سوفیا سه شنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

یك پژوهشگر فلسفه كودك: توحید را باید در زندگی عملی به کودکان یاد داد

گریوانی استفاده از روش‌های جاذبه ای که در مراسمات امام حسین (ع) برای جوانان ایجاد شده را به عنوان الگویی برای معرفی توحید عنوان کرد و افزود: ما باید توحید را از دل زندگی به کودکان آموزش دهیم.

1399/12/13
|
12:18
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، دکتر گریوانی، پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت اسلامی و فلسفه کودک با برنامه «سوفیا» در مورد خداباوری و ارتباط آن با تعلیم و تربیت و فلسفه در دوران کودکی به صورت تلفنی مصاحبه کرد.

گریوانی، تعلیم و تربیت را همراه با اندیشه دانست و با اشاره به اشکال مختلف تربیتی گفت: گفتمان مادی، گفتمان مذهبی، گفتمان علمی و گفتمان معنوی و توحیدی از روش‌های تربیتی به شمار می‌آیند.

او مهمترین خلأ این سبک‌های تربیتی را انحصار گرایی عنوان کرد و افزود: به همین دلیل هم روشی که مورد نیاز است گفتمان و محور تربیتی جامع است.

این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت اسلامی، گفتمان توحیدی را مطلوب دانسته و تصریح کرد: اگر حقیقت توحیدی برای کودک تعریف و فهمانده شود، نیازهای زیستی او هم برطرف خواهد شد.

گریوانی با اشاره به اینکه در گفتمان توحیدی وظیفه مربی معرفی حقیقتی به نام حقیقت برتر است اضافه کرد: خداناباوری زمانی ایجاد می شود که ما در معرفی خدا طوری عمل کنیم که کودک تصور کند خدا فقط منتظر سر زدن خطا از افراد است.

پژوهشگر فلسفه کودک، دو خطای راهبردی را متوجه جامعه مذهبی دانست و اظهار کرد: بیان عبادات و مناسک خدا بدون فهم و ورود فلسفی و کلامی به بحث خدا از خطاهای راهبردی به شمار می‌آید در صورتیکه تصویرسازی کودک از خدا باید همراه با ترغیب باشد.

گریوانی با تأکید بر لزوم تغییر مسیر پرورش دینی و شروع از نقطه پرورش احساس وجود خدا در زندگی و تقویت بر درونی‌سازی، قصه را یکی از مؤلفه‌های آن دانسته و بیان کرد: قرآن پر از قصه هایی از زندگی است و نکته طلایی در تمام این قصه‌ها پررنگ بودن مسئله توحید خداوند است.

وی ادامه داد: معرفی خدا باید با شادی، بازی و خلقت باشد و زمانی که این کمال و علم در وجود کودک نهادینه شد هیچ چیز نمی‌تواند خدا را از او جدا کند.

این تعلیم‌گر در حوزه فلسفه کودک، به نمایش در آمدن افراد در فضای مجازی را نتیجه عدم درک حقیقت خدا معرفی کرد و افزود: این اشکال فقط متوجه سبک تربیتی مربیان نیست بلکه در نوع معرفی دین نیز این اشکال وارد است چراکه گاهی به جای برجسته نشان دادن توحید، ولایت را برجسته می‌کنیم.

گریوانی استفاده از روش‌های جاذبه ای که در مراسمات امام حسین (ع) برای جوانان ایجاد شده را به عنوان الگویی برای معرفی توحید عنوان کرد و افزود: ما باید توحید را از دل زندگی به کودکان آموزش دهیم.

دسترسی سریع
سوفیا