مناظره شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

صباغ زاده : با شرایط فعلی بالاترین جریمه هم بازدارندگی ندارد

یک مقام مسول در سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای مطرح کرد : تا زمانی که فرآیند شناسایی و برخورد با تخلف به درستی صورت نگیرد ، حتی اگر جاده ها و خودروها با کیفیت بالا وجود داشته باشند، جریمه نمی تواند سبب بازدارندگی شود.

1398/10/23
|
15:15

برنامه " مناظره " با موضوع نقش جریمه های بالا در کاهش تصادفات رانندگی، یا نقش بازدارندگی با حضور مهندس مجید صباغ زاده ، مدیرکل توسعه ی ایمنی راه و حریم سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

مجید صباغ زاده در آغاز ، وضعیت راه های کشور و تاثیر آن بر تصادفات را مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد : بسیاری از آزادراه های کشور استانداردهای مورد نیاز را دارند و در برخی موارد سختگیری های بسیار بالاتری نسبت به بعضی از کشورهای توسعه یافته اعمال می شود.

وی ادامه داد: اگر قرار است کیفیت جاده های ما در ایده‌آل ترین شرایط باشد سرعت پدیده ای غیر مجاز نیست. به معنای دیگر در کشورهای اروپایی که جاده ها از کیفیت مطلوب برخوردارند سرعت محدوده خاصی دارد که در ایران هم اعمال می شود .

مدیرکل توسعه ی ایمنی راه و حریم سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای در بخش دیگری از مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار کرد: زمانی می توانیم در مقوله اعمال قانون موفق باشیم که بتوانیم به سه سوال پاسخ دهیم ؛ آیا تخلف راننده متخلف دیده و شناخته می شود ؟ آیا این راننده مطمئن است که در صورت شناسایی تخلفش با او برخورد خواهد شد ؟ و آیا این جریمه به گونه ای است که بتواند بازدارندگی ایجاد کند یا خیر؟

صباغ زاده تاکید کرد : تا زمانی که نتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم جاده ها و خودروها با هر کیفیتی در کشور وجود داشته باشند باز هم جریمه نمی تواند سبب بازدارندگی شود.

وی خاطر نشان کرد : جاده هایی که در حال حاضر موجود هستند برای رسیدن به ایده‌آل های عنوان شده، نیازمند زمان و اعتبار هستند . قراردادن گاردریل برای آزادراه ها بر اساس آیین نامه پیشین بوده است . با توجه به اینکه آیین نامه ارتقا پیدا کرده و لزوم استفاده از حفاظ با کیفیت بالا در آن مطرح شده است ، وزارت راه و شهرسازی موظف به برنامه ریزی در این خصوص شده است.

این مقام مسئول در سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای در ادامه به مفهوم " جاده های بخشنده " اشاره کرد و گفت : در این نوع جاده علائم راهنمایی و رانندگی، شیب ملایم ، حفاظ ، روشنایی و ... بر اساس یک استاندارد بین المللی ایجاد می شوند. متاسفانه سالیانه میلیاردها تومان صرف درمان تلفات رانندگی می شود که اگر به ساخت چنین جاده هایی اختصاص یابد اقدام پیشگیرانه مطلوبی خواهد بود.

صباغ زاده در خاتمه برنامه مناظره رادیو گفت و گو خاطر نشان کرد : برای اینکه جاده های کشور را به سطح کیفی مناسب برسانیم باید هزینه صرف کنیم. در واقع به جای آنکه مبالغ بسیاری تحت عنوان بیمه و پس از بروز تصادف به افراد پرداخت کنیم در تجهیز و بهبود کیفیت تجهیزات و وسایل صرف کنیم.

دسترسی سریع
مناظره