صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا پنجشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

فعال رسانه با اشاره به فیلم مردی بدون سایه گفت: بازیگری ها، پایین تر از سطح انتظار بود، خانم حاتمی و آقای مصفا به عنوان بازیگران نقش اصلی خیلی خودشان را تکرار می کردند و چیز جدیدی نبود.

ویژه برنامه "سودای سیمرغ" رادیو گفت و گو با موضوع بررسی فیلم های جشنواره فیلم فجر و با حضور امید روحانی، حمیدرضا مدقق و امیررضا نوری پرتو از منتقدان سینما به روی آنتن رفت.

حمیدرضا مدقق در این ویژه برنامه با اشاره به فیلم "مردی بدون سایه" ساخته علیرضا رئیسیان گفت: بازیگری ها در این فیلم، پایین تر از سطح انتظار بود، خانم حاتمی و آقای مصفا به عنوان بازیگران نقش اصلی خیلی خودشان را تکرار می کردند و چیز جدیدی نبود.

وی در ادامه این مطلب افزود: نکته دوم اینکه تکلیف فیلم با خودش مشخص نبود و چندپارگی به چشم می خورد. مشخص نیست ما با یک فیلم معمایی رازآلود مثلاً پلیسی سر وکار داریم یا یک فیلم اجتماعی.

این منتقد سینما همچنین گفت: مسئله چهره پردازی در این فیلم جدی گرفته نشده بود و بخش اسپانیا خیلی ضرورتی نداشت و خیلی زائد به نظر می رسید.

مدقق همچنین در رابطه با فیلم "جمشیدیه" ساخته جبلی گفت: فیلم خوبی بود اما خیلی گل درشت به نظر می رسید. در حقیقت فیلمنامه این ظرفیت را نداشت و خیلی عجیب بود که سه بار صحنه تصادف و دعوا با راننده تاکسی روایت شد و این یک اشکال بزرگ است.

این فعال رسانه با اشاره به فیلم "دیدن این فیلم جرم است" اظهار کرد: این فیلم خیلی شبیه آژانس شیشه ای و نماینده یک نوع تفکر بود و به نظر می رسد از نظر اقتصادی و فروش می تواند تا اندازه ای موفق باشد.

در ادامه این ویژه برنامه، امید روحانی در رابطه با فیلم "مردی بدون سایه" گفت: مشکل این فیلم، بازی ها و گریم و اسپانیا نیست مشکل این فیلم، فکری است. این فیلم درباره وضعیت کنونی زنان در جامعه ایران و اولین عشق چهل سالگی و شکاکیت مردان به زنان و قضاوت است.

این منتقد سینما گفت: ترکیب این دو ژانر یعنی ارتباط بین شکاکیت مرد به زن و ادامه آن با یک معما باید با هم ترکیب شوند اما 40 دقیقه وقت تلف می شود تا سرانجام شکاکیت شکل بگیرد.

همچنین در این ویژه برنامه، امیررضا نوری پرتو بیان داشت: آقای رئیسیان از جمله فیلمسازانی اند که ما حتی یک فیلم خوب از منظر فیلمنامه و کارگردانی در کارنامه ایشان نمی بینیم. متاسفانه این فیلمسازان در یک بازه کیفی و دراماتیک و سینمایی، فیلم می سازند و هیچ پیشرفتی هم نمی کنند.

این منتقد سینما گفت: فیلمنامه "مردی بدون سایه" شخصیتی درباره خشونت علیه زنان و خیانت زنان است و در نهایت خودش هم دچار شک می شود. فیلمنامه این فیلم از این الگو برای بسط و گسترش داستان دراماتیک خود استفاده نمی کند و فقط اسیر ایده ای است که از دل یک الگوی ازلی ابدی بیرون زده است.

وی تأکید کرد: فیلمسازان نسل قبل تر الان باید در اوج کار حرفه ای خود باشند و با کارهای خوب از منظر سینمایی و دراماتیک نسل جدید کارگردان به عنوان یک الگو مطرح شوند.

مرتبط با این خبر

  • ای کاش فیلمم را به جشنواره نمی دادم