صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

دوشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 60 دقیقه

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس ضمن تشریح بخشی از شخصیت نیما یوشیج، این شاعر را مرد زمانه خود خواند و افزود: نیما از تغییر نمی ترسید.

رضا حاجی آبادی با حضور در استودیوی پخش زنده "صورت ماه" از شبکه رادیویی گفت وگو "افسانه" را مهم ترین شعر نیما دانست و افزود: «برخی دوستان اعلام می دارند این شعر حدیث نفسی از نیماست و بخشی از زندگی خود را در این شعر گنجانده است.»

این فعال عرصه ترویج کتابخوانی ادامه داد: «بسیاری از جوانان ما با شعر افسانه نیما قادر به همذات پنداری هستند و توصیه می کنم اگر تمایل دارند با نیما آشنا شوند، با خواندن شعر بلندِ افسانه او شروع کنند!»

حاجی آبادی با ذکر بخشی از این شعر گفت: «نیما مرد زمانه ی خود بود و نکته دیگری که از زندگی نیما می توان استنباط کرد، اینست که نیما از تغییر نمی ترسید.»

در ادامه علیرضا سمیعی، شاعر و نویسنده و پژوهشگر ادبیات با ذکر پرسشی مبنی بر چرایی و چگونگی شناخت نیما بعنوان سر منشا یک تحول ادبی سخنان خود را آغاز کرد.

وی گفت: «برخی معتقدند تاریخ فکری ما شعر است و با نگاه به شعر نیما تصور می شود یک مرحله جدید تاریخی و فکری برای ما رقم زده است.»

سمیعی با بیان اینکه بنظر می رسد نیما بسیار افسرده دل و دل شکسته بوده است ،افزود: «نیما بسیار منزوی بود؛ خاصه در دوه ی دوم زندگی خود بسیار منزوی می نمود.»

وی با اشاره به مصداقی از انزوا طلبی نیما، یادآور شد: «به نقل از سیمین دانشور آمده است اگر عالیه می خواست از شهر برای او کفشی خریداری کند، اندازه پای او را روی کاغذ رسم می کرد!»

همچنین ایلیا دیانوش، شاعر، دایره اهمیت نیما یوشیج را در شعر و ادب فارسی بسیار گسترده خواند و افزود: «نیما فرا تر از آنکه در شعر فارسی یک نوپرداز باشد، سردمدار ادبیات مدرن ماست.»

وی با اشاره به شکست قالب های شعر فارسی در فرم بعنوان اصلی ترین وجه شعر نیمایی گفت: «وی مصرع ها را کوتاه و بلند و قوافی را شناور کرده و در اوزان تغییر داده است.»

دیانوش اظهار کرد: «کار مهم نیما تغییر نوع نگاه به مقوله شعر است و شعر را از آنچه در هزاران سال [موجود بوده ، فراتر برده است].»

این محقق و منتقد ادبی ادامه داد: «در گذشته قالب شعر تکرار شونده بود و شاعر احساسات درونی خود را بصورت وصف الحال ارائه می داد ولی نیما می گفت بجای وصف تاثیرات درونی باید به وصف عنصر خارجی روی آوریم.»

در ادامه حامد صلاحی، استاد دانشگاه با بیان اینکه علی اسفندیاری با انتخاب نام "نیما یوشیج" علقه ی خود را به ریشه ها نمایان ساخته است، گفت: «این آمیزه جالب و پارادوکسیکال در نوع خود بدیع است.»

وی افزود: «نیما مردی کوهی ماند و شهری نشد ولی با این حال با تمام افق های باز نسبت داشت و آفاقی را مقابل ادبیات معاصر ما گشود.»

صلاحی ادامه داد: «نیما هنجارها را شکست و نرم ها را تغییر داد و از طرفی در جایگاهی قرار گرفت که شاعر هزاره ها شناخته شد.»

این منتقد و پژوهشگر ادبی خاطرنشان کرد: «شاعری در دهه های اخیر شعر ایران (حتی بزرگانی نظیر شاملو، اخوان و دیگران) نیست که از نیما تاثیر نپذیرفته باشند! و نیما بر بامی ایستاده که هم گذشته را رصد می کند و هم بر آیندگان تاثیر دارد.»

"صورت ماه" با اجرای شهاب شهرزاد و تهیه کنندگی بهزاد محمودزاده روانه آنتن رادیو گفت وگو شد.

مرتبط با این خبر

  • کودکانه زیستن شرط اول نوشتن برای کودکان است

  • اشعار مولانا زاده ی روح واحد و فردی است

  • وقتی زورو به شهادت رسید

  • زنان و دختران ما زینب وار از خاک وطن دفاع کردند

  • دیوان اشعار سیدالشهدا(ع) ترجمه و به چاپ رسیده است

  • بیداری عمومی؛ سررشته داستان های جلال آل احمد بود

  • نوشتن را از رادیو شروع کردم/ آدم های داستانم همگی مثبت اند

  • امام محمد باقر(ع) توجه ویژه به شعرا داشتند

  • شعر را از هر دهان که بشنوی، روایتی دگر است

  • گوینده باید شعر را زندگی کند