صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

جمعه ها از ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

یک نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که روش فعلی بودجه نویسی باید تغییر کند چرا که این روند پیامدهای منفی زیادی دارد و بودجه نویسی عملیاتی باید اجرا شود.

علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری در گفتگو با رادیو گفت وگو در خصوص ضرورت تغییر در بودجه نویسی گفت: بودجه نویسی کنونی، از اهداف و انگیزه ها دور شده ، در واقعیت کاری که ما در حال حاضر ما انجام میدهیم بودجه نویسی نیست.

وی افزود: بودجه هدف ها و شاخص هایی دارد که بر اساس این شاخص ها تنظیم می شود اما ما در هیچ بودجه ای ردیف متفرقه و یا بودجه ی متمرکز نداریم و شاخص های بودجه شفاف بودن ، نظارت درست و انضباط است.

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: ما بیش از 300 دستگاه در راتباط با بودجه داریم که واقعا پاسخگو نیستند! یکی ازمشکلات ما، نسبت بودجه ها ی ملی به استانی است که خیلی زیاد تر است.

یوسف نژاد در پاسخ به این سوال که بودجه نویسی بر اساس استان ها دچار شکست شده گفت: تبدیل بودجه به بودجه ی استانی راهکار مناسبی است که در آن بودجه های دولتی براساس عملکرد استان ها اختصاص یابد و در آن کمیسیون های برنامه و بودجه استان ها می توانند نقش مهمی داشته باشند و اگر ابزار لازم در اختیار استان ها قرار گیرد بودجه نویسی استانی بهترین روش است.

وی ادامه داد: در این باره باید ساختار مناسب باشد و شفافیت و انضباط مالی و اداری قطعا می تواند در استفاده بهتر از بودجه ها که به معنای واقعی عملیاتی باشد تاثیر بسزایی داشته باشد.

نماینده مردم ساری در مجلس با بیان اینکه موفقیت بودجه نویسی جدید در گرو همکاری و هماهنگی دولت و مجلس است اظهار داشت: مجلس باید مطالعه گر و ناظر باشد و از طرفی دیوان محاسبات کشور نیز باید کمک کند و دولت و مجلس باید توافق و کمک کنند تا بودجه نویسی به روش قیمت تمام شده یا عملیاتی محقق شود و امسال در مجلس این مهم اجرایی شود.

یوسف نژاد ضمن بیان اینکه از مجلس پنجم در قانون برنامه ی سوم بحث بودجه ی عملیاتی مطرح بوده عنوان کرد: حداقل 20 سال از تفکر بودجه نویسی عملیاتی که در دولت های مختلف مطرح شده می گذرد ولی به دلایل گوناگون هیچ وقت اجرایی و عملیاتی نشده که مهمترین دلیل هم اراده و خواست دولت بوده و بودجه های هر سال نسبت به سال گذشته کمتر از نیم درصد تغییر داشته اند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بودجه نویسی فعلی اسیب ها و پیامد های منفی زیادی دارد و گرفتاری های زیادی را برای ما به وجود اورده است. در این روش توزیع بودجه در راه خودش محقق نمی شود و نظارت را سخت می کند.

وی ادامه داد: برای مثال ما در آمد هایی را پیش بینی میکنیم که در مبنای واقعیت ها نیست و از سوی دیگرهزینه ها هم واقعی هستند و وقتی در امد ها با هزینه ها مقایسه میشود متوجه میشویم که بدهی و کسری داریم و این روند سال ها است که ادامه دارد.

یوسف نژاد در پایان با اشاره به نسبت نامناسب بودجه های جاری به بودجه های عمرانی گفت: هر ساله میزان قابل توجهی از بودجه کشور صرف هزینه های جاری می شود در حالیکه بودجه های عمرانی با وجود میزان اندک تخصیص یافته اغلب صرف همین هزینه های دولت می شود و اگر بودجه بر اساس عملکرد و نیاز نوشته شود منابع بهتر توزیع خواهد شد.

مرتبط با این خبر

  • تعیین بودجه 97 تا سقف 320 هزار میلیارد تومان +صوت

  • لزوم بازنگری اساسی در حوزه هدفمندی یارانه ها

  • سهم واقعی بودجه در تولید ناخالص داخلی تکان دهنده است

  • خروج از بودجه نویسی سنتی به یک باره امکان پذیر نیست

  • در بودجه 97 بخش خصوصی حضور ندارد

  • بخش خصوصی در سیاست گذاری حتی یک درصد هم اثرگذاری ندارد

  • جامعه انتظار دارد نرخ ارز در پسابرجام افزایش نیابد! +صوت

  • بودجه بخش کشاورزی از اولویت های آخر دولت است

  • مقاومت دستگاه های اجرایی در برابر مدل بودجه نویسی جدید

  • بودجه نفتی فقط صرف هزینه های جاری دولت می شود