صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا پنجشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

فهیم گفت: فیلم جوانب انصاف را رعایت کرده و تلاش کارگردان بیشتر مستند سازی اتفاقاتی است که در بیرون میفتد و از نظر محتوا هم خیلی فیلم جنجالی و پیچیده ای نیست.

ویژه برنامه "سودای سیمرغ" رادیو گفت و گو با موضوع بررسی فیلم های جشنواره فیلم فجر و با حضور محسن جعفری راد، آرش فهیم، سیدرضا منتظری و امیر حسین بابایی از منتقدان سینمایی روانه آنتن شد.

جعفری راد در این ویژه برنامه در رابطه با فیلم "متری شیش و نیم" گفت: توقعات خیلی زیادی برای فیلم دوم سعید روستایی شکل گرفته بود مخصوصاً اینکه در دو روز مانده جشنواره فضایی تحت عنوان توقیف فیلم ایجاد شد.

وی افزود: این فیلم نسبت به "ابد و یک روز" فیلم بهتری بود چون هم جغرافیای مستقلی را تشکیل داده بود و هم روایت پخته تری داشت. از همه مهمتر اینکه ما در شخصیت پردازی " ابد و یک روز" بیشتر با تیپ سروکار داشتیم اما در این فیلم حداقل دو شخصیت دچار فردیت قوام یافته شده اند.

این منتقد سینمایی بیان داشت: به طور کلی ساختار "متری شیش و نیم" نسبت به "ابد و یک روز" بهتر است و جزو فیلم های خوب جشنواره است. اما از نظر فیلمنامه و روایت دارای ضعف هایی است و یکی از ضعف ها این است که گره افکنی وجود ندارد و صرفاً شاهد لحظات جذابی هستیم.

جعفری راد یادآور شد: رویکرد و ضرورت این حجم از هنرور، پروداکشن و کارتن خواب مشخص نیست اما در کل کارگردانی پخته تر از "ابد و یک روز" است. بازی نوید محمدزاده طبق معمول عالی است و ما را شگفت زده می کند.

وی افزود: فیلمنامه "متری شیش و نیم" نسبت به "ابد و یک روز" نمره پایین تری می گیرد زیرا نویسنده خیلی روشن می خواهد طرف ناصر یعنی نوید محمد زاده را هم بگیرد.

در ادامه این ویژه برنامه، آرش فهیم گفت: از این همه فضاسازی درباره فیلم در این مدت تعجب کردم ما توقع داشتیم با فیلمی مواجه شویم که ویژگی های محتوایی خیلی عجیب و غریبی دارد اما فیلم از نظر موضع گیری سیاسی و اجتماعی نسبتا خنثی بود و نکته خاصی نداشت که این در مورد حذف آن از جشنواره این همه جوسازی شود.

این منتقد سینما گفت: تصویری که از پلیس و نیروی انتظامی و قوه قضائیه ارائه شده یک تصویر کاملاً متعادل و معقولی است و خیلی عجیب و غریب و وحشتناک نیست. فیلم جوانب انصاف را رعایت کرده و تلاش کارگردان بیشتر مستند سازی اتفاقاتی است که در بیرون میفتد و از نظر محتوا هم خیلی فیلم جنجالی و پیچیده ای نیست.

وی یادآورشد: با هر دو فیلم سعید روستایی مخالفم. ابد و یک روز بیشتر یک نمایشنامه رادیویی بود. در این فیلم هم گویا کارگردان می خواهد توانایی های تکنیکی خود را به رخ مخاطب بکشد و مسئله یابی فیلم خیلی مصنوعی است. اساسا اینگونه فیلم ها بدون تفکر محوری و تفسیر عمیق از مسائل جامعه به سراغ موضوعات می روند.

همچنین در ادامه ویژه برنامه سودای سیمرغ رادیو گفت و گو، منتظری بیان داشت: متاسفانه یک نوع فیلمسازی در سینمای ایران باب شده که فقط از جهت پُز و ادا است و برخی فیلمسازان بویژه جوان پیرو این اتفاق مبادرت به ساخت فیلم می کنند.

وی افزود: موقعیت های چیده شده در فیلم متری "شیش و نیم" به شدت مصنوعی و شخصیت ها به شدت حرّاف و بدون باورند و بازی های بسیار تخت و یکدستی را می بینیم که مخاطب ارتباطی با بازی ها برقرار نمی کند. فیلمنامه به شدت بی قصه است و داستانی شکل نمی گیرد.

این منتقد سینما گفت: تایم فیلم خیلی طولانی است و تجربه فیلمساز در جامعه به خلق فضا و موقعیت در فیلم او کمکی نکرده است. اگر این فیلم را به یک مخاطب خارجی نشان دهیم چه تصوری از ایران در ذهن او ایجاد خواهدشد؟ همه دزد و قاچاقچی و با پول همه چیز را می خرند. این فیلم تصویر پست و حقیری را از جامعه ما نشان می داد و فقط منافع شخصی افراد مهم بود.

در پایان، امیرحسین بابایی منتقد سینما ابراز داشت: مشکل خیلی از فیلم ها و کارگردانان تازه کار و جوان این است که به شدت مغلوب سوژه های خودشان می شوند یعنی کارگردان بیش از اینکه به بخش های دیگر فیلم بپردازد به سوژه توجه می کند.

وی افزود: کارگردان تا جایی که توانسته طنازی تکنیکی کرده و تمام تلاش او در سکانس پایانی فیلم است. این فیلم در موازات "ابد و یک روز" است و همان دغدغه ها را دارد و فقط امکانات بیشتری در اختیار کارگردان قرار گرفته است.

مرتبط با این خبر

  • جایزه بهترین فیلمبرداری حق "مسخره باز" بود نه "تختی"

  • اکران "متری شیش و نیم" در ایام نوروز

  • "دیدن این فیلم جرم است" ارتباطی با برجام ندارد

  • ای کاش فیلمم را به جشنواره نمی دادم

  • "سرخ پوست" جزو آثار متوسط جشنواره امسال است

  • رضایت 80 درصد مخاطبان از "دیدن این فیلم جرم است"

  • هیچ دستکاری در آراء مردمی جشنواره فجر نمی شود

  • "دیدن این فیلم جرم است" ضد منافع ملی و ارزشهاست

  • "سرخ پوست" از به یاد ماندنی ترین آثار پلیسی سینما

  • کارگردانی "بیست و سه نفر" فوق العاده و حرفه ای است