپن برای رفع آلودگی هوای تهران +صوت