صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران مطرح کرد : نخستین گام برای کاهش آلودگی هوای تهران ، ساماندهی خودروهای دیزلی و تعیین تکلیف صنایع اطراف شهر است.

برنامه " مناظره " با موضوع آلودگی هوا در کلانشهرها و راههای کنترل آن با حضور دکتر منصور درجاتی ، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

منصور درجاتی در آغاز بر ضرورت توجه به اجزای سازنده آلودگی مانند آلاینده ها ، کثرت جمعیت ، تراکم رفت و آمد و عوامل موثر بر دمای هوا تاکید گرد و گفت : در فصولی از سال که تراکم خودروهای گازوئیل سوز زیاد است ، میزان آلاینده مونواکسید کربن در هوا افزایش می یابد . همچنین در شرایط کاهش دما ، به علت سنگینی لایه زیرین هوا ، انباشتی از آلاینده ها پدید می آید که جز با باران و باد شدید از بین نخواهد رفت.

وی افزود : در راستای درمان مشکل آلودگی هوا باید فکری برای تردد خودروهای گازوئیل سوز و چینش کارخانه ها در اطراف تهران که بیشترین آن در غرب و جنوب غرب متمرکز شده اند ، بیاندیشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران در خصوص خارج کردن خودروهای دیزلی فرسوده گفت : تا کنون در زمان های اضطرار که وضعیت آلودگی هوا خطرناک بوده است ، ممنوعیت تردد این خودروها ، به صورت مقطعی ، حتی در شب نیز اعمال شده است . این در حالی است که رسیدگی به این مسئله نیازمند یک سیاست بلند مدت است تا جایگزینی صورت گیرد.

درجاتی در ادامه برنامه مناظره رادیو گفت و گو عوامل موثر در برنامه های کنترل آلودگی هوای تهران را برشمرد و عنوان کرد : موضوع اول بحث جغرافیایی و اقلیمی تهران است. این شهر از نظر شهرسازی و معماری ، نیم کاسه و به علت ارتفاعات البرز یک طرف بسته است، به همین دلیل یک گردش هوای مناسب برای تغییر لایه رویی آب و هوای شهر ندارد.

وی ادامه داد : عامل دوم چینش نامناسب صنایع است که تعداد آنها در تهران بسیار زیاد و سر و سامان دادن به آنها هم مشکل است. همچنین بالا بودن و عدم تناسب توزیع جمعیت در این شهر ، مسائل ثانویه ای از جمله ترافیک ، الودگی صوتی و هوایی و ... را به تناسب تعداد افراد ایجاد می کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران به پایین بودن کیفیت خودروها اشاره کرد و گفت : وجود خودروهای دیزلی ، موتور سیکلت ها و تاکسی ها با تولید بالای آلاینده ، برنامه های ترافیکی و کنترل آلودگی را با چالش روبرو می کند اما باید توجه داشت تهران را باید با در نظر گرفتن وضعیت کشور ، امکانات و تحریم تحلیل کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

به عقیده درجاتی نخستین گام برای کاهش آلودگی هوای تهران ، ساماندهی خودروهای دیزلی است.همچنین صنایع اطراف شهر باید تعیین تکلیف شوند.

وی در خاتمه گفت : تمامی کارخانه های تولید آسفالت ، شن و ماسه در داخل شهر تعطیل و به شعاع دورتری نسبت به شهر منتقل شده اند. امید است این طرح برای دیگر صنایع ادامه پیدا کند.

مرتبط با این خبر

  • قوانین زیست محیطی بازدارنده نیست

  • منشا 80 درصد از آلودگی هوای تهران، خودروها هستند

  • تعداد ذرات آلاینده از اهمیت بالایی برخوردار است

  • تجهیزات استاندارد خودروها یک سال هم دوام نمی آورد

  • دو و نیم میلیون موتور سیکلت کاربراتوری در حال تردد داریم

  • خودروهای غیر استاندارد را متوقف می کنیم

  • بر خلاف ادعاهای اروپایی ها بنزین های وارداتی در سال 90، یورو 3 و یورو 4 نبودند

  • رفع آلودگی هوای تهران در کوتاه مدت میسر نیست

  • سهم هر تهرانی روزانه نیم کیلو مواد سمی است!

  • ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون عامل اصلی ناسالم بودن هوا است